Avatar billede bumble Praktikant
16. marts 2014 - 15:33 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

ata-600 controller - Hvilken?

Hej eksperter.
Jeg har for mange harddisce, har lavet en lille tanketorsk, det kan jo ske, men det der heldigvis råd for.
Jeg er kommet til at bestille en ny 3tb disc, da jeg havde glemt alt om de 2*1TB der sidder i, men  ikke er i brug. (Forsøgte da jeg købte computeren at lave et raid, men det gik i ged af ukendte  årsager - muligvis fordi jeg først forsøgte EFTER jeg havde installeret windows 7 64 bit - En kommentar hertil vil være helt fint)
Altså er der pt. 1*SSD 2*3TB (Incl. den der er på vej med posten) 2*1TB og så et Bluray drev. Det er de 6 pladser der er plads til i mtb controller, men der er for lidt plads på SSD'en, så jeg skal koble den sammen med en mere, derfor plads mangelen.

Jeg har selv kigget lidt på edbpriser, men jeg har aldrig før købt en pci controller, og har derfor slet ikke styr på hvad jeg skal kigge efter.
Er der en/flere der har erfaring med controllerkort, der vil give et (par) råd?

Derudover så skal mine SSD'er sidde i raid. Er forbindelsen i computeren bedre på motherboardet ifht. et I/O kort, og jeg bør derfor køre SSD raid på motherboard, eller er kvalliteten af I/O kortet så meget bedre, at det gør op for evt. mindre hastighed, at jeg bør køre raidet på I/O kort?

Mit motherboard er et ASUS P8Z77-V LX2 - ATX LGA1155.
SSD Samsung 840 Pro Series MZ-7PD128 - 2.5? SATA-600 128GB
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2014 - 20:25 #1
Man kan da udmærket kører Raid efter installation af w7. Men du skal da ikke køre SSD i Raid sammen med en Sata disk. Det trækker hastigheden på SSD ned. Du vil få mest ud af den SSD, hvis du kun har windows og eventuelt nogle små programmer på, og alt andet på de andre HDD.
2x3TB + 2x1TB, hvad i alverden vil du med 8TB?
Jeg kan ikke vurdere det, men er du sikker på, at bundkortet og strømforsyningen kan trække alt det?
Avatar billede bumble Praktikant
17. marts 2014 - 00:24 #2
Okay, så er det ikke dér fejlen ligger. Når jeg går i Bios og aktiverer raid funktionen, så kan den ikke starte. Gik ud fra at det var pga. jeg først satte det til efter jeg havde installeret windows 7, men det er det så ikke.

Jeg vil købe en SSD mere af samme slags, og køre raid med den, så jeg får mere plads på systemdisken.

Jeg skal ikke bruge 8tb, pt. har jeg 1*3tb jeg bruger, og så 2*1tb inaktive, dem havde jeg glemt alt om, da jeg bestilte en ny 3tb. Nu har jeg så 8tb, det er ok, jeg skal nok finde noget at putte på dem. :)
Avatar billede bumble Praktikant
17. marts 2014 - 00:27 #3
Der sidder en 850W psu i, jeg skulle mene den er rigeligt stor til et par ekstra harddisce.
Grunden til jeg spørger til en controller, er netop fordi bundkortet ikke har plads til mere end hvad der allerede er tilsluttet.
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2014 - 23:45 #4
Ok, jeg ved ikke om bundkortet kan klare flere HDD på en controller, men held med det:-) Hvis der ikke kommer nye kommentarer, lukker du bare selv.
Avatar billede bumble Praktikant
20. marts 2014 - 23:00 #5
Kan det virkelig være rigtigt at der ikke er en ekspert med kendskab til S-Ata controllere? :S
Avatar billede bumble Praktikant
21. marts 2014 - 18:43 #6
lukket.