Avatar billede Nofiih Praktikant
11. februar 2014 - 19:22 Der er 7 kommentarer

Høretelefoner virker ikke mere?

Hej eksperter

Så sent som idag har jeg hørt musik i mine elskede høretelefoner (headset). Var så ude og lave en smoothie og da jeg kom tilbage kom jeg til at tage stikket ud (gør jeg ret tit). Da jeg satte deti den bærbarecomputer blev lyden ved med at komme ud af højtalerne (eller godt nok kun den ene højtaler, den anden virker ikke).

Var så inde i kontrolpanel -> lyd:
Her deaktiverede jeg computerens højtaler og med et virkede headsettet igen (godt nok kun 3 sekunder).
Her inde kan jeg ligeledes se en HDMI stik der er deaktiveret og i fanen mikrofon kan jeg se den indbyggede mikrofon.

Hvad kan jeg gøre?

Note:
Headsettet virker på min iPhone og har ligeledes forsøgt med to stk. høretelenoner (dem fra iPhone/apple og nogle sorte)
Avatar billede Boooke Nybegynder
11. februar 2014 - 19:45 #1
Som jeg forstår det, er det outputtet i computteren, du rev stikket ud af, og du har forsøgt i computeren med to andre høretelefoner med samme resultat? Er det muligt, at du har løsnet outputtet? Er der andre lydoutputs du kan prøve (F.eks. HDMI-stikket)? Hvis du har revet stikket ud af telefonen ved et uheld kan det være, du har ødelagt noget inde i.

Jeg har prøvet lignende med min telefon, hvor jeg altid stoppede musikken ved at hive stikket ud - uden synderlig kraft. Til sidst holdt den ikke til det længere, og stikket måttet skiftes før det fungerede igen - det var også blevet helt løst til sidst. Aldrig har jeg oplevet det med en computer, og ved ikke hvordan din opsætning er, så det er kun et usikkert tip herfra.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. februar 2014 - 19:50 #2
Der er sket en fejl i selve tilslutningen i pc. Prøv at sætte stikket i og tage det ud et par gange og se om det så får lyden korrekt tilbage.Der sidder jo kontakter indeni der afbryder og tilslutter højttaler, når stikket sættes i og tages ud. Er der sket fysisk vold inde i selve stikket, skal det udskiftes. Det kan i nogle tilfælde være noget snavs der driller.Dette kan også med held skubbes til side ved at tage stikket i og ud nogle gange.
Avatar billede Nofiih Praktikant
11. februar 2014 - 19:57 #3
Hey med jer.
Det har jeg nu prøvet nogle gange, men uden held. Har også forsøgt at puste lidt, men også uden held.

Synes ikke jeg har været voldelig ved den, men ved ikke om det kan have noget med at jeg får nyligt siden er begyndt at bruge headsetet fra iPhonen, selvom jeg synes stikket ser MEGET ens ud.

Ved I hvordan jeg kan få det lavet og hvad det evt. ca bør koste?
Avatar billede Nofiih Praktikant
11. februar 2014 - 19:58 #4
Og der er ikke andre stik udover et mikrofon stik jeg aldrig bruger. Kan det måske ændres, således at det kan benyttes til et headset?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. februar 2014 - 20:06 #5
Man har før i tiden kunnet konfiguere stikkene så de bruges til andet en hvad de normalt bruges til. Det er i forbindelse med surround man gør det, og det konfigureres gennem kontrol panelet under lyd. Men om din pc har denne feature ved jeg ikke.
Avatar billede Nofiih Praktikant
11. februar 2014 - 21:09 #6
Synes ikke umildbart jeg kan finde det. Kan dog finde noget indenunder mikrofon der hedder "Lydoutput" og "afspil gennem denne enhed" :

Højtalere (Realtek High Definition Audio)..

Men den afspiler blot i computerens højtalere det man siger.

og også noget inden under:

Kontrolpanel -> optagelse -> klik en på mikrofon -> konfrigurer -> tekst til tale -> brug denne enhed til lydoutput (Realtek High Definition Audio).

Men det virker heller ikke.
Avatar billede sve80 Nybegynder
12. februar 2014 - 18:05 #7
Det lyder bestemt som om, at den mekaniske kontakt inde i stikket, der afbryder computerens interne højttalere og i stedet sender lyden ud i stikket, er knækket eller på anden vis blevet defekt.

Prisen for udskiftning kan variere meget fra model til model - nogle laptops tager 5 minutter at skille ad andre flere timer før end man har adgang til stikket. Det kan du nok først få afklaret når du henvender dig til en pc-reparatør du har tillid til.

En hurtig workaround kunne være at købe et usb-headset. Usb-stikkene er meget mere hårdføre end de tynde minijack-stik...