Avatar billede NVMO Nybegynder
28. februar 2014 - 15:32 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

dato/tids formel i access 2007

Jeg har brug for at brugeren af min db har mulighed for at vælge en bestemt periode som skal ændres fra dag til dag. Det skal f.eks. være muligt at vælge at en bestemt "post" skal være aktiv fra i dag kl. 19:00 til i morgen tidlig kl. 07:00, eller  fra i morgen kl. 07:00 til i morgen kl. 19:00. (f.eks. fra 28-02-2014  19:00 til 01-03-2014  07:00). Der vil blive brug for flere kombinationer, men essensen er at der altid vil være tale om en ny dato og klokkeslæt. I Excel ville jeg blot oprette en knap der indsætter fra Today()+19/24 til Today()+1+7/24 i hver sin celle men hvordan laver jeg en knap i Access der hedder "19-07" og som sætter resultatet ind i felterne for den pågældende post. Værdien der sættes ind på posten skal blot være værdien,altså ikke automatisk genberegnes hver dag - kun hvis der trykkes på knappen for den pågældende post.
Avatar billede fdata Forsker
28. februar 2014 - 17:38 #1
Du kan bruge nogle helt enkle formuleringer:

  Me.Tekst1 = Date + #7:00:00 PM#
  Me.Tekst1 = Date + 1 + #7:00:00 AM#
Avatar billede NVMO Nybegynder
04. marts 2014 - 07:31 #2
Det ser rigtigt ud - men hvordan får jeg oprettet en knap, som sætter den ene dato ind i den ene "celle" og den anden dato ind i en anden "celle"? så det fremgår at posten er aktiv i det nævnte tidsrum "Fra: xxxx, Til: yyyy".
Avatar billede fdata Forsker
04. marts 2014 - 11:55 #3
1. Opret en knap på formularen.
2. Marker knappen og tast F4 for at få Egenskabsarket frem.
3. Klik på fanen Hændelser
4. Klik i linjen VedKlik og derefter på de tre små prikker

Private Sub Kommandoknap1_Click()
  Me.Tekst1 = Date + #7:00:00 PM#
  Me.Tekst2 = Date + 1 + #7:00:00 AM#
End Sub

(ret selv navnene på knap og felter)
Avatar billede NVMO Nybegynder
05. marts 2014 - 12:13 #4
Super det hjalp - mange tak
Avatar billede fdata Forsker
05. marts 2014 - 22:52 #5
Velbekomme. Husk at lukke spørgsmålet.