Avatar billede ZeBa Ekspert
13. marts 2014 - 21:06 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke åbne JPG - hverken med CS3 eller CC

Så er der IGEN problemer med det møgprogram.
En jpg, som jeg tidliger har åbnet MASSER af gange, kan godt vises i Bridge, men når jeg klikker for at åbne med PS, kommer følgende melding: Could not complete your request because an unknown or invalid JPEG marker type is found.
Avatar billede ZeBa Ekspert
13. marts 2014 - 21:18 #1
Men IrfanView kan fint åbne dem
Avatar billede prodic Mester
13. marts 2014 - 21:19 #2
Filen er højest sandsynlig korrupt og dermed beskadiget. Håber du har en kopi et sted.
Bridge kan vise det indbyggede preview i filen, men et sted i filen finder Photoshop en fejl og det brokker den sig over.
Fejlen ses oftest hvis filer bliver overført via f.eks. FTP eller lign. og overførslen ikke er komplet. Kan også være gemt forkert etc.
Avatar billede Slater Ekspert
13. marts 2014 - 21:20 #3
Kan det tænkes, filen har en forkert endelse?

Photoshop er meget striks med, at filer skal have den korrekte endelse, og nægter pure at åbne dem ellers - mens mange andre programmer bare læser headeren, og ignorerer filendelsen totalt.
Avatar billede ZeBa Ekspert
13. marts 2014 - 21:30 #4
#2: IrfanView kan åbne den
#3: Endelsen er jpg - som den altid har været.
Avatar billede Freebooter Nybegynder
13. marts 2014 - 21:57 #5
Hej ZeBa
Det lyder som en velkendt "fejl" der opstår hvis du i Photoshop

1. Arbejder på en fil
2. Filen indeholder lag eller baggrundslaget er oplåst
3. filen gemmes som...
4. I Gem dialogboxen klikkes på et eksisterende filnavn på den ønskede lokation og der klikkes Gem eller der omdøbes og klikkes gem (igen efter der først er klikket på en anden fil's navn)
5. Filen lukkes

Næste gang du åbner filen, er der fejl.
Fejlen opstår fordi filen bliver lagret som en PSD fil når der er lag men pga klikket beskrevet i pkt 4 får den endelsen JPG.
Løsningen er, at omdøbe filen fra blabla.jpg til blabla.PSD

Vh Brian
Avatar billede prodic Mester
13. marts 2014 - 22:43 #6
#4
Photoshop har altid haft flere fejl-checks når den åbner og gemmer filer. Formodentligt flere end de fleste andre billedbehandlingsprogrammer og billedvisere.

Kommentarene i #3 og #5 er dog et forsøg værd. Den fejl kan være sket.
Oftest ser vi dog fejlen ved korrupte filer.
Avatar billede ZeBa Ekspert
14. marts 2014 - 00:02 #7
#6: Det kunne godt tænkes. Jeg plereR at ændre filtypen til jpg, men det kan jo have glippet. Det lyder også sandsynligt, for det er ofte en serie på 3-4-5, og der har jeg så "sovet" Men hvordan kan det så være, at IrfanView ikke har problemer med dem?

#6: Men såvidt jeg kan se, er det vel mere sandsynligt, at det er 5, der er problemet?
Avatar billede Freebooter Nybegynder
14. marts 2014 - 00:32 #8
<citat>
"Men hvordan kan det så være, at IrfanView ikke har problemer med dem?"
</citat>

Som viperine skriver, #3, så er der i de forskellige programmer forskel på, om de læser den header der er indlejret i filen eller om de læser filens extension.
En PSD-fil med JPG endelse kan derfor godt læses af nogle programmer men ikke af andre.

Som jeg foreslår i #5, så prøv at omdøbe filens endelse til PSD og luk den op i Photoshop.

Vh Brian
Avatar billede ZeBa Ekspert
14. marts 2014 - 01:52 #9
OK. Tak for hjælpen begge to.
Vil I give mig svar til points.
Mvh
Avatar billede Freebooter Nybegynder
14. marts 2014 - 08:40 #10
Giv du blot dem til videre eller tag min andel selv. Jeg går ikke op i point ;-)
Avatar billede ZeBa Ekspert
05. april 2014 - 19:23 #11
ok