Avatar billede Amby87 Nybegynder
20. januar 2014 - 20:10 Der er 6 kommentarer

Kan man få en knap til at virke i flere ark?

Jeg har 2 ark hvor jeg skal tælle et faktura nummer op når jeg trykker på en knap. Knappen og makroen til at tælle faktura nummeret op, har jeg lavet. Problemet er at faktura nummeret kun tælles op i det ark jeg står i.

Jeg vil gerne have en knap i hver af de to ark som, gør præcis det samme (tæller faktura nummeret op med én ved klik i begge ark).

Kan det lade sig gøre??
Avatar billede 220661 Ekspert
20. januar 2014 - 21:24 #1
Hvis vi kalder den boks hvor dit faktura nummer står i for G7, og dit 1 ark hedder faktura, og dit andet hedder faktura1, så skal du bare i faktura1 under G7 skrive =faktura!G7 i cellen
Så burde det automatisk komme med når du kører makro der tildelser den i faktura ark G7
Avatar billede 220661 Ekspert
20. januar 2014 - 21:26 #2
Jeg har selv brugt denne fremgangsmåde i mine 5 faktura ark
Alt efter hvordan cellen er formateret vil der komme værdi i cellen når makro ikke er kørt. I mine celler står der 0
Kører du med fil der opdateres og hentes nummer fra?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. januar 2014 - 21:29 #3
Det vil så sige jeg kun har knap i det første ark
Jeg har også en gem som knap.
Skal jag skrive ind i faktura over nogle gange gemmes de alt efter om der er faktura nummer i.
Er der ikke nummer i gemmes de i en mappe der hedder prøve faktura, og er nummeret tilført, så gemmes de i færdige fakturaer.
Avatar billede kabbak Professor
20. januar 2014 - 22:43 #4
Lav en navngiven celle på et tomt ark med navnet "FakturaNr".
Skjul arket, så generer det dig ikke.

dine knapper skal så kalde denne makro, som er i et modul, ikke et arkmodul.

Public Sub NytNR()
[FakturaNr] = [FakturaNr] + 1
End Sub

I de celler du vil se fakturanummeret skriver du
=FakturaNr

dette var så mit forslag.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. januar 2014 - 23:17 #5
Jeg har mine knapper liggende lige udenfor udskriftsområdet i arket let tilgængeligt
Avatar billede Amby87 Nybegynder
21. januar 2014 - 17:05 #6
Jeg har lidt problemer med at få det til at fungere helt.

Mine knapper til at ændre fakturanummeret har jeg i arket med min faktura, mens nummeret der skal tælles op er i et andet ark (som du skrev). Hvordan får jeg mine knapper i mit faktura ark til at tælle tallet i det andet ark op?