Avatar billede opson Novice
09. februar 2014 - 16:38 Der er 5 kommentarer

Kondensator?

Kære alle elektronik nørder!

Jeg sidder her med endnu et af Samsungs uheldige produkter, nemlig et hjemmebiograf system af typen HT-BD6200.

Systemet kunne pludseligt ikke starte op.
når man vil tænde det fra standby mode begynder den at starte op, men den kommer halvvejs og så dæmper lyset sig i nogle af "lamperne" og andre slukker helt igen.
men det sjove er at når man så slukker helt for den og prøver at tænde igen, så kommer den længere og længere i opstarten og efter 8-10 gange starter den helt op.

Min første tanke var en "træt" kondensator, men umiddelbart er der ikke nogen synlige tegn (svulmende lytter) i PSU delen.

Hvad siger i, ville det være et forsøg værd at skifte alle kondensatorer, eller er der andre bud på fejlmuligheder?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. februar 2014 - 18:20 #1
Det giver under ingen omstændigheder mening at begynde at skifte kondensatorer i blinde - er der en, der rent faktisk er død, kan den sagtens have taget andre komponenter med i faldet. Noget andet er så, at lyder lidt spøjst, PSU'en i den skulle være lavet så modulært, som i en PC. Det er ikke usandsynligt, at du finder små "lokale" spændingsregulatorer rundt omkring, så første skridt i fejlfindingen vil under alle omstændigheder være at få fat i et diagram og en servicemanual til den, så du ved, hvad det er du måler på.
Avatar billede opson Novice
09. februar 2014 - 19:30 #2
Ja jeg har søgt, men har ikke kunne finde noget diagram på den "fine" maskine :)

PSU'en har et hav af forskellige spændingsudgange, jeg har prøvet pille de forskellige moduler fra, og fejlen er den samme så der er kun mainboard og PSU tilbage.

netop fordi det ikke er til at opspore et diagram til den, og alt tyder på at der er problemer med at opretholde spændingen under opstart så overvejede jeg en komplet udskiftning,
men mener du og andre ud fra min beskrivelse stadigt det ville være meningsløst?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. februar 2014 - 20:34 #3
Brr, ja jeg skulle godt nok være ualmindelig tæt knyttet til sådan en dims, for at kaste mig ud i sådan et projekt. Har du så ikke det rigtige værktøj og arbejdsplads at sidde med det ved, risikerer du oven i købet at skade mere end du gavner.
Har du ikke ovenstående og lidt erfaring med det, ville jeg i stedet finde et mindre elektronikværksted, du har tiltro til og lade dem se på det. Vi har en ret unik fyr i Midtjylland, der nærmest kan udrette mirakler, men nu ved jeg så ikke hvor du hører hjemme.
Avatar billede opson Novice
09. februar 2014 - 22:43 #4
Jeg har hvad der skal til, bortset fra et diagram og derfor søger jeg hjælp til et alternativt fejlsøgnings forsøg, da det ikke er mere værd.
Kan de bidrage til det, eller skal vi hygge chatte lidt om unikke fyre fra Midtjylland?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. februar 2014 - 20:49 #5
Fair nok - smid skidtet ud; så er det næppe indsatsen værd.

De bedste hilsner