Avatar billede dyne-jensen Juniormester
29. december 2013 - 17:38 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Touch-skærm virker ikke længere

Hej :-)

Min touch-skærm virker ikke længere. Skærmen virker dog stadigvæk som en traditionel fladskærm, men fingrene og min stylus-pen kan ikke bruges. Pludselig stoppede det med at virke.

Min pc er en HP TouchSmart tm2 2190eo - og den blev købt i 2011:

Billede:
http://www.zdnet.com/i/story/61/18/010610/hp-touchsmart-tm2-2-pr.jpg

Specifikationer:
http://h20565.www2.hp.com/portal/site/hpsc/template.PAGE/public/kb/docDisplay/?sp4ts.oid=4247583&spf_p.tpst=kbDocDisplay&spf_p.prp_kbDocDisplay=wsrp-navigationalState%3DdocId%253Demr_na-c02548282-2%257CdocLocale%253D%257CcalledBy%253D&javax.portlet.begCacheTok=com.vignette.cachetoken&javax.portlet.endCacheTok=com.vignette.cachetoken

Jeg har haft problemer med maskinen i over et år. Da handlede det om, at den var frygtelig langsom. Men det viste sig efter at have prøvet alt, at det var strømforsyningen der var synderen. D'oh! Jeg havde købt en ekstra strømforsyning til skolebrug. Den leverede åbenbart ikke nok strøm. Det har en HP pop-up-boks selv fortalt i ny og næ, men jeg ignorerede det, da jeg ikke troede en pc kunne køre uden batteri, hvis den ikke var tilsluttet med tilstrækkelig strøm. Da jeg købte den, stod der, at den ekstra strømforsyning var identisk. Det passede jo så ikke alligevel. :-(

Da strømforsyningen har leveret mindre strøm end forventet, kan der formentlig ikke være tale om en kortslutningen af bundkortet - heller ikke efter igen at have brugt den rigtige strømforsyning, som fulgte med pc'en.

Jeg troede skærmen var gået i stykker. Jeg har derfor købt en helt ny skærm - inklusiv højttalere og hele molevitten - og det hjalp desværre intet. Kablerne er sluttet til bundkortet - og da der også er koblet en fingeraftrykslæser på komponenten inde bag skærmrammen sammen med touch-kablet kan det vel heller ikke være skærmen der er problemet - tænker jeg. Eller? Trods skærmen indeholder skærmen selv, højttalere, trådløst netværk (antenner) og fingeraftrykslæser virker det mærkeligt. Der er fire kabler i alt. To til antennerne (virker), og to til resten, men da alle komponenterne er forbundet i et kredsløb, hvor fingeraftrykslæseren er koblet på EFTER printkortet til touch-skærmen kan det jo ikke være kablerne på bundkortet, der ikke virker. Det mærkelige er bare, at den helt nye skærm har samme problem som den forrige.

Kan der være tale om en dårlig lodning på bundkortet, eller hvad tror I?

Jeg har læst på en hjemmeside, at touch-kablet godt kan falde ud, men jeg har haft skærmen skilt ad, og sat det ekstra godt fast. Det hjalp intet. Jeg har haft installeret Windows 8 - samt lavet en fabriksinstallation med de originale diske, så den nu igen kører Windows 7 - sammen med al crapwaren fra HP. Touch-delen virker stadigvæk ikke. Den skriver også i pc-oplysningerne, at computeren ikke understøtter nogle touch-enheder.

Da jeg bruger computeren primært til notattagning, er det bare en af de funktioner, der bare ikke må gå i stykker. :-(

Er der nogen, der kan hjælpe. Det ville gøre mig ovenud lykkelig.

Godt nytår til jer alle! :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2013 - 20:19 #1
det fatter jeg ikke en dyt af - maskinen er fra 2011 - du bruger maskinen til notater, og det er vigtigt for dig og maskinen må ikke gå i stykker. Efter mange fejl og problemer kommer du NU og vil have hjælp. Hvorfor i al hhh rykker du ikke ud når maskinen går i stykker - eller kontakter sælger og får den lavet?
Avatar billede dyne-jensen Juniormester
29. december 2013 - 20:53 #2
Hej

Da jeg tidligere har haft åbnet pc'en er garantien udløbet. Problemet med touch-funktionen opstod for et par uger siden.

Jeg har været meget ked af at skulle af med pc'en, da det ikke på daværende tidspunkt var muligt at finde en der var ligeså god. Det er først nu efter Windows 8 er kommet frem, at computerne indeholder disse touch-funktioner. Det var svært at finde en kombineret pc/tablet dengang, som kunne køre Windows og som havde noget hardware, der var noget værd, hvis den også skulle bruges til spil.

Desuden var modellen udgået da jeg havde købt den. Det lykkedes mig at finde en af de sidste eksemplarer. Som ny kørte maskinen som en drøm. At den herefter har haft problemer skyldtes jo min anden strømforsyning.

Jeg håber det er forklaring nok. :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
30. december 2013 - 09:19 #3
har du tjekket med slimdrivers, at der ikke mangler en driver til noget på bundkortet
https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php
tag linket i linjen under knappen, så undgår du at få crapware med.
Avatar billede dyne-jensen Juniormester
01. januar 2014 - 16:22 #4
Jeg har kørt både SlimDrivers og DriverEasy. Ingen af programmerne lever nogle drivere, der virker.

Jeg har også tidligere opdateret til den nyeste BIOS (F.25) og gendannet til standardindstillingerne for at undgå, at den skulle være slået fra. BIOS'en er ikke særlig avanceret - og jeg tror næppe jeg har begået en fejl der.

Vedrørende denne model: Der har været problemer med at touch-kablet til skærmen ofte falder ud. Jeg har dog tjekket det - og i og med jeg også har købt en ny skærm, kan det heller ikke siges at være det, der er problemet.

Jeg tænker på denne debat: http://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Display-and-Video/tm2t-touch-screen-and-pen-input-completely-dead/m-p/487017#M19392

Og især dette kabel:
http://i962.photobucket.com/albums/ae103/kashyaprakesh/100_6995.jpg

I Enhedshåndtering er der ingen problemer med nogle af enhederne. Der er ingen udråbstegn eller ikoner for deaktiverede enheder.

Desuden virker rotationsknappen udmærket. Den sidder på printkortet lige ved siden sammenkoblingen til touch-kablet.

Det virker som om at enheden (touch) aldrig har eksisteret. :-(

På HPs hjemmeside har jeg også installeret alle drivere. Herunder den til touch-skærmen. Det er drivere fra Wacom. Det giver nye drivere som Windows ikke selv ville finde, men de virker ikke. Tidligere var det ikke nødvendigt at installere driverne, da Windows selv fandt dem. Det virkede allerede fra starten af, når Windows var nyinstalleret.

Det giver ingen mening. Den stoppede også bare med at virke fra den ene dag til den anden. Men heller ikke en ny skærm har hjulpet.

Umiddelbart tænker jeg, at det kunne være et jumper-problem. Sådan et havde jeg engang med en harddisk, der heller ikke ville findes, men det giver bare ingen mening her.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. januar 2014 - 17:16 #5
har du mulighed for at måle kabler igennem så der sikres, at de er fejlfrie.
Avatar billede dyne-jensen Juniormester
01. januar 2014 - 18:27 #6
Tænker du på et voltmeter?

Jeg ved ikke om det kan komme ind i de små ind-/udgange. Men skærmrotationsknappen sidder på samme printkort som touchkablet - og førstenævnte virker fint. I så fald er det kablet jeg bliver nødt til at måle - og ikke printkortet. Kablet er bare så lille og pakket ind i plastic i begge ender (ikke folie naturligvis), at jeg ikke tror jeg kan komme til.

Men da touchfunktionen ikke virkede i hverken den nye eller gamle skærm tror jeg ikke det er det. Det er dermed testet med to forskellige printkort og to touchkabler; det originale og det nye.

Det er dette printkort, der ligger i rammen ved siden af skærmen, hvor touchfunktionen sættes i det sorte rum ved siden af de bronzefarvede huller til venstre for midten af kortet:
http://cdn1.bigcommerce.com/server3900/8c575/products/2218/images/14587/HP_Touchsmart_TM2_Laptop_LCD_Reset_Board_with_Cable_596072_001_1__43823.1360050615.1280.1280.jpg
Avatar billede dyne-jensen Juniormester
01. januar 2014 - 18:47 #7
Her er et nærbillede af kablet:
http://www.pchub.com/uph/laptop/72-56451-16838/HP-TouchSmart-tm2-1000-Series-Various-Item.html

Enden til venstre er den der sidder fast på bagsiden af skærmen, mens enden til højre er den der sidder fast på printkortet.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. januar 2014 - 18:59 #8
jeg tror at du (efter backup) må gribe til at sende maskinen til rep hos en hp-prof.
Avatar billede dyne-jensen Juniormester
01. januar 2014 - 19:07 #9
Okay. :-(

Tak for din tid. :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
01. januar 2014 - 19:27 #10
luk spg ved at acceptere dit svar - jeg har point nok
Avatar billede dyne-jensen Juniormester
01. januar 2014 - 20:03 #11
Ok.