Avatar billede bjarnefilm Juniormester
26. februar 2014 - 21:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Computeren booter fra dvd

For nogle måneder siden hjalp jeg en af mine venner med at købe en brugt computer. For at få en clean install, geninstallerede jeg den med windows 7. Den virker så uden fejl i 5 måneder. Så her for 14 dage siden, da han tænder for den, prøver den at boote fra dvd drev. Den kan den selvfølgelig ikke. Han ringer til mig, jeg kommer ud. Jeg går ind i bios og kigger. Her er boot option nr 1 sat til dvd drev. Så retter jeg det til harddisk. Så virker den igen uden fejl. Så her idag, efter 14 dage, prøver den igen at boote fra dvd. Han ringer til mig, jeg kommer ud. Jeg går ind i bios og kigger. Her er boot option nr 1 stadig sat til harddisk. Så går jeg ud af bios, uden at ændre noget. Computeren går videre og starter op. Så genstarter jeg et par gange, og den virker fint. Så slukker jeg, venter 1 time og tænder for den igen. Nu prøver den igen at boote fra dvd.

Jeg synes det er mærkværdigt, at den virker i 5 måneder, og så en dag prøver den at boote fra dvd. Det er endnu mere mærkværdigt, at selvom boot option nr 1 er sat til harddisk, så prøver den alligevel at boote fra dvd. Er der nogen, der har et bud på hvad der er i vejen?
Avatar billede kurtba Ekspert
26. februar 2014 - 23:46 #1
Tyder på dårlig forbindelse til harddisk, eller at den er ustabil.
Hvis den under boot ikke finder HD hopper den umiddelbart bare videre til at forsøge at boote fra dvd drev.
Avatar billede bjarnefilm Juniormester
27. februar 2014 - 08:53 #2
Tror du det vil hjælpe at geninstallere?
Avatar billede Bdev Nybegynder
27. februar 2014 - 10:00 #3
Jeg tror ikke at reinstall vil hjælpe noget. Som jeg ser det er der to muligheder:

Opdater BIOS hvis det er muligt

Prøv at teste ved at sætte en anden HD i og se om problemet fortsætter
Avatar billede DonSkoD Juniormester
27. februar 2014 - 10:25 #4
Prøv med disse muligheder:
1. Skift SATA stik på bundkortet (hvor harddisken sidder).
2. Prøv med en anden harddisk.
27. februar 2014 - 10:26 #5
... eller BIOS batteri fladt ?
Så hopper den til DEFAULT BIOS, som sansynligvis netop er DVD first ...
Avatar billede bjarnefilm Juniormester
11. marts 2014 - 21:12 #6
Tak for alle de svar, der er kommet. Jeg har været ude hos min gode ven og ordne computer. Først snakkede vi om, hvad der kunne være galt. På et tidspunkt sagde han, at han kunne starte den, ved at tænde og slukke for den 5 eller 7 gang. Så gættede jeg på, at det var ligesom med en gammel scanner. Først skal man tænde den, så varmer scannerlampen op, og så kan den bruges. Så prøvede vi at tænde computeren. Den startede op med 'kan ikke boote fra dvd'. Så lod vi den stå og snurre i 10 min. Så slukkede vi for den og tændte for den igen. Og nu startede den op med Windows.

Så er problemet løst. Computeren bliver ikke brugt særlig meget. Der er ikke nogen grund til at rode mere, for at spare 10 minutters ventetid en gang imellem.

Så vidt som jeg kan gennemskue, er der noget i vejen med strømforsyningen til bios-batteriet. Men uret i computeren holder indstillingen, så bios batteriet bliver ikke helt fladt. Hvis der er nogle der har et bud, vil jeg meget gerne høre det, så jeg kan blive klogere.

Alle der har brugt tid på spørgsmålet, smid et svar, så deler jeg pointene.
Avatar billede bjarnefilm Juniormester
13. marts 2014 - 20:52 #7
Lukketid.