Avatar billede Sonnichj Nybegynder
01. april 2014 - 14:35 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Intet sker, når jeg trykker på powerknappen efter installation af nyt Z87a motherboard.

Hejsa. Jeg håber I kan give mig lidt hjælp. Jeg har lige købt mig et nyt asus z87a motherboard, med en i5 4670 cpu. Når trykker på powerknappen sker der dog intet. Der er lys i en pære i nederste højre hjørne, når jeg tilslutter powerkablet og slår power til på psu'en. Derudover kommer der aldrig lys i andre POST-state LED's.

Når jeg sætter mit nye GPU i er der også lys i den, så jeg tror ikke , at det er psu'en der er gået. Jeg har prøvet, at afkoble alt, så jeg kun har MB med CPU tilsluttet chassis, hvilket ikke gør en forskel.

Jeg har prøvet, at cleare CMOS, hvilket heller ikke gjorde en forskel.

Til system panel connectorne, medfølger der en ASUS q-connector. Jeg har prøvet, at forbinde frontpanelet både med og uden, hvilket heller ikke gør nogen forskel.

Er der noget jeg ellers kan prøve, eller er der tale om fejl i hardware? Hvis der er fejl i hardware, er det så sikkert, at det er MB? Kan det være CPU eller kan PSU være røget en tur? Kan Chassis være inkombatibelt med MB på en eller anden måde?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede Blandy Praktikant
01. april 2014 - 14:44 #1
System panelet er det der hvor usb- tændknappen og det hele er? Er du sikker på at du har forbundet stikket til tændknappen til bundkortet?

Det plejer at været i et multi kabelbundt.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2014 - 15:10 #2
En af de mest almindelige fejl er, at når man tilslutter kablet fra strømforsyningen, glemmer man det lille firkantede.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2014 - 16:05 #3
Er der både reset og startknap på fronten af kabinettet? Er der resetknap, så prøv at trykke på denne. Kan være du har kommet til at sætte den som startknap.
Avatar billede Sonnichj Nybegynder
01. april 2014 - 16:09 #4
Ja, eller så sikker som jeg kan være efter at have trippeltjekket det. Til bundkortet fulgte, hvad de kaldte en Q-connector, som man forbinder alle frontpanelets ledninger til og så sætter Qconnectoren til motherboarded, hvilket gør det næsten idiotsikret. Jeg har også prøvet uden Q-connectoren, altså frontpanelets ledninger direkte på motherboarded, men uden at det hjælper noget.
Avatar billede Sonnichj Nybegynder
01. april 2014 - 16:12 #5
Der er kun én knap. kort tryk for power on og hold inde for power off. Normalt tryk når der er power på, fungerer som reset.
Avatar billede Sonnichj Nybegynder
01. april 2014 - 16:17 #6
På mit gamle MB var der en 2x2(lille firkant?) + 2x12 strømstik. på det nye er der 2x4 + 2x12. Jeg er gået ud fra, at siden der er et 2x4, så skal begge 2x2 kablerne fra strømforsyningen i.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2014 - 16:39 #7
Jeg har kun oplevet, at der skal 1.stk firkantet stik fra strømforsyningen til bundkortet. Men jeg tør ikke sige, om nogle bundkort er anderledes, men stikkene er lige til at skille ad.
Det gælder også mit nuværende bundkort fra Gigabyte.
Avatar billede Sonnichj Nybegynder
02. april 2014 - 03:24 #8
Så fandt jeg løsningen. Ledningerne fra frontpanelets reset knap skulle åbenbart ikke forbindes til noget.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2014 - 10:32 #9
Det lyder da underligt, virker Reset knappen alligevel?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2014 - 15:29 #10
Normalt er der et to benet stik til startknappen, og et tilsvarende til reset knappen.Tilsvarende er der så to steder man kan tilslutte disse stik.
Er du stadig sikker på du ikke har brugt denne reset knap ved en fejl som startknap?
Avatar billede Sonnichj Nybegynder
03. april 2014 - 01:24 #11
Helt sikker på, at de sad rigtigt. I løbet af de to dage jeg prøvede at finde ud af hvad der var galt, nåede jeg adskillige gange at tjekke efter. Både med og uden Q-connector. (som er en sag á la den her: http://www.ixbt.com/mainboard/asus/crosshair/q-connector.jpg) På mit gamle motherboard var resetknappens ledninger forbundet, selv om der reelt ikke er en seperat resetknap, men fungerer bare som en funktion af powerknappen. Nu fungere reset funktionen så ikke, men det er til at leve med, når resten af skidtet, så er oppe at køre =)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. april 2014 - 08:26 #12
Jeg er enig. Du lukker bare tråden igen ved at bruge det svar som du lagde i #4 og acceptere dette.
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2014 - 10:54 #13
Q-connector, den kendte jeg ikke, virkelig smart. Det burde som standart følge med ethvert bundkort.
Men der må jo være noget galt, enten på bundkortet, eller reset knappen hvis det enten ikke virker, eller værre, forhindrer computeren i at starte op. Har du prøvet, at kortslutte reset uden om knappen?