Avatar billede daizukke Juniormester
21. marts 2014 - 14:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Samsung 840 Evo vs. Pro - jeres mening?

Hej Eksperter.

Jeg har i lang tid lavet noget resarch ifb. med et snarligt køb af en SSD-harddisk til at smække i min bærbar.
Jeg er faldet på, at det skal være en Samsung 840.

Min spekulation ligger i, om jeg skal tage 840 Evo? (Små 1000 kr.)
Eller 840 Pro (Lige over 1300 kr.)

Efter hvad jeg kan læse, vil man ikke kunne mærke en forskel i ydelsen i dagligdagen - så den væsentligste forskel er, at Evo'en har 3 års garanti, hvor Pro'en har 5 års garanti.

Jeg vil høre jeres tanker på, hvorvidt det er dumt at smide 300 kr. efter 2 års garanti på en SSD?
Begge modeller skulle efter sigende kunne køre 1,5 millioner timer...

Mvh Jakob
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2014 - 15:50 #1
denne her

http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/intel-solid-state-drive-520-series-180-gb-id-6505863.aspx

Dataoverførelseshastighed (læse) 550 MB/s
Dataoverførelseshastighed (skrive) 520 MB/s

m.v.h
Avatar billede daizukke Juniormester
21. marts 2014 - 16:03 #2
Tak for input, men jeg er nu stadig fastlåst på, at
det skal være en Samsung 840-model. Har også brug for de ekstra GB i forhold til Intel'en du viser dér :-)
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2014 - 16:20 #3
Jeg ville nok tage evo, og så spare penge på noget andet. Om 3-4 år køber du nok en ny ssd.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2014 - 07:29 #4
jeg har selv det samme kort i min maskine

der følger et lille program med til det der hedder

samsung magician

det kan opdatere firmwaren og lave en del ændringer for dig hvis du ikke lige er så skrap til

min står i bios på ACHII

jeg har samsung drevet som c
jeg har 2 x 2 almene harddiske i raid o som drev d
jeg har 2 x 2 almene harddiske i raid o som drev e

det kører glimrende

så jo jeg kender udmærket det kort
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2014 - 07:32 #5
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2014 - 08:01 #6
Avatar billede daizukke Juniormester
22. marts 2014 - 17:03 #7
Tak for tippet. Hvordan giver jeg dig point? :-)
Avatar billede daizukke Juniormester
22. marts 2014 - 17:07 #8
Beskeden ovenfor var til hugojohan.

@treatmenice - Tak for svaret. Jeg har nemlig selv studeret lidt på nettet mht. Samsung Magician, og det virker til at være et fornufigt værktøj - jeg har nemlig ikke så meget forstand på det helt tekniske i en SSD, så det vil jeg klart bruge.

Og når du siger flere MB for pengene i Intel'en, mener du så overførselshastigheden?
Må sige jeg bliver ved Samsung'en, selvom der skulle være en smule mere værdi for pengene på Intel'en :-)
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2014 - 19:17 #9
det her er den generelle skrive og læsehastighed
hurtigere kan du ikke få det endnu - de hurtigste ligger lige deromkring

jo højere jo bedre men grænsen er tæt på hvad de kan yde i dag

Dataoverførelseshastighed (læse) 550 MB/s
Dataoverførelseshastighed (skrive) 520 MB/s

det er det man skal se inden man køber

hvor stort drevet er har i det store hele ikke noget med hastigheden at gøre

men lad os sige du vælger et på 180gb på omkring det her

Dataoverførelseshastighed (læse) 550 MB/s
Dataoverførelseshastighed (skrive) 520 MB/s

så kan du bruge farstone til at lave et recovery partition på drevet fordi det er der så plads til

det er et købe program

http://www.farstone.com/software/totalrecovery-pro.php

men du kan også bare lade være

HUSK MAN DEFRAGMENTERER IKKE SSD DREV
fordi det slider unødvendigt på det

hvis det er mig du vil give point lægger jeg denne her som svar du kan acceptere

m.v.h