Avatar billede Rabjerg1 Nybegynder
14. januar 2014 - 17:24 Der er 15 kommentarer

Batteri dødt efter 15 måneder

Hej
Jeg købte for 15 måneder siden en samsung bærbar med et 4 cellet batteri. Nu er der så sket det at batteriet er brudt sammen. Den ene dag kunne det holde strøm i 2-3 timer, dagen efter var det fuldstændig dødt og kunne ikke holde i et sekund. Butikken vil ikke tage det, som en reklamation og jeg overvejer, at køre en sag i forbrugerklagenævnet. Men vil lige høre jeres vurdering. Er det normalt at et batteri står 100 % af fra den ene dag til den anden når den før ikke har mistet meget kapacitet?
Avatar billede magic-mouse Novice
14. januar 2014 - 17:35 #1
Hej!

Det er ikke nogen ide at tage det med forbrugerrådet. Batteriet er betragtet som en sliddel, og dækkes ikke af reklamation og garanti.

Butikken kan vælge at tage imod reklamationen med sliddele, men det er noget de gør af goodwill.

Ud over det er det fuldt muligt at batteriet dør fra ene dag til den anden. Der kan være mange orsager, ofterst er det en celle som er død og når den dør sker samme princip som når du fjerner en lampe fra juletræs kæden. Den kan let byttes hvis du ved hvad du har med at gøre. Men det er nu lettere at købe et nyt batteri.

Mvh. Peter
2,5 år med forbruger spørgsmål.
10 år med fjernstyret biler (der igennem batterier)
Avatar billede chalde Seniormester
14. januar 2014 - 18:51 #2
Find manualen, se hvad der står ang. vedligehold og brug omkring batteriet.
Ref: http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/kollaps?tc=9D4BE9430D6C413D8C0DE211F2075B47
Avatar billede egmose Novice
14. januar 2014 - 19:31 #3
Når varen runder 6 mdr. er udgangspunktet at du skal bevise at det var en fejl på produktionstidspunktet. Du får ikke noget ud af at køre en sag på det - som #1 nævner så er det en sliddel.

Og så er et batteri heller ikke dyrere :)
Avatar billede chalde Seniormester
14. januar 2014 - 21:10 #4
#3 Det kommer an på hvad der står i manualen til produktet.
Normalt står der dog en lang smøre om vedligehold af batteri, men hvis der, som i afgørelsen i #2, medfølger en mangelfuld vejledning samt at sælger ikke har givet vejledning, så har han noget at køre en sag på.

Og det gælder alle produkter, sliddel eller ej.
Undlader sælger at udlevere eller give tilpas vejledning i et produkt i henhold til købelovens §76, så hænger sælger altså på den hvis brugeren nosser i det.

Derudover er der visse laptops idag der ikke har mulighed for at brugeren selv, uden at miste hele sin reklamationsret, skifter batteriet.
Avatar billede Rabjerg1 Nybegynder
14. januar 2014 - 22:30 #5
Jeg har ikke fået en vejledning i hvordan det skal vedligeholdes. Desuden mener jeg også som Chalde siger, at da det er et batteri der er indbygget og skal skiftes af værksted, så må det være en integreret del af produktet, som hører under reklamationsretten. Tror jeg forsøger, at køre en sag, hvis de ikke betaler.
Avatar billede chalde Seniormester
14. januar 2014 - 22:56 #6
Hvilken producent og model er der tale om?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2014 - 00:09 #7
Avatar billede Rabjerg1 Nybegynder
15. januar 2014 - 08:57 #8
samsung np530u3c-s07se
Avatar billede chalde Seniormester
15. januar 2014 - 10:14 #9
I manualen er der vejledning til korrekt brug af batteriet. Har du overholdt dette?
Ligeledes står der at batteriet vil blive slidt over tid og at det anbefales at det udskiftes når levetiden af det er mere end halveret (men at det kun bør foretages af en autoriseret).

Så her må man antage at Samsung har dækket sig ind. Så længe manualen har fulgt med (papir, cd eller med direkte henvisning til hvor den kan hentes), så er sælger også dækket ind.
Avatar billede magic-mouse Novice
15. januar 2014 - 11:21 #10
Jeg synes dog her til at jeg vil informere om at reklamations ret er et missvisende ord.

Du har ALTID ret til at reklamere. Efter 3 år efter 5 år efter 10 år. Har du købt en vare uden garanti med 2 års "reklamations ret" kan du stadig reklamere efter 4 år. Forhandleren har også ret til at tage imod reklamationen hvis de ønsker! (Og der er overraskende mange forhandlere som tager imod reklamationer efter reklamations retten udløber.)

Pointen her er at du KAN og du MÅ godt reklamere, men forhandleren har ALT ret til at afvise efter den oplyste periode.

Husk at reglerne er "Bydende" det betyder at man kan altid give BEDRE vilkår i den forbindelse og ALDRIG dårligere!
Avatar billede Rabjerg1 Nybegynder
15. januar 2014 - 13:00 #11
Jeg har ikke fået nogen manual der siger, hvordan man bruger batteriet bedst. Desuden har jeg læst, at butikken skal skilte tydeligt med det, hvis den ikke kan forventes at holde 2 år.
Avatar billede chalde Seniormester
15. januar 2014 - 13:49 #12
#11 Det jeg skriver i #9 er fra manualen.
Hvad jeg kan se her: https://www.youtube.com/watch?v=tWTThpXEuEs så kommer den med i æsken.

Såfremt du ikke har fået manualen med i æsken, så er produktet mangelfuldt hvis sælgeren ikke har informeret.

Men såfremt du mener at du har handlet korrekt og at produktet burde holde længere tid (det er ikke umuligt at slagte et batteri på kort tid ved konstant op og afladning), så er det først forbi forhandleren (som du så har gjort). Som du skriver overvejer du forbrugerklagenævnet, hvilket nogle gange kan fungere som smøremiddel hos forhandleren (men også kun nogle gange). Evt. med henvisning til #7. Dette ville jeg forsøge i første omgang og ellers en tur til forbrugerklagenævnet og høre deres mening.

Jeg er enig i at 1½ er langt i underkanten, især når du ikke selv kan udskifte delen. Men bevisbyrden er på din side, at du har handlet korrekt og efter producentens anvisninger, så det derved kan formodes at produktet har været fejlbehæftet.
Avatar billede Rabjerg1 Nybegynder
15. januar 2014 - 14:14 #13
Tak for svarene - kører en sag hvis de ikke vil betale
Læg svar for point
Avatar billede magic-mouse Novice
15. januar 2014 - 15:18 #14
Før du smider en masse penge afsted på en dyr sag prøv flg.

Kig på forhandlerens hjemmeside (Hvis den er købt på nettet).
https://www.emaerket.dk/
Er der mærkning med sikker e-handel? Prøv at true med at lægge en klage hos dem først! Uanset om der er medhold i sagen eller ej - bliver klagen registeret og kommer som anmærkning på deres e-mærke, og fjernes kun hvis der ikke er medhold i sagen. MEN! Uanset om der er medhold eller ej vil den fremgå under sagens behandlings tid.

Uanset om du har ret eller ej. kan det betale sig for butikken at udskifte batteriet end at have en anmærkning på deres sikker e-handels mærkning. Også selv om du ikke har retten på din side :)
Avatar billede Rabjerg1 Nybegynder
15. januar 2014 - 17:00 #15
Den er købt hos expert - den fysiske butik og så dyr er en sag nu heller ikke :)