Avatar billede pippiida Nybegynder
19. marts 2014 - 11:49 Der er 7 kommentarer

hvilken pc skal jeg vælge?

Jeg er i tvivl om hvilken pc, jeg skal vælge og som skal holde mere end 2-3 år!
Jeg ved det skal være stationær pc.
Den skal være nærmest støjfri. Kunne tackle billedopgaver, film og spil - det er ikke voldsomt store spil som de nye krigsspil. Den skal være hurtig. Pt venter jeg i 2-3 min før mailprogram åbner! Og for mange programmer lukker pc ned.

NOgen taler om Medion, andre om Lenovo og så er der Mac-tilhængere.
Jeg er i vildrede. Hjælp og vejledning ønskes.

på forhånd tak
Avatar billede shako Novice
19. marts 2014 - 12:45 #1
Gå så langt uden om MAC som du overhovedet kan.

Det er godt du vælger en stationær - de er både hurtigere og billigere end tilsvarende bærbare.

Selvom enkelte mærker selvfølgelig har nogle tilhængere (er personlig kæmpe fan af Asus computere) kan der godt være nogle tilbud som er værd at kigge på, selvom det ikke er et mærke man foretrækker.

Så kom med et budget, og så er jeg sikker på der er mange der kan give et bud på en computer til dig :)
Avatar billede pippiida Nybegynder
19. marts 2014 - 13:03 #2
Shako - du må komme med en argumentation for din advarsel om at gå langt uden om Mac.

Jeg vil godt vide erfaringer og begrundelser for de mærker, jeg nævnte. Budget op til 5000 kr (skal også have ny skærm og evt. højtalere og printer! )

VH
Avatar billede Slater Ekspert
19. marts 2014 - 13:55 #3
Du nævner, du gerne vil spille på den. Det er i sig selv nok grund til at undgå Mac, da meget få spil kan køre på dem.
Avatar billede bumble Praktikant
19. marts 2014 - 15:26 #4
Hvis du vil spille specifikke spil, ville jeg i dit sted, som viperine skriver undlade MAC, men hvis du har en ting for MAC af en eller anden underlig årsag, så køb MAC, det er ikke noget større problem at installere windows på en MAC. Hvis du har et lettere presset budget, så gå uden om MAC, du får mere for pengene ved at købe PC.

Personligt er jeg ikke så meget til det at købe en 'computer', jeg går ind for at vælge hvilken del jeg vil have specifikt, og så betaler jeg de ~400kr det koster at få forretningen til at samle computeren for mig (Dovenskab, hvis du har en smule teknisk snilde, og en smule ide om elektronik kan det sagtens samles selv), men det kræver typisk et lidt større budget. Der var engang man kunne købe 'bundles' der bestod af motherboard, cpu og ram, og så måtte man finde drev, kabinet og grafikkort selv, det er en eller anden form for mellemvej.

Der er dog forhandlere der laver en eller anden base, man så kan arbejde ud fra. Dvs. du vælger en pc ud fra et prisleje og med evt. et par ting du har krav til, og så kan du justere delene. https://www.fcomputer.dk/computer/konfigurerbar-pc/
Hvis det er løsningen du vælger, så vil jeg anbefale dig at benytte en base hvor der er benyttet in intel processor, det er dem der hedder i3, i5 og i7.

Sidst men ikke mindst, grunden til det tager 2-3 minutter at åbne dit mailprogram, er ikke fordi din computer er decideret langsom, det er fordi din windows installation med tiden er blevet meget rodet, fordi du har installeret en masse skrammel og muligvis kasseret det igen. Windows har godt af at blive geninstalleret så ofte man orker det (Specielt de tidligere versioner).
Hvis du overvejer at gøre dette istedet, så vil det være smart at have 2 harddiske i din pc. Så hvis du ikke allerede har 2 harddiske, så må du ud at købe en ny. Man kan også partitionere en enkelt disk, men det er ikke anbefalelsesværdigt. Du kan købe en harddisk for ~300kr, det er ikke en drøm af en harddisk, men en harddisk, det er det. Når du har 2 harddiske på din pc, så kan du formatere drevet med dit styresystem, og så geninstallere windows + de programmer du bruger, typisk ms word etc. uden at være bekymret for hvad der skal gemmes og ikke skal gemmes, for dine dokumenter, billeder etc. har du selvfølgelig lagt på din sekundære harddisk.
Avatar billede pippiida Nybegynder
30. marts 2014 - 00:10 #5
Tak for forslag Bumble og Shako. Desværre er jeg ikke så teknisk snild, at jeg selv kan begive mig ud i sådanne finesser. Og da jeg roder rundt i ssd-ram/hd og ddr3 og ikke kan finde hoved og hale i det, så er jeg ringe stillet.
Jeg har afprøvet iMac - og den er fed. Fed skærm, hurtige osv. Kan ik lide tastaturet og kender ikke styresystemet, men har "forbindelser" og kan få gratis software -adobes. Med ny pc, må jeg investere, da photoshop/pagemaker fra 2005 næppe er gangbart på en ny.
Det er stadig min drøm at kunne spille nogle af mine gamle spil - på  pc, men for hver gang MS lavede nye styresystemer blev det sværere at spille dem. Jeg vil ha crock og settlers tilbage!

Så - vil ha en klar god skærm, nærmest støjfri hd, hurtig og skal det være ssd, ddr3 -aner det ik. Jeg er noget "blondie" her.

Ekstern hd har jeg allerede med alle data på. Dog har jeg fået udskiftet strømforsyning til denne pc og den larmer for vildt. Det er tid til udskiftning. Og efter rep. kan den ikke længere få lyd ud!

Budgettet ligger på 5-8000 inkl. ny skærm (med lyd)

Anything?
Avatar billede Slater Ekspert
30. marts 2014 - 10:36 #6
Hvis du vil have gamle spil til at virke på nyere Windows, så kig evt. på http://gog.com - de sælger restaurerede udgaver til billige penge, som er garanteret at kunne køre på moderne systemer. Og hvis det ikke er billigt nok (oftest under $5), så er der også tit gode tilbud.

Men hvis du køber en Mac, så kommer du i hvert fald aldrig til at spille ret mange spil, hverken ældre eller nye. Med mindre, naturligvis, du vælger at installere Windows på Mac-maskinen, hvilket efter min mening er hul i hovedet, da Mac-hardware er langt dyrere end andet, så der er ingen grund til at købe det, hvis man ikke vil have Mac OS.
Avatar billede pippiida Nybegynder
28. maj 2014 - 12:12 #7
Bumle - det blev lige en kant for teknisk. Men nu har jeg dog købt en pc.

jeg har ekstra drev, som jeg jævnligt tager backup på. Nu er jeg så parat til at geninstallere windows, som du foreslår. Jeg har rodet rundt på pc og kan ikke finde den rette "knap". Vil du svare mig på, hvordan jeg geninstallere windows på denne slatne pc? - Måske den kan bruges som børne/reserve pc

Mange tak