Avatar billede akyhne Nybegynder
06. marts 2014 - 19:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Skift af netværkskort i laptop

Jeg har en Asus K73SV som jeg gerne vil skifte netkort i, da den er den eneste enhed i mit hjem som ikke understøtter 5Ghz netværk.
Er det muligt?

Enhedshåndtering siger det er et Intel Centrino Wireless-N 1030 netkort, der sidder i.
Overvejer et kort som dette: http://www.edbpriser.dk/netkort/intel-centrino-advanced-n-6235-id-6721831.aspx

Er der noget jeg skal være opmærksom på? Ny funktionalitet/manglende funktionalitet med et nyt kort?
Avatar billede sve80 Nybegynder
07. marts 2014 - 00:40 #1
Ja der er noget du skal være opmærksom på.

Dit gamle kort er født med to antenneind-/udgange, hvorfor der formodentligt er to indbyggede antenner i din laptop. Disse antenner er beregnet til 2.4GHz.

Dit 6235-kort har også to antenneind-/udgange, men den ene er beregnet til 2.4 og den anden til 5GHz.

Dvs. du ender med at koble en 2.4GHz antenne til et stik, der er beregnet til 5GHz. Det skal nok virke, idet 2.4 ligger tæt på halvdelen af 5(antenner 'skæres' ud fra hele, halve, kvarte osv. bølgelængder), men du kan ikke forvente 100% resultat.

Hvor godt/skidt det er, finder du nok først ud af når du prøver det. Best guess vil være at det virker fint på kortere afstande.
Avatar billede akyhne Nybegynder
08. marts 2014 - 10:34 #2
Tak for info :)
Avatar billede jenscarlo Juniormester
08. marts 2014 - 21:12 #3
Det kort er ikke til en laptop,men til en stationær,køb et USB kort til laptoppen,det kan godt være en inviklet affære at skifte et netkort i en laptop.
Avatar billede akyhne Nybegynder
08. marts 2014 - 23:23 #4
Det burde være nemt at skifte, da det sidder under samme dæksel som til rammene.
Og hvorfor skulle kortet ikke kunne bruges? Det er samme slot og har samme form.
Avatar billede sve80 Nybegynder
08. marts 2014 - 23:39 #5
Du kan sagtens udskifte til det nye kort, uagtet hvad der bliver skrevet i #3. Jeg har gjort det flere gange, og når først maskinen er skilt ad så man kan komme til, er det ingen sag at skifte kortet ud.

USB-kort er ikke at anbefale, for hvem gider have noget stikkende permanent ud af sin laptop, hvis det kan undgås - det er jo kun et spørgsmål om tid inden man får det brækket i stykker?

Når du har monteret det nye kort, og starter maskinen op første gang, bør du slette gamle wifi-drivere før du installerer ny driver. Da hardwaren ikke længere er synlig er den gamle driver det heller ikke, men ikke desto mindre er den stadig på computeren. Du kan se her hvordan en skjult driver fjernes: http://www.alt-til-windows.dk/?Tips/FjernGamleDrivereEfterOpgraderingAfNyHardware./513
Avatar billede akyhne Nybegynder
08. marts 2014 - 23:52 #6
Nej, jeg gider heller ikke USB. Og jeg sidder 99% af tiden alligevel kun 1½ meter fra min trådløse forbindelse, så er ikke så bange med det med antennen.

Den eneste overvejelse skulle være at det gamle kort er skærmet og det er det ikke som jeg fandt. Men kan vel finde et andet.
Anbefalinger modtages gerne.
Avatar billede sve80 Nybegynder
09. marts 2014 - 00:10 #7
Det nye kort, du har kigget på, er også skærmet. Det er de allesammen. På billedet har de bare pillet dækslet af så man kan se elektronikken :)
Avatar billede akyhne Nybegynder
09. marts 2014 - 00:19 #8
Ok tak :)
Avatar billede akyhne Nybegynder
06. august 2014 - 10:55 #9
Så har jeg endelig fået købt et nyt PCI Wireless. Det blev til et Intel Dual Band Wireless-N 7260.
Og det kører klippestabilt på 5GHz WIFI. Lige så stabilt som via LAN, målt på speedtest.net og pingtest.net.

Eneste lille "problem" er at det gamle bluetooth havde 2 drivere installeret, det ene til BT3.0.
Det ny kort understøtter BT4.0, men jeg kan ikke finde nogen driver eller software der passer til BT. I enhedshåndteringen, genkendes kortet "bare" som generic BT Device, så jeg er ikke sikker på jeg reelt kører BT4.0. Nu bruger jeg det heller aldrig, men det irriterer mig alligevel at jeg ikke er sikker på jeg har alt installeret som jeg skal.