Avatar billede venci Nybegynder
14. februar 2014 - 17:32 Der er 11 kommentarer

Højtalere how?

Hejsa eksperter!

Jeg står og mangler nogle højtalere til min kælder, det skal primært være til festlige begivenheder hvor der skal spilles højt musik. De skal helst gerne kunne bruges til både mobil og pc. Højtalerene må gerne være store så de er beregnet til at stå på gulvet, har et nogenlunde godt budget så det jeg søger er som de fleste god og høj lyd til en pris der er til at overkomme. Har læst mig til at man skal bruge en forstærker, men har ingen idé om hvilken en det skal være og hvorfor. Håber I kan hjælpe gutter!

//Venci
Avatar billede Jernbanemanden12 Nybegynder
14. februar 2014 - 17:52 #1
Køb dem du helst vil have.
Avatar billede venci Nybegynder
14. februar 2014 - 18:09 #2
Jamen har du ikke nogle gode bud på højtalere man kunne købe?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2014 - 18:17 #3
#1 at lægge sådan et indlæg som et svar der skal kunne være en løsning for spørgeren er jo helt latterligt. Kan se du er ny bruger, men du burde komme op med noget bedre ;-)

#0
Skal de bruges sammen med pc skal du være opmærksom på du skal have forstærker med, hvis ikke højttalerne er aktive (indbygget forstærker i højttalere)
Avatar billede venci Nybegynder
14. februar 2014 - 18:22 #4
Ahh okay 220661, er det bedre at få indbygget forstærker? Det ville da være lækkert hvis man ikke skulle have så meget andet end højtalerne til at stå :P
Hvilke højtalere ville du fortrække jeg skulle købe? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2014 - 19:42 #5
Aktive højttalere er en dyrere løsning end løs forstærker og passive højttalere. Er det ikke så tit du skal bruge det, havde jeg nok ledt efter noget brugt udstyr. Med hensyn til højttaler valg har jeg ikke lige et specifikt bud, men med forstærker kunne en brugt NAD, Denon eller et af de andre kendte mærker være et godt valg.
Valget på din samlede løsning er jo også betinget af hvor store rum du skal spille op når du er mobil. Og det ved jeg ikke noget om.
Hvor stort er dit budget?
Avatar billede venci Nybegynder
14. februar 2014 - 20:02 #6
10k vil jeg tro, er det alt for lidt? (16 m2/40 m3) rum. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2014 - 09:37 #7
I de rum størrelser har du jo ikke brug for den vilde effekt for at spille rummet op.
Troede måske du skulle spille i 100?+ m2 rum.
Køber du brugt udstyr kommer du langt for de penge.
Er det brugt proff udstyr du søger?
Avatar billede venci Nybegynder
15. februar 2014 - 10:04 #8
Ja det må gerne være rimelig godt, gider ikke skrat og mislyde :)
Avatar billede venci Nybegynder
15. februar 2014 - 10:07 #9
Men altså har en ret stor kælder og det må godt være så man kan høre det når man er på toilet :)
Der er nok 80 m2 rum i alt i kælderen :) men rummet hvor højtalerne er som sagt 16 m2 :)
Altså alle 10k behøves ikke at blive brugt men vil hellere give lidt mere for bedre kvalitet :)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2014 - 11:01 #10
Skal man have lyd i flere rum med forskellig styrke kunne sådan en forstærker http://www.dba.dk/effektforstaerker-nad-906-90/id-1006082476/ måske være en mulighed.
Denne forstærker tilsluttet et par Cervin Wega eller Jbl højttalere ville sparke festen i gang.
Jeg vil ikke linke til specifik side, men ved at disse mærker altid leverer det de lover.
PS Jeg bruger selv NAD (3140 fra 1981) og et par dali højttalere med aktiv sub herhjemme i min 65 m2 stue, og det lyder rigtig godt.
Subwoofer er på 100 watt og forstærkeren yder 6o watt pr kanal.
Avatar billede PeterMejer Novice
25. februar 2014 - 21:11 #11
Nah - til lidt tant og fjas, ville jeg nok bruge en anelse krudt på en anstændig lille mixer - Bare så det er lidt sjovt at lege også, og så et par rigtig gode selfpowered højttalere, f.eks. et par genelec 8040 eller 8050. Det kan givetvis findes brugt på nettet, dog skal du være obs på at genelec'erne kan sprænge budgettet. De ser ikke ud af meget, med de spiller r*ven ud af bukserne og beviser, at subs ikke nødvendigvis er nødvendigt.
God jagt.

//p