Avatar billede Norre Nybegynder
19. februar 2014 - 17:56 Der er 8 kommentarer

Løs ramblok?? WTF???

Min stationære pc gik ned i sidste uge. PSU larmede helt vildt og pc'en bootede slet ikke. Sort skærm, kunne ikke komme i bios, men blæsere, dioder osv virkede. Sidst det skete var da PSU'en sidst gik i koma, men for at være sikker på, at det også denne gang var PSU'en, lavede jeg clear bios (fjernede batteri, flyttede pins osv). Jeg prøvede også at tage ram ud en efter en, bytte rundt, boote uden ram. Altså afleverede jeg pc'en til forhandler da PSU'en var nede. Der var tale om en reklamation inden for garantiperioden på den seneste udskiftede PSU.

Jeg har netop fået besked fra forhandleren, at pc'en er klar til afhentning. De skriver, at årsagen til at pc,en ikke bootede var, at der sad en ram blok løs og at PSU'en i øvrigt virkede, men blev udskiftet da den larmede.

Nu er mit spørgsmål til de kloge herrer derude: Kan en løs ramblok bevirke at pcen slet ikke booter og ikke kan gå i bios? Den anden ramblok sad som den skulle. Da jeg fiflede rundt med rammene er jeg RET sikker på, at de sad som de skulle - klikket helt på plads. Hvis man booter HELT uden ram, vil der så ikke komme en no ram besked? Kan man gå i bios UDEN ram?

Spørgsmålene er stillet, da jeg mistænker forhandleren for, at forlange penge for diagnose af "løs" ram for at få dækket udgiften til PSU'en:-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. februar 2014 - 18:29 #1
Mistanken kan du altid have - du vil til gengæld aldrig hverken få den be- eller afkræftet.

Det ER muligt, at et RAM-modul, der ikke er presset 100% på plads i soklen, kan få et bundkort til at opføre sig dybt løjerligt.
Avatar billede Norre Nybegynder
19. februar 2014 - 19:09 #2
Tak for svar, men når nu blokkene har været ude inde byttet osv lugter det så ikke af, at det er PSU den er gal med?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. februar 2014 - 19:27 #3
"Svar" er til pointgivning - alt andet er "Kommentar".

Du kan gætte alt det du vil, resultatet er det samme. Tænk over det: Du har haft maskinen åbnet i et ikke-ESD-sikkert miljø, siddet med pølserne begravet i den uden ESD-armbånd og haft stumper pillet ud og sat i uden nogen form for dokumentation af processen.

Når du ikke selv er kommet op med en sikker diagnose og overlader maskinen til en forhandler, jeg må antage du har tiltro til, må du også acceptere deres vurdering.

Det svarer jo lidt til at bilen bryder sammen og kommer på værksted. Da du får regningen, brokker du dig i vildskab og påstår at der nok bare ikke var benzin i tanken...
Avatar billede Blueeyez Mester
19. februar 2014 - 19:45 #4
Det er normalt at hvis en ram blok ikke fungere eller er sat i forkert så vil du blot få sort skærm.

Jeg kunne dog mistænke dem for at have udskiftet en eller flere ram blokke, men da de jo har skiftet psu da den larmede (ved at stå af) så er det vel gratis.

Vil tilføje jeg selv har haft købt en ram blok som var defekt fra ny og der fik jeg sort skærm.

Iøvrigt så kan en pc ikke køre uden ram.. Det er jo der den indlæser det arbejde der skal udføres..
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. februar 2014 - 20:23 #5
#5
Husk lige: Så længe vi snakker POST og adgang til BIOS, er der mange kort i dag, der godt kan klare sig uden RAM. Det er først i det øjeblik, at BIOS slippes og den tager bootstrap, at der er  brug for RAM.
Avatar billede Norre Nybegynder
19. februar 2014 - 20:45 #6
Tak for kølhalingen... :-) Min pointe er bare, at når de nu siger den spiller og jeg HAR haft mine urinsure barne fingre nede i maskinrummet uden at kunne konstatere fejl på ram, har jeg svært ved at tro på, at det ikke var PSU som var årsag til black-out. Og om et ASUS PQ5 SE kan boote til bios har jeg haft svært ved at finde ud af. ? Har tjekket specs, men kan ikke rigtig fatte oplysningerne:-( Gider du?

Også tak til Blue!
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. februar 2014 - 21:03 #7
Hej igen.

  Det var nu ikke for at kølhale dig; det er mere for at påpege, at det er MULIGT at du har ret, du vil bare aldrig hverken kunne få det be- eller afkræftet. Træls situation, men desværre...

Du kan nok ikke se det i beskrivelsen af bundkortet, hvad chipsæt og BIOS kan på egen hånd - det plejer at komme an på en praktisk prøve. I "gamle dage" kunne de kun bippe fejlkoder, hvis RAM, CPU eller andet essentielt var kaput, men den slags udvikler sig heldigvis også.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. februar 2014 - 23:10 #8
#6 hvis du skrev de tal ned som stod på rammene som er unikke kunne vi jo hurtigt finde ud af det, men da du ikke har så er det ord mod ord og du fik det vel lavet gratis så ser ingen grund til at bearbejde dem ;)

Vi ved jo heller ikke hvor god du er til computere...