Avatar billede hitengel Praktikant
11. februar 2014 - 15:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Skærmdriveren stoppede med at svare og er genoprettet.

Hej eksperter,

Jeg har fået et problem, som ikke er helt unormalt, men jeg kan ikke finde en løsning på det, selvom jeg har fulgt adskillige guider rundt omkring på nettet.

Mit system:
Intel Core i5 3.40GHz Ivy Bridge
NVIDIA GeForce GTX 670
Windows 7 Home Premium

Min computer fryser, der kommer sorte firkanter på skærmen, hvorefter den går sort. Kort efter kommer skærmen tilbage med fejlmeddelelsen "Skærmdriveren stoppede med at svare og er genoprettet". Nogle gange bliver driveren dog ikke genoprettet, og jeg er nødt til at slukke for computeren manuelt ved at holde tænd-knappen inde. Det er forskelligt, hvornår det sker: først (for ca. 1½ måned siden) skete det jævnligt under almindelig brug af Chrome, iTunes, etc. Dette holdt dog op, hvilket jeg tror, skyldtes at jeg lavede en clean install af den nyeste driver.

Men indenfor de sidste 4-5 dage er det begyndt igen, især under spil. I går kunne jeg dog godt spille, men efter 30-40 minutter med almindelig brug, skete det igen, at jeg måtte slukke manuelt. Da jeg tændte igen, var der konstant streger og firkanter på skærmen. I formiddags var det normalt, da jeg tændte. Det er altså svært at finde et system i, hvornår det sker.

Jeg har tjekket for malware, tjekket temperaturer (CPU normalt omkring 45, GF omkring 32-35) og opdateret til den nyeste driver på Nvidias hjemmeside og valgt clean install ved installationen.
Nividia GeForce Experience kører i baggrunden, og har gjort det siden det blev installeret ved en driveropdatering for 3-4 måneder siden - den installerer ikke automatisk de nyeste drivere.

Spørgsmålet er, hvad problemet skyldes? Jeg mistænker igen driveren, men jeg ved ikke, hvad jeg ellers kan gøre end at installere den nyeste udgave.

Er der nogen, der har fundet en løsning på dette tilbagevendende problem?

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2014 - 15:18 #1
test grafikkortet med burn in test for at udelukke det er det der er synderen

http://www.passmark.com/products/bit.htm

du skal bruge standard edition

hvis du ikke har noget i dvd drev vil den melde fejl så slå den far eller sæt en tilfældig cd i

det kunne godt ligene en dårlig driver

32 bit driver

http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/71701/en-us

64 bit driver

http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/71704/en-us

m.v.h
Avatar billede hitengel Praktikant
11. februar 2014 - 16:20 #2
Burn in Test fandt ingen fejl.
Foreslår du, at jeg afinstallerer den nye driver, jeg installerede i forgårs, og installerer den, du linker til, istedet?
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2014 - 16:28 #3
ja måske men det kunne også være en beta eller ældre du skal bruge
der er sådan set kun at forsøge sig frem
Avatar billede hitengel Praktikant
11. februar 2014 - 16:34 #4
Ok, skal jeg så lade den gamle driver afinstallere den nyere? Eller er der en bedre metode til at slippe af med tidligere installationer på?
Avatar billede hitengel Praktikant
12. februar 2014 - 03:55 #5
Er der ikke andre bud? Det burde være et ret normalt problem.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2014 - 08:29 #6
bedre bud - hvad mener du

du afinstallerer driveren og renser din maskine med ccleaner

genstarter maskinen
installerer den driver du vil bruge

ikke oveni

m.v.h
Avatar billede hitengel Praktikant
13. februar 2014 - 20:57 #7
Ikke nødvendigvis et bedre bud, men måske et andet?
For jeg har jo installeret med clean install indtil videre. Men skal driveren afinstalleres på en specifik måde?
Avatar billede hitengel Praktikant
16. februar 2014 - 19:43 #8
Nu har jeg forsøgt med flere drivere, og det har desværre ikke hjulpet. Faktisk er det i dag blevet væsentligt værre, da computeren fryser helt og skal slukkes manuelt. Derefter starter den op med streger og hvide pletter over det hele og i fejlsikret tilstand. Efter en genstart starter den normalt op, men flere gange sker det forfra.
Har nogen fundet en løsning på dette problem? F.eks. en vejledning til at helt at fjerne gamle drivere og installere en version, der helt sikkert ikke volder problemer?
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2014 - 08:56 #9
ofte når der er helt ged i grafik driverener der kun en vej

en geninstalering af styresystemet

m.v.h
Avatar billede hitengel Praktikant
17. februar 2014 - 16:41 #10
Ja, det har du nok ret i. Læg gerne et svar.
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2014 - 07:28 #11
ok