Avatar billede mgjuhler Nybegynder
07. marts 2014 - 09:56 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Tilbuds system (Kiosk)

Goddag,

Her er lidt fredags "nørd" gymnastik :)

Jeg arbejder på et kiosk system (php+mysql) og tingene går faktisk meget godt, nu er jeg løbet ind i et "problem" jeg ikke helt kan regne ud hvordan jeg skal løse.

Jeg vil gerne have to tilbuds måder:
1. to ens varer
2. varer fra forskellige varegrupper (en vare fra hver gruppe)

Mit data er bygget op på følgende måde:
- items (varer) id,groupId,dealId mv
- itemGroups (vare grupper) id,name

Jeg har ikke oprettet tabeller til de to tilbuds typer endnu da jeg ikke helt kan se mig ud af hvordan jeg løser det.

Planen er at hvergang en vare tilføjes til kurven skal der udføres til tilbuds tjek på kurvens indhold. dealId i items tabellen er til at knytte varen til et tilbud så den vare ikke kan bruges i et "nyt" tilbud.

Jeg håber dette giver bare lidt mening :)
Avatar billede rix Praktikant
07. marts 2014 - 10:03 #1
hvordan finder du ud af om vare er ens? og hvordan finder du ud af om det er på tilbud?
Avatar billede mgjuhler Nybegynder
07. marts 2014 - 10:07 #2
Hver vare har et id fra items tabellen. det er hele tilbuds delen jeg er godt kold på, dvs der er ikke oprettet tabeller med tilbud da jeg ikke ved hvordan jeg skal lave hele tilbuds delen
Avatar billede mgjuhler Nybegynder
07. marts 2014 - 10:09 #3
Det skal lige siges at jeg har tabellen "receipt" som indeholder alle varer som ligger i kurven, det er i den tabel at "dealId" feltet er og ikke i "items" tabellen
Avatar billede claes57 Ekspert
07. marts 2014 - 11:23 #4
varer i kurven skal hver have et 'tilbud er medregnet' felt.
Fx en pakke kød 45kr, 3 pakker for 120kr. Der er ikke tilbud når kød1 og 2 kommer i kurven, men når kød3 kommer i markeres alle tre med 'tilbud er medregnet'. På den måde vil kød4 og 5 heller ikke udløse tilbud, men kød6 vil.
Når du ved ny vare i kurv tjekker for tilbud, så skal du kun se på de varer, der ikke har 'tilbud er medregnet' udfyldt.
Avatar billede mgjuhler Nybegynder
07. marts 2014 - 13:31 #5
Jeg har fået "2 ens" tilbudet til at virke med "dealId" feltet i kurven, så en vare af samme type tilføjes så oprettes linjen på ny uden værdi i dealId.

Nu er det bare vare gruppe tilbud der bekymre mig.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. marts 2014 - 13:45 #6
hvis vi tager mit kød-eksempel fra før - opret en gruppe med varenumre på dele i gruppen, fx hak,medister,koteletter og dertil antal nødvendigt og pris/rabat - dvs
tabel1: gruppeid, gruppenavn, antalnødvendigt, rabat
tabel2: gruppeid, vareid
der er så flere poster i tabel2 med reference til en post i tabel1

ved ny vare i kurv testes på tabel2 - er vare der, så skal der tjekkes om gruppekrav er opfyldt. En forespørgelse på varer i kurv med gruppeid (og 'tilbud er medregnet' ikke udfyldt). Typisk må det godt være en kotelet og to medister for at opnå de tre enheder i tilbud.
Avatar billede mgjuhler Nybegynder
08. marts 2014 - 16:30 #7
Kan du komme med et query eksempel?
jeg har fået "2 ens" tilbuddet til at virke men kan stadig ikke greje den med flere.

jeg har tilbud "test" som består af 4 grupper med forskellige varer i hver gruppe (itemId):
gruppe 1: 1,2,3,4,5
gruppe 2: 11,22,33,44,55
gruppe 3: 111,222,333,444,555
gruppe 4: 1111,2222,3333,4444,5555

Der må max bruges en vare fra hver gruppe, dvs følgende varer i kurven udløser rabat: 1+11+111+1111 samt 3+44+111+4444 osv
Avatar billede claes57 Ekspert
08. marts 2014 - 16:46 #8
Jeg kan intet med sql - har typisk selv kun lavet forespørgelser i acces, og ladet den om resten.
Måske skal du bare lukke her, og oprette et spg i sql med link hertil. Så kommer de andre kræfter på.
Avatar billede mgjuhler Nybegynder
08. marts 2014 - 18:08 #9
Du hjalp mig med 2 ens tilbudet så du må meget gerne smide et svar så jeg kan give dig halvdelen af de 100 points
Avatar billede claes57 Ekspert
08. marts 2014 - 18:14 #10
bare luk selv - jeg har lige vundet 63kr i lotto..!
Avatar billede mgjuhler Nybegynder
08. marts 2014 - 20:30 #11
Modtaget og tillykke med gevinsten :)