Avatar billede riisgaard Nybegynder
05. februar 2014 - 15:51 Der er 9 kommentarer

Hej alle sammen. (Hjælp mig!)

Jeg er 25 og skal til at købe min første bil.
Mit køb afhænger ikke af at den skal vider sælges men at den er ok stabil og at den er billig.
budgettet ligger på 15.000 ca, og som sagt regner jeg ikke med at den skal sælges vider :)

Vil høre om der er en venlig sjæl der vil hjælpe mig med at kaste lys over hvad jeg skal gå efter/ mærke og type ???

Mit behov er at køre en gang i mellem fra Sjælland til Jylland men ellers er det bare transport til og fra arbejdet. Rejser aldrig så der skal ikke tages hensyn til langdistance kørsel. =)
har et par links som, kunne værre lækkert hvis i vil se på dem, er valg ud fra xxx 1000 biler jeg har set på :)
Links her:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/nissan/primera/16-lx/1757448

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/316i/16-bavaria/1983478

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/mondeo/18i-clx/2036543

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/alfa-romeo/156/16-ts-16v/1899834

Vil værre så taknemlig hvis i vil svare på min post, da jeg fatter hat og briller af biler (desværre) men er lærenem i forhold til at have en skruenøgle i hånden ;)
Avatar billede milter Ekspert
05. februar 2014 - 19:11 #1
Jeg tror ikke, nogen her vil turde sige for eller imod køb af brugt bil i den prisklasse. Det eneste, jeg umiddelbart vil tilføje, er, at du skal kigge efter en, som er synet inden for de seneste to måneder. Biler skal synes hvert andet år, og på den måde sikrer du dig mod, at du skal ud og bruge måske 15-20.000 på at få bilen synet om få måneder.

Et råd mere. Normalt er kilometertallet en god indikation af, hvor slidt en bil er, men mht. f.eks. Alfaen i dine links, så lyder 185.000 utroværdigt.

Hos trafikstyrelsen (linket herunder) kan du finde oplysninger om alle bilers synshistorie siden 2005. Sammenlign kilometertallet ved synene og se, om det kilometertal lyder sandsynligt i sammenligning med sælgerens påståede kilometertal.

For at få adgang til oplysningerne, skal du sikkert i dit tilfælde bruge bilens stelnummer. Hvis sælgeren ikke vil give dig det, så gå til en anden. Hvis du bestemmer dig for at se på bilen, så bed om at se dens registreringsattest og seneste synsrapport. Check, at stelnummeret er det samme på dem alle.

http://selvbetjening.trafikstyrelsen.dk/sider/soegning.aspx
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. februar 2014 - 20:22 #2
Jeg er enig - i prisklassen er der for stor usikkerhed til at kunne anbefale noget specifikt.

Jeg har for nogle måneder siden købt bil i samme prisklasse - mit efterhånden 7. køb, så efterhånden har jeg da samlet lidt erfaring.

Jeg var overrasket over så mange forhandlere der forsøger at prakke en noget juks på - jeg var ude og kigge på 4 forskellige biler hos 4 forskellige forhandlere. ALLE bilerne viste sig at have problemer.

Den første, en Toyota Corolla var tydeligvis "sminket". Skrammer var malet over, og undervognen hvor det er vigtigt at kigge godt efter rust, skinnede, fordi den havde fået overfladebehandling. Dermed har man ikke en ærlig chance for at vurdere, om bilen er et rustvrag eller ej, så den blev droppet.

Nr. 2, en Seat Codobra (stavefelj er gratis ;-) viste sig IKKE at være sminket - men til gengæld var der godt med rust i alle plader - i annoncen nævnt som "let rust enkelte steder". Væk.

Nr. 3 var en Nissan Almera, der i annoncen havde prædikatet "Ingen rust - skal ses". Det var da i det mindste 50% korrekt - den skulle ses. Den havde også fået lak hist og pist - og var således også lakeret grøn rundt omkring på undervognen. Let bank med en kno fik kæmpe rustflager til at falde af.

Den 4. var ikke planlagt, men med baggrund på de andre dårlige oplevelser, stoppede vi ved en forhandler med en Volvo S40, jeg tidligere havde haft kig på. Forhandleren var egentlig valgt fra, fordi han på Trustpilot.dk havde rigtige dårlige anmeldelser, men han fik en chance. Selve bilen kunne jeg egentlig ikke finde andet end let rust på - ikke det store af betydning. - men de øvrige biler på hans plads var helt hen i vejret i forhold til priserne, og han og hans hjælper virkede ikke reelle at snakke med. Derfor blev den også droppet.

Tilbage til internettet måtte jeg erkende at selv om det for 10 år siden var til at finde fine biler i prisklassen, er det stort set umuligt i dag.. - hos forhandlere. Jeg skiftede simpelthen til private, og fandt en Opel Astra fra 2002 til 23.000 - lidt mere end jeg havde planlagt. Jeg var ude og snakke med ejeren, der virkede meget reel. Bl.a. insisterede han på at få den synet for hans regning, før jeg fik bilen. Desuden fulgte der lidt reservedele med.

Summa summarum - med mindre du går efter en helt specifik bilmodel eller egenskaber, så kig dig RIGTIG godt for, og vær nærig med dine penge. Køb først når du er HELT sikker. Det er alt for let at drømme sig hen over en fed detalje, som senere viser sig at være ganske ufed.

Kig også MEGET på, hvad den grønne ejerafgift/vægtafgift er. Der er en verden til forskel på en stor gammel bil og en nyere med mindre motor. Blandt dem jeg selv undersøgte var der over kr. 6000 imellem dyreste og billigste. Og afgiften plejer også at være et rimeligt fingerpeg i retning af om forsikringen er dyr eller billig. Jo større bil/motor/højere nypris, jo højere præmie kommer du til at betale.

Hvis jeg skulle vælge mellem dem du linker til, rent ud fra beskrivelsen, ville valget være:

1. Ford Mondeo. Klassisk "halvkedelig" bil der lyder til at være i god stand. Mellemdyr i afgifter, men traditionelt et troværdigt mærke. Flot beskrivelse fra sælger tyder på seriøsitet. Tilbud om fælge og nummerplader der kan følge med... (nummerplader/indregistrering koster ellers omkring kr. 2000,-)

2. Nissan Primera. Billig i afgifter og sikkert også forsikringer, men holder nok ikke mange år. Har sikkert en del rust med. "Sælger for kunde" plejer at være et forsøg på at fraskrive sig garantiforpligtelse... - men holder ikke i retten. Omvendt - gider man slagsmålet, hvis der er problemer? - jeg gør ikke. "Ring for fremvisning" = der er ikke folk på forhandlerens udsalgssted. Bilerne står altså ofte længe... - bliver de så jævnligt varmet igennem, eller har den stået 4 måneder iskold?

3. BMW - ikke helt grim i grøn afgift. Meget lidt beskrivelse af bilen, så forhandleren virker ikke specielt engageret. En af de bedre BMW´er - ikke en "Brian" model der kan være slidt af en idiot med hang til fart. KAN være noget - men skal undersøges nærmere m.h.t. rust og eventuelle skader.

4. Alfa - begrænset beskrivelse og lidt høj grøn afgift. Her ud over er Alfa Romeo en "enten/eller" bil. enten er man vild... eller også er man ikke. Jeg har hørt lidt for mange grimme historier fra de tidligere modeller - som godt nok skulle være løst i slut 90´erne, men alligevel nok til at jeg holder mig væk for en sikkerheds skyld.

Som du kan læse, har jeg selv RIGTIG mange tanker om bilkøb. Jeg kan kun anbefale dig at lytte til andre og danne dine egne meninger. Du opnår desværre kun det perfekte køb ved rent held - men hvert nyt køb vil gøre dig klogere.

Når du ikke har mere erfaring vil jeg også tilslutte mig udsagnet om at du bør købe en der er nysynet. Men husk at det på ingen måde er en garanti for at den ikke er et rustvrag hvor gearkassen står af om en måned.
Få også altid oplyst hvornår tandremmen sidst er skiftet, og sørg for at få den skiftet hvis det er langt tid siden. Det er en af de største årsager til havareret motor.

Iøvrigt er Milters tip om fejlrapporter/synshistorik og betragtninger om kilometertal også guld værd...
Avatar billede riisgaard Nybegynder
05. februar 2014 - 23:40 #3
Hey milter og ole_madsen.

Rigtig dejligt at få kastet lidt lys og de mange spørgsmål som jeg har :)
Mange gang tak for i gad at have tid til at se mit inlæg og få det penslet det ud for mig, som sagt er jeg en dør til biler, men det er noget jeg kan blive bedre til :)
Tak for at få en lille rundvisning i de forskellige links, var rigtig dejligt at høre lidt om det :)
Avatar billede milter Ekspert
05. februar 2014 - 23:59 #4
Og det allerbedste råd til dig ville nok være at betale for en test hos f.eks. FDM eller andre, men det er der måske ikke plads til i budgettet :-)

http://biltest.fdm.dk/faa-en-brugtbiltest-foer-du-koeber

http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=4
Avatar billede riisgaard Nybegynder
06. februar 2014 - 00:15 #5
rigtig god ide du fortæller med hensyn til denne test, er noget jeg helt sikkert vil benytte, mange tak :)

Tror måske jeg har fundet en
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/mondeo/20-ambiente/1773492
det eneste der er lidt utydelig er hvor mange km den har kørt, men det er jo til at finde ud af :)
Avatar billede milter Ekspert
06. februar 2014 - 00:51 #6
#5.

Her er lidt tekst fra annoncen: "synet 12-11 2012". Det betyder, at du om mindre end ni måneder skal i gang med at få den sat i stand til syn. Afhængig af bilens stand kan det komme til at koste dig fra 0 til xxxxx tusind kroner plus den løbende vedligeholdelse.

Annoncen siger intet om kilometerstand. Det betyder, at bilen har kørt rigtigt mange kilometer og nok er tæt på at skulle skrottes.

I dit sted ville jeg kigge på mindre biler med meget færre kilometer og vente, til der er flere penge at bruge på købet og især til vedligeholdelse. Med de biler, du tilsyneladende kigger på, risikerer du, at du efter to måneder eller mindre må ofre en formue på at få dem repareret eller skrotte dem totalt.

Hvis du, som mig, selv har skruet meget på mange biler i mange, mange år, kunne det være en anden sag, men jeg har ikke på fornemmelsen, du nogensinde har prøvet at skifte f.eks. bøsninger i baghjulsophæng, skifte styrestang, bærekugle, brændstofpumpe, bremseskiver, bremsecaliper, bremserør, bremseklodser, støddæmpere, ventiler eller drivaksel. Hvis du ikke en gang genkender de ord, kan vedligeholdelsen af biler af den slags, du linker til, komme til at koste dig en formue i løbet af ganske kort tid :-)

Sorry, men det er de kolde kendsgerninger :-)
Avatar billede riisgaard Nybegynder
06. februar 2014 - 01:44 #7
Hey milter
Kan godt se hvad du mener, og mange af de "fansy" ord er jeg ikke kendt med, men har dog hørt om dem :D hehe.
Så det du siger til mig er at jeg skal vente og spare mere op til at købe en bil som er i lidt bedre stand, hvis jeg ikke har så meget styr på reparation/udskiftninger på biler ??
Avatar billede arne_v Ekspert
06. februar 2014 - 02:46 #8
Umiddelbart undrer det mig at du med de kriterier kigger paa halvstore/store biler som er meget gamle.

Med den slags bil kan du vaere heldig og faa en velpasset bil med masser af aar og km i, men du kan ogsaa risikere at blive en meget god kunde hos vaerkstedet med den ene store regning efter den anden.

En lille bil kan du faa i nyere aargang for de samme penge. Ja - den er ikke saa komfortabel at koere i. Men en nyere bil mindsker risikoen (kun mindsker - den fjerner ikke). Og typisk vil den mindre bil ogsaa vaere billigere i benzin, afgift og forsikring - hvilket du igen kunne bruge til at koebe en lidt nyere bil.
Avatar billede milter Ekspert
06. februar 2014 - 15:06 #9
#7.

Ja, det er det, jeg siger :-)

Og som arne_v siger:  "Men en nyere bil mindsker risikoen (kun mindsker - den fjerner ikke)."