22. januar 2014 - 16:20 Der er 7 kommentarer

Chrome er gået ned

Jeg har to problemer som måske hænger sammen:

1)

Når jeg starter min Chrome browser får jeg denne meddelelse: http://gratisupload.dk/billede/thumb/706573/full/
Normalt trykker man bare ok og så genstarter Chrome, men det virker ikke. Der popper bare den samme meddelelse op igen.
Bemærk at Å'et er erstattet af et mærkelig tegn, derfor mistænker jeg noget mallware eller lignende kan være skyld i fejlen.

Jeg har prøvet at geninstallere Chrome, det virker kun indtil jeg genstarter computeren.
Jeg har også prøve forskellige antivirus programmer samt diverse cleanings programmer som f.eks. "Spybot - Search & Destroy" og "CCleaner"

2)
Min Firefox og Explorer havde fået ændret startside til noget "Searchannel" halløj, hvilket jeg fik fjernet. Men når jeg søger via adresse linjen i Firefox bruger den en søgemaskine ved navn "whitesmoke.com", på trods af jeg har valgt Google som foretrukken søgemaskine.
Kan dette have en noget med mit chrome problem at gøre, og hvordan fjerne jeg det fra Firefox?

på forhånd tak
Avatar billede eurositi Ekspert
22. januar 2014 - 17:09 #1
Det er helt sikkert malware. Men vær meget opmærksom på ALDRIG at vælge "standard installation", når du opdaterer f.eks. Java eller installerer andre trejdeparts-programmer. Vælg altid "Custom installation", så kan du fjerne flueben ud for den desværre ofte medfølge crap-ware.

Og nu til oprydningen:
- Genstart i fejlsikret tilstand. (Genstart og tryk F8 mens computeren booter)
- Hvis du har en opdateret virusscanner, kan du køre denne nu. Ellers kan du hente en af disse gratis:
http://www.malwarebytes.org/mwb-download/
http://www.pandasecurity.com/activescan/index/
- Kør Full scan og afvent resultatet. Tillad fjernelse af alt suspekt, som du ikke selv kender.
- Gå til Kontrolpanel > Fjern et program
- Se om der er referencer til Whitesmoke.com eller andet møg på listen over installerede programmer. Fjern disse.
- Åbn Chrome. Gå til Indstillinger. Angiv en ønsket startside og slet linket til det uønskede.
- Åbn Firefox og gør det samme.
- Genstart og start Windows normalt

Hvis du stadig får fejl i Chrome, må du afinstallere og geninstallere det.

Håber, det virker...
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2014 - 17:35 #2
Ud over nævnte programmer i #1 så prøv også AdwCleaner, som fjerner en masse browser skrammel:

Prøv at hente AdwCleaner her:
http://general-changelog-team.fr/fr/downloads/finish/20-outils-de-xplode/2-adwcleaner
Start programmet, og når det er startet trykker du på [Scan]
Pc scannes, og ved endt scanning skal du trykke på [Clean].
Og derefter (automatisk) genstart...
Tilbage fra genstart kommer en log, som du gerne må kopiere herind.
Mht.: Vista og Windows 7/8 - Højreklik på filen - Kør som Administrator.
26. januar 2014 - 17:32 #3
eurositi: Jeg har prøvet at geninstallere Chrome, uden held. Det virker fint, indtil næste gang jeg tænder min computer. Så er det, det samme problem..
Startsiden i Chrome er ikke umiddelbart et problem. Da Chrome slet ikke vil starte. Firefox fik jeg løst ved at nustille det til sin oprindelige tilstand.
Jeg er generelt meget påpasselig med "bare at installere" ting. Er klar over der følger meget lort med når man bare trykker Next uden at kigge sig for, eller vælger "Standard Installation"
220661: Har kørt et scan med programmet, men det hjalp desværre ikke på Chrome.

Her er loggen:

# AdwCleaner v3.017 - Report created 26/01/2014 at 17:24:41
# Updated 12/01/2014 by Xplode
# Operating System : Windows 7 Home Premium Service Pack 1 (64 bits)
# Username : Frank Urbaniak - FRANKURBANIAK
# Running from : C:\Users\Frank Urbaniak\Downloads\adwcleaner.exe
# Option : Clean

***** [ Services ] *****

***** [ Files / Folders ] *****

Folder Deleted : C:\ProgramData\saafe ssaVea

***** [ Shortcuts ] *****

***** [ Registry ] *****

Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Tracing\SoftonicDownloader_for_id3kill_RASAPI32
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Tracing\SoftonicDownloader_for_id3kill_RASMANCS
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\AppID\{0A18A436-2A7A-49F3-A488-30538A2F6323}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\AppID\{EA28B360-05E0-4F93-8150-02891F1D8D3C}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\CLSID\{00000001-4FEF-40D3-B3FA-E0531B897F98}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\CLSID\{007EFBDF-8A5D-4930-97CC-A4B437CBA777}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\CLSID\{64697678-0000-0010-8000-00AA00389B71}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\Interface\{31E3BC75-2A09-4CFF-9C92-8D0ED8D1DC0F}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\Interface\{79FB5FC8-44B9-4AF5-BADD-CCE547F953E5}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\Interface\{C66F0B7A-BD67-4982-AF71-C6CA6E7F016F}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\TypeLib\{E2343056-CC08-46AC-B898-BFC7ACF4E755}
Key Deleted : HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{BB74DE59-BC4C-4172-9AC4-73315F71CFFE}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{BB74DE59-BC4C-4172-9AC4-73315F71CFFE}
Key Deleted : [x64] HKLM\SOFTWARE\Classes\Interface\{31E3BC75-2A09-4CFF-9C92-8D0ED8D1DC0F}
Key Deleted : [x64] HKLM\SOFTWARE\Classes\Interface\{C66F0B7A-BD67-4982-AF71-C6CA6E7F016F}
Key Deleted : HKCU\Software\1ClickDownload
Key Deleted : HKCU\Software\Conduit
Key Deleted : HKCU\Software\Softonic
Key Deleted : HKCU\Software\AppDataLow\SProtector
Key Deleted : HKLM\Software\Iminent
Key Deleted : HKLM\Software\SP Global
Key Deleted : HKLM\Software\SProtector
Key Deleted : [x64] HKLM\SOFTWARE\DivX\Install\Setup\WizardLayout\ConduitToolbar

***** [ Browsers ] *****

-\\ Internet Explorer v11.0.9600.16428

Setting Restored : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Main [Start Page]

-\\ Mozilla Firefox v14.0.1 (da)

[ File : C:\Users\Frank Urbaniak\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\sns311y9.default\prefs.js ]

Line Deleted : user_pref("browser.search.defaultenginename", "WebSearch");
Line Deleted : user_pref("browser.search.defaultenginename,S", "WebSearch");
Line Deleted : user_pref("browser.search.defaulturl", "hxxp://websearch.searchannel.info/?pid=918&r=2013/07/13&hid=733640429&lg=EN&cc=DK&unqvl=24&l=1&q=");
Line Deleted : user_pref("browser.search.order.1", "WebSearch");
Line Deleted : user_pref("browser.search.order.1,S", "WebSearch");
Line Deleted : user_pref("browser.search.selectedEngine,S", "WebSearch");
Line Deleted : user_pref("keyword.URL", "hxxp://websearch.searchannel.info/?pid=918&r=2013/07/13&hid=733640429&lg=EN&cc=DK&unqvl=24&l=1&q=");

[ File : C:\Users\Frank Urbaniak\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\wenc5a2u.default-1390598448372\prefs.js ]

-\\ Google Chrome v

[ File : C:\Users\Frank Urbaniak\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\preferences ]

*************************

AdwCleaner[R0].txt - [3803 octets] - [26/01/2014 17:23:38]
AdwCleaner[S0].txt - [3442 octets] - [26/01/2014 17:24:41]

########## EOF - C:\AdwCleaner\AdwCleaner[S0].txt - [3502 octets] ##########
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2014 - 18:30 #4
Jeg havde så prøvet at fjerne Crome helt.
Jeg havde dog brugt programmet Revo Uninstaller free
http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html
Når programmet startes kommer et billede med alle programmer som du har. Vælg "Dit program" og tryk på afinstaller. 3 mulighed der vises i næste boks accepteres. Programmet afinstalleres. Du trykker på næste og registreringen tjekkes for efterladenskaber. Når resultatet kommer vælger du "vælg alt" og trykker slet og herefter på  næste. nogle gange kommer der filer op to gange og her vælges også at slette disse.
Genstart pc.

Og så en tur med CCleaner
Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
Lad programmet foretage en oprydning...

Og herefter hente en fris Crome og prøve om det virker.
14. februar 2014 - 19:32 #5
Har prøvet alt der er foreslået i denne tråd.
Blev desuden foreslået at disable gpu ved at skrive --disable-gpu i genvejens egenskaber.
Har formateret min computer.
Har slettet mine "user data" i AppData\Local\Google\Chrome mappen.
Det sidste hjalp, indtil jeg loggede på Chrome, så gik det galt igen.
Så det må være der problemet ligger.

Det underlige er bare at jeg er logget på Chrome både på mit arbejde og på min bærbar, uden problemer.
Det har fungeret smertefrit lige siden jeg startede med at bruge Chrome for år tilbage.

Nogle gode idéer?
14. februar 2014 - 19:36 #6
Det fik jeg skrevet lidt for hurtigt.. Chrome crasher også selvom jeg ikke logget på
Avatar billede eurositi Ekspert
15. februar 2014 - 12:11 #7
Der er ikke ret mange muligheder tilbage, så det kan næsten kun være noget hardwarerelateret. Og i så fald er grafikkortet mit eneste bud, også selv om du har forsøgt at frakoble GPU'en.

En opdatering af driveren til dit grafikkort er vigtig.
Søg også efter potentielle konflikter mellem dit kort og Chrome. Det kunne jo være, at andre havde oplevet noget lignende.

Men umiddelbart lyder det som en hård nød at knække.