Avatar billede kamillamarie Nybegynder
25. marts 2014 - 19:23 Der er 3 kommentarer

hjælp til Samfundsfag

hvad kan man bruge en fagforening til både

før man går i lærer
under (elev forløbet)
efter

Hvad betyder sort arbejde for samfundet?

håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe??
mvh kamilla
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. marts 2014 - 20:26 #1
Hej, Kamilla.

Før: Sikre, at lærepladsen er seriøs og har orden i sagerne.
Under: Hvis du rager uklar med mester, kan de hjælpe dig.
Efter: Forhandle overenskomst for dig og sikre ordnede forhold.

Sort arbejde skaber en "parallel-økonomi", der ikke bidrager via skat til at betale for de goder, vi alle gerne skulle have nytte af, som f.eks. sundhedsvæsen, kultur, veje m.m.

De bedste hilsner
Avatar billede maar0005 Nybegynder
25. marts 2014 - 21:58 #2
Jeg som elektrikerlærling er glad for at jeg er i fagforening. Jeg var ikke medlem før læretiden. men det er vigtigt at være med når man er i lære, især hvis man er ved en mindre virksomhed, fordi der måske ikke er lige så meget styr på sagerne end de store.

Sort arbejde gør vel også at det arbejde ikke går til virksomhederne og dermed får de mindre indtægt, hvor så at de skatte indtægter går tabt og virksomheden måske ikke kan vokse pga. manglende arbejde.
Avatar billede kamillamarie Nybegynder
26. marts 2014 - 12:23 #3
Tak for svarene, det åbnede min tankegang en smule
mvh kamilla marie