Avatar billede danholt Nybegynder
07. februar 2014 - 21:40 Der er 3 kommentarer

Opret VPN på "server"

Hej Eksperten!

Jeg har en "gammel" bærbar med Windows 7 starter, som står tændt som ftp server.. Jeg kunne godt tænke mig at lave en vpn forbindelse til her hjemme når jeg feks er på kursus osv så jeg kan tilgå det private netværk/printer/harddisk osv. Og da jeg allerede har en bærbar som står tændt tænkte jeg at jeg kunne bruge denne til det. Jeg har internet igennem yousee og har ingen ide om at bytte min router ud. Men hvordan kan jeg opsætte Windows 7 starter som VPN server? Kan man få et program eller ?

håber i kan hjælpe..

mvh Daniel
Avatar billede Wildcard Nybegynder
08. februar 2014 - 12:37 #1
Hej,

Der er flere aspekter til det du spørger om. Det hurtige svar:

Portforward in router til din bærbar, på samme port som PPTP (vpn)
installere Open VPN på din bærbar (http://openvpn.net/).
Eventuelt find en guide til at hjælpe dig med open VPN.

Det andet aspekt er en IP dillemma. Du ønsker at connecte til din vpn. Men for at gøre dette, er du nød til at have en statisk addresse, eller bruge eventuelt dynDNS opslag til at finde din ip. (Søg google DynDNS eller noip), ellers får du ikke kontakt med vpn serveren.

håber det hjælper.
Avatar billede danholt Nybegynder
08. februar 2014 - 19:35 #2
Jeg har fast ip hvis det er det du mener.

Jeg kan ikke umiddelbart finde det jeg søger på den hjemmeside du har sendt. Det ser ud til man både skal købe licens og alt muligt. Kan man ikke bare få et simpelt program?

på forhånd tak for hjælpen.

mvh Daniel
Avatar billede Wildcard Nybegynder
08. februar 2014 - 20:13 #3
Beklager meget, hvis jeg ikke var uddybende nok.

OpenVPN er openSource, hvilket betyder det som sådan er gratis. Men de beder om licens såfremt du bruger det til firma brug.

En hurtig søgning på google fandt denne guide til install af server:
https://community.openvpn.net/openvpn/wiki/Easy_Windows_Guide#DownloadingandInstallingOpenVPN

Jeg har ikke testet overstående.