Avatar billede hitengel Praktikant
10. marts 2014 - 20:53 Der er 7 kommentarer

Stadig problemer med "skærmdriveren stoppede med at svare og er genoprettet" efter reinstall af windows

Hej eksperter,

Jeg har haft store problemer med fejlen "skærmdriveren stoppede med at svare og er genoprettet", og oprettede derfor et spørgsmål, hvor den bedste anbefaling var at reinstalle windows, hvilket jeg gjorde.
Det lod til at virke de første par dage, men i den seneste uge er det næsten blevet værre.

Mit system:
Intel Core i5 3.40GHz Ivy Bridge
NVIDIA GeForce GTX 670
Windows 7 Home Premium

Her er symptomerne:
Næsten hver gang jeg starter maskinen, går skærmen enten helt i sort efter windows er loadet, og jeg kan kun slukke det hele manuelt. Ellers går den i fejlsikret tilstand, og blæserne kører meget højlydt. Begge gange hjælper en genstart (nogle gange to), og den går normalt ind i windows.
Den kan godt fungere normalt i nogle timer, men ofte (især ved spil) vil der pludselig komme hvide og sorte firkanter på skærmen, og den går så enten helt i sort, eller gør det et par gange med fejlmeddelsen "skærmdriveren stoppede med at svare og er genoprettet". I dag kom der også en blue screen of death, hvor jeg kun nåede at læse noget om "attempt to reset display driver and recover from time out failed", hvorefter den selv genstartede.

Til tider kører den meget langsomt, når det lykkes at starte den normalt. Grafikdriveren er helt opdateret efter reinstall af windows.

Det er måske en eller anden hardwarefejl, men jeg kan ikke gennemskue hvilken. Computeren er købt i 2012, så jeg ved ikke, om producenten vil udskifte grafikkort eller andet hardware.

Er det grafikkortet, der er halvvejs brændt af, eller hvad lyder problemet som? Jeg vil meget gerne kunne udpege problemet præcist, men det er meget svært lige her.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. marts 2014 - 17:57 #1
Har du haft problemer med den har kørt varm før du formaterede og installerede om?
Har du renset computeren for snavs på noget tidspunkt?
Er Windows 100% opdateret?
Avatar billede hitengel Praktikant
11. marts 2014 - 23:04 #2
Temperaturene har været helt normale, også på gf-kortet.
Med snavs mener du så støv og den slags? For jeg kan ikke umiddelbart se noget på blæserne.
Ja, Windows opdaterede sig så sent som i dag. Jeg tænker, at gf-kortet er defekt, selvom det har virket fint indtil problemerne kom. Men det er ærgerligt at sende den til reparation, hvis det ikke er en hardwarefejl.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. marts 2014 - 15:58 #3
Ja for så kommer du vist selv til at betale regningen.
Står der noget i logbogen om fejlene?
Avatar billede hitengel Praktikant
13. marts 2014 - 15:23 #4
Hvilken logbog er det præcist? For jeg har bare brugt Speccy til at tjekke temperaturerne.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. marts 2014 - 15:56 #5
Højreklik Computer og vælg administrer. Her inde kan du vælge at gå i logbogen.Du skal ind i noget der hedder Windows logger.
Se hvilke fejl du får her. Er der en der går igen rigtig mange gange kan man måske søge på den fejl og arbejde videre herfra.
Avatar billede hitengel Praktikant
13. marts 2014 - 21:48 #6
Nå, ja, jeg havde helt glemt, at man kan se en log der. Den mest almindelige er "Skærmdriveren nvlddmkm stoppede med at svare og er genoprettet.". Men jeg kan se, at den kun optræder, når driveren rent faktisk genoprettes, og ikke når den blot fryser, og jeg må slukke manuelt.
Avatar billede hitengel Praktikant
14. april 2014 - 10:39 #7
Nå, problemet blev løst af, at producenten udskiftede graffikkort og strømforsyning. Du må gerne lægge et svar, ellers trækker jeg spørgsmålet tilbage.