Avatar billede axel21 Juniormester
13. april 2014 - 18:13 Der er 3 kommentarer

Spændingsfald på 12v kredsløb

Hej,

Måske et dumt spørgsmål, men prøver alligevel.

Er der forskel på spændingsfaldet på et 12v kredsløb hvis man forestiller sig følgende 2 scenarier for at få en lysdiode til at lyse:

1.
12v kredsløb hvor minusledningen er 1m lang og plusledningen er 100m lang?

2.
12v kredsløb hvor minusledningen er 100m lang og plusledningen er 1m lang?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. april 2014 - 18:33 #1
Ja, forstået på den måde, at spændingsfaldet over lysdioden vil være forskelligt, forudsat at ledningerne, du snakker om sidder imellem strømforsyning og lysdiode.

Det samlede spændingsfald vil jo, uanset hvad, være... ja, 12V.
Avatar billede axel21 Juniormester
13. april 2014 - 18:40 #2
Hmm, kan du uddybe lidt mere.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. april 2014 - 18:58 #3
Ganske enkelt: Du har jo en spændingsdeler, idet du har et kredsløb bestående af tre modstande.

1m. ledning.
1 lysdiode.
100m. ledning.

Og da spænding ikke forsvinder ud i det blå, vil de 12V fra din spændingskilde blot deles over de tre modstande, med nøjagtigt den samme strøm igennem dem alle tre.