Avatar billede Basviolasen Nybegynder
06. maj 2014 - 20:02 Der er 7 kommentarer

Når man ikke kan/må "Skift drevbogstav og sti" - hjælp!

Hej eksperter...

Jeg troede jeg havde læst mig frem til svaret her på siden.

Jeg har en ekstern HD som har været tilsluttet en gammel macbook, den har også virket i forskellige andre computere, den virker desværre ikke hverken på min Mac eller nye PC nu.

Når jeg er kommet frem til der hvor jeg kan højreklikke på disken og vælge "Skift drevbogstav og sti" så er denne funktion/knap ikke til at trykke på.

Jeg kan se at den ikke får et bokstav, men som sagt kan jeg ikke vælge den funktion.

Der står Disk 2 - online. - 200mb,i orden(EFI-system) - 465GB,i orden (primær partition, - 128 mb er ikke allokeret.

Håber i kan hjælpe mig

Mvh
Nicolaj
Avatar billede poko1 Ekspert
06. maj 2014 - 20:42 #1
Det lyder som om det er en system disk og at den er i GPT format? Er der noget på den der skal bruges?
Avatar billede Basviolasen Nybegynder
06. maj 2014 - 21:03 #2
Ja jeg vil meget gerne kunne beholde det der ligger på den, er nemlig ikke sikker på der er backup af alle billeder.

Men tænker du at formatere harddisken?
Avatar billede Basviolasen Nybegynder
06. maj 2014 - 21:11 #3
Jeg kan ikke se noget om filsystemet på den eksterne hardisk, der står slet ikke noget under diskhåndtering. Ved mine to andre Hardiske er der bokstaver C og D som NTFS filsystem.

Det er ikke en system disk, der har altid været brugt som ekstern HD blot til backup, lager osv.
Avatar billede poko1 Ekspert
06. maj 2014 - 21:28 #4
Læg mærke til farver på bjælker og oplysninger på disk 2 ved højre klik!
http://gratisupload.dk/vis_billede/710248/
Avatar billede kibasnowpaw Nybegynder
07. maj 2014 - 19:07 #5
Avatar billede Basviolasen Nybegynder
11. maj 2014 - 14:05 #6
Jeg kan simpelthen ikke få den harddisk til at dukke op nogle steder, hverken på mac eller PC, den kan kun ses under diskhåndtering... og har altså ikke noget drevbokstav.

Her er et screen shot:

http://gupl.dk/710396/

Håber det kan hjælpe nogle til at hjælpe mig!

Ha en god dag derude!
Avatar billede poko1 Ekspert
11. maj 2014 - 14:18 #7
Det er en UEFI Disk som er GPT formateret og den har aldrig kunnet være brugt på en MAC PC