Avatar billede hleschly Nybegynder
04. januar 2014 - 00:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kalender i access dag/mdr/år i øverste række og personer og opgaver ned af.

Hej Alle sammen

Er desværre ikke nogen Access haj.
Håber nogen kan hjælpe mig igang og i den rigtige retning.
Selve tabel strukturen er jeg ikke så bange for.
Det jeg skal bruge er flg.:
En form/GUI eller hvad det nu hedder i access som kan vise og hvis brugeren har rettigheder så rette/slette osv. vagter

Udsenet på kalenderen skal være som flg.
http://dcteam.dk/access/mdr.png
http://dcteam.dk/access/privat.png

Som det er nu i excel har jeg et ark pr mdr. det vil jeg jo gerne af med lige som jeg gerne vil af med at skulle have en fil pr år men bare have en database som er undelig.

Men jeg ved altså ikke hvordan man kan lave sådan en uendelige Form eller hvad det nu hedder.

Håber nogen kan hjælpe mig på vej, og på forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede kalasin Nybegynder
04. januar 2014 - 05:13 #1
Jeg tror jeg ville lave en tabel, som hedder kalender, og indeholder datoer (for de næste 10 år fx.). Den vil man hurtigt kunne lave ved hjælp excel og import. Det kan sikkert gøres anderledes, men så undgår man i hvert fald "huller", når der ikke er data på datoer.

t_medarbejder
t_kalender
t_opgavetyper
t_tildelteopgaver (med arvet nøgle indhold fra de tre ovenstående)

Så noget med en krydstabulerings forespørgsel, som indsættes i en form, hvor medarbejder og tid styrer visning.

Håber det kan give lidt inspiration!
Avatar billede larsen45 Juniormester
04. januar 2014 - 10:34 #2
Hvis du gerne vil af med besværlighederne ved Excel og have et bruger interface som er nemt for alle at bruge så ville et CMS og SQL Server Database system være at fortrække hvor du enten har en rigtig online webhotel hjemmeside.

Eller løsning 2 hvor i på arbejdspladsen kører det hele internt på localhost og ISS på en pc/computer, som i samtidigt med kunne styrer via andre computere også via gratis software til fjern support.

Så kunne du lave back up af SQL server databasen løbende på en usb, anden harddisk drev, eller en ekstern hardisk drev.

Som jeg kan læse mig til, har du brug for 1 oversigt side med alt indholdet det kunne gøres med asp, php kombineret med html/javascript. Og en almindelig udtræk Select * kommando af de forskellige tabel database informationer.

Og så kan du klikke på kalender dagen med opgaven som skal ændres og herefter kunne ændre alt indholdet i den post med en UPDATE statement.

1 side med kalenderen oversigt
1 side med redigere opdater post elementerne.
1 alternativ side som kan slette, vise de forskellige farver opgaver, vise opdeling over flere dage, måneder, eller år tilbage i tiden hvis du har bruge for 5-10-15-20 år tilbage i tiden.

Smid sideskift 123456 << >> ind på de sidder hvor du kun vil have 10 eller 500 poster pr. dag, uge, måned af gangen så det fremkommer på næste side alt efter hvad du ønsker dig.

SQL Databasen kan du så flytte til andre computere og bruge igen, når der bliver skiftet IT udstyr ud. Eller fra webhotel til webhotel.

Det var bare en ide, da Microsoft Access har sine data begrænsninger før den bliver meget langsomt, hvis du skal bruge rigtigt meget data over flere år. Og specielt det med at den bliver langsomt også jo mere data man smider i den.

Men en tabel med datoer ville være fint eller hvordan du ønsker at opbygge det. Du kan jo opdele det hele i hver deres tabel, som dato, medarbejderdata, opgaveansvarlig, opgaver, opgavestartslutdato, kalenderdag, kalenderuge, kalendermåned, kalenderår og lave relation imellem dem, så hver gang nogen ændrer nået bliver det gjort i samhørighed imellem dem alle.

Bare så længe du har en oversigt side du kan styre det hele fra.

Så må du bare finde ud af, om du vil have det internt eller ektern liggende det forskellige hvad behovet er, og hvad der er penge til.
Avatar billede hleschly Nybegynder
08. januar 2014 - 12:53 #3
Hej begge to
Jeg kan godt se hver af jeres points.
Det med at lave en hjemmeside med en bagved liggende DB vil gøre det lidt nemmere for mig at programmere da jeg da ved lidt om PHP.

Men jeg tror jeg starte med at forsøge mig med karlasin forslår.
Det vil da lidt nemmer kunne laves tror jeg.

Men på sigt tror jeg helt sikkert jeg vil kigge nærmere på en php løsning.

Hvis det er i orden med jer begge så vil jeg dele pointene mellem jer begge da i begge er kommet med brug bare svar.
Avatar billede larsen45 Juniormester
08. januar 2014 - 17:17 #4
Det er helt ok med mig.

Nu har du ihvertfald forskellig indgangs vinkel til at løse opgaven med.
Avatar billede kalasin Nybegynder
08. januar 2014 - 20:18 #5
Fino!
Avatar billede hleschly Nybegynder
17. januar 2014 - 10:56 #6
Jeg mangler et svar fra larsen45, for at kan give jer begge point og lukke spørgsmålet.
Avatar billede larsen45 Juniormester
27. januar 2014 - 14:01 #7
Jeg er bare glad for at hjælpe forsat god dag.