Avatar billede kroning Nybegynder
25. februar 2014 - 23:44 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Tilslutning af ovn, kogplader og opvaskemaskine

Det er måske ikke det helt rigtige sted at spørge men jeg er ikke oprettet som bruger andre steder hvor jeg kan spøge og det er sikkert et rimeligt simpelt spørgsmål.

Jeg skal have tilkoblet en ovn, en kogeplade og en opvaskemaskine, de skal alle bruge 220V (så det er tilladt at gøre det selv i følge loven). Jeg har en dåse siddende til det formål med 3 faser i, så spørgsmålet er: Skal jeg bruge forskellige faser til de 3 apparater eller skal jeg bruge samme fase?
Avatar billede richardsen Juniormester
26. februar 2014 - 01:13 #1
Nu skriver du ikke noget om forbrug pr. enhed, men pr. erfaring ville jeg fordele dem på hver sin fase.

Ovn + kogeplade vil jævnligt være i gang samtidig.

Har selv haft problemet med brændte sikringer når de forskellige ting var startet samtidig.

Til sidst blev jeg træt af det - købte et digitalt amperemeter og fordelte belastningen mere ligeligt.
(Jeg HAR installatøreksamen i kraft af udvidet maskinmestereksamen)

Husk så også lige, at du må fuldt lovligt godt erstatte 10A sikringer med 13A. Det løser mange problemer.
Avatar billede PeterMejer Novice
26. februar 2014 - 07:42 #2
Hej,

Der er dog lige en hage ved det. Det er ikke lovligt at have mere end en ledning i et stik.
Avatar billede kroning Nybegynder
26. februar 2014 - 10:15 #3
Vil lige nævne at dåsen selvfølgelig er lavet til apparater der kræver kraft der er altså 3 faser en 0 og en jord.
Avatar billede MADOlsen Forsker
26. februar 2014 - 10:28 #4
Som "almindelig dødelig" må du vel ikke pille i en kraftdåse?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
26. februar 2014 - 10:57 #5
Når du har en dåse med tre faser, går jeg ud fra, at hver fase har sin egen 16 ampere sikring på sikringstavlen. Det giver mulighed for at belaste hver sikring med op til ca. 3.600 watt. Ovn og kogeplade er storforbrugere, så det er en rigtig god idé at fordele belastningen mellem de tre faser.
Jeg tror ikke, man må gøre det selv.
26. februar 2014 - 14:30 #6
NOPE - det må kun autoriserede EL-folk!!!
26. februar 2014 - 14:32 #7
... Hvis der går ILD / BRAND i 'noget' og forsikringen på nogen måde kan se at der er udført Uautoriseret EL-installation, så får du ikke en øre fra dem !!!
Avatar billede kroning Nybegynder
26. februar 2014 - 15:46 #8
Tak for svarene, jeg bruger en fase til hvert apparat og så fælles 0  og jord selvfølgelig.

Jeg har ikke kunne finde noget om at man ikke selv må gøre sådan, det eneste der står i reglerne er at følgende ikke er lovligt at gøre selv:
"Installere eller udskifte materiel i boligens faste installation med en spænding over 250 volt"

Og da alle 3 apparater kun bruger 230V så burde det være i orden.

Dem der vil have point smid et svar.
Avatar billede MADOlsen Forsker
26. februar 2014 - 15:53 #9
Tjaa, da de 3 faser i dåsen jo er faseforskudte, ligger der jo ~400 over dem, så det kommer vel an på, hvordan man definerer de maksimale 250 volt.
Avatar billede MADOlsen Forsker
26. februar 2014 - 15:53 #10
* ~400 volt
Avatar billede kroning Nybegynder
26. februar 2014 - 16:02 #11
Man må selv sætte en 230V lampe op og montere ledninger direkte i lofts/væg dåsen, så hvad er forskellen på det. Jeg bruger jo kun en fase til et apparat og derfor kun 230V.
Avatar billede wjens Guru
26. februar 2014 - 17:11 #12
Enig med #6.

Du kan sagtens få det til at virke, men iflg. reglerne skal man have autorisation.

Citat fra Sikkerhedsstyrelsen (sik.dk):
Forbrugere må gerne tilslutte ovn, emhætte og komfur, hvis de har en stikprop og det kan gøres uden brug af værktøj.
Avatar billede kroning Nybegynder
26. februar 2014 - 18:24 #13
De fleste emhætter i dag er vel til 230V så hvad er forskellen på at tilslutte sådan en og en lampe, de skal begge sluttes til en dåse i væg eller loft?
Avatar billede wjens Guru
26. februar 2014 - 20:31 #14
Teknisk er det stort set det samme, men det ene kræver autorisation.

En lampe er (i reglerne) en "løs" installation, som du typisk tager med hvis du flytter og som du tilslutter til et lampested beregnet til det. Så det må du godt. Komfur, emhætte etc. er "faste" ting og dem må du ikke selv tilslutte hvis du får brug for værktøj (som nævnt i #12).
Avatar billede kroning Nybegynder
26. februar 2014 - 20:40 #15
ok, tak for det jeg snakker med en elektriker.
Avatar billede kroning Nybegynder
12. marts 2014 - 01:41 #16
Så svarer jeg selv.