Avatar billede snedker1 Juniormester
10. februar 2014 - 19:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Processor 3 eller 4 gen.

Hej
Jeg er lidt i tvivl med hensyn til ny pc !
Har hørt at 4770K ( hele 4 gen. serien) er en skuffelse i forhold til 3770K . Har også hørt om varmeproblemer med 4 gen. - så vil det være klogt at vælge den "gamle" type ????
Skal lige siges at jeg ikke skal OC og heller ikke bruge den indbyggede grafik til noget ... da jeg altid har separat grafikkort !
Bruger mest computeren til Photoshop og videoredigering .
Gode råd søges !
Avatar billede milter Ekspert
10. februar 2014 - 22:12 #1
Jeg går ud fra, du skal i gang med en helt ny computer.

Hvis man vil have "value for money", har det altid været god politik i de fleste tilfælde ikke at købe den allernyeste hardware. Det gælder især processoren og grafikkortet.

I sidste ende drejer det sig om, hvor længe du regner med at skulle beholde din nye computer. Jeg har altid startet mine støre opgraderinger med at vælge et helt eller næsten helt nyt bundkort, så jeg har bedre mulighed for senere opgraderinger med nyere hardware. Her drejer det sig især om at købe et bundkort fra et de allermest anerkendte firmaer. Hos dem er der større sandsynlighed for senere opdateringer til BIOS, som gør det muligt for dig at tilføje nyere hardware, f.eks. CPU eller GPU uden at skulle skifte næsten alt andet ud.

Og, K-versionerne af Intels CPU'er er dem, som er beregnet til overclocking. Du skriver selv, at "jeg ikke skal OC...", så de versioner kan du godt udelukke.
Avatar billede snedker1 Juniormester
14. februar 2014 - 18:10 #2
Tak for svar
Men det er faktisk samme holdning som jeg selv har "brugt" ... jeg havde håbet (men det er måske for meget forlangt) at der ville komme et lidt mere konkret svar på den "kritik/skuffelse" som den seneste generation processorer har fået i diverse test ... og som jo også må være synlige for de brugere der evt. har opgraderet fra den forrige type . Kan huske helt tilbage til Northwood (478) hvor de efterfølgende typer faktisk ikke var særligt gode førend man kom til Core2 duo (775)
Avatar billede milter Ekspert
14. februar 2014 - 21:53 #3
Velbekom.

Jeg kører faktisk selv med en Core 2 DUO E8400 på et Gigabyte LGA775 bundkort for øjeblikket :-)

Jeg skal have det hele opgraderet om et par måneder og har selv de samme overvejelser som dig. Jeg har lige checket priserne på edbpriser.dk, og rent faktisk er der ikke den store forskel på de to, så i det her tilfælde ville jeg vælge 4770'eren. Man kunne også kigge på i5 4670, hvis man gerne vil spare ca. 500 kr.

Og når man nu alligevel er i gang, så er der jo også i7 4771, som tilsyneladende kun koster ca. en hund mere end 4770'eren ...

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-4771-vs-Intel-Core-i7-4770

Og sådan kan man nok blive ved og ved og ved og .....
Avatar billede snedker1 Juniormester
14. februar 2014 - 22:00 #4
Jo ... men så var det jo jeg havde læst en del om at 4 gen. havde varmeproblemer og kun ydede nogle ganske få procent bedre end 3 gen. Så man bliver jo lidt usikker på sagerne . Prismæssigt ligger de jo næsten ens .... der kan spares nogle få kroner ved 3. gen
Avatar billede milter Ekspert
14. februar 2014 - 23:40 #5
De varmeproblemer, du taler om, dukker de ikke kun op ved OC? Jeg har ikke set noget væsentligt om den slags i mine læsninger.

Har du et eller flere links?
Avatar billede snedker1 Juniormester
23. februar 2014 - 19:42 #6
Hej Milter
http://www.computerworld.dk/art/227203/efter-foerste-test-intels-nye-superchip-bliver-gloende-varm

Der læser jeg det som at 4 bliver væsentlig varmere end 3 , ved samme clock !
Avatar billede snedker1 Juniormester
24. februar 2014 - 20:25 #7
Hej Milter
Kan du ikke sende mig et svar jeg kan acceptere og give point ?
tror ikke jeg kan komme nærmere !
Avatar billede snedker1 Juniormester
27. marts 2014 - 09:47 #8
Milter svarer ikke - så jeg lukker selv