Avatar billede SebastianSteensson Nybegynder
12. maj 2014 - 22:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvilken stationær skal jeg vælge?

Kære eksperter,

Da jeg ofte laver nogle tunge kørsler i diverse statistikprogrammer har jeg brug for noget mere juice, end hvad min nuværende bærbar kan klare.

Mine nuværende specs
- Processor: Intel Core i5-2450M CPU @ 2.50 GHz
- Kerner: 1
- Motherboard: HP 1672, Sandy Bridge HM 65
- Memory: 6 GB DDR3 (Dual, 4 GB Hyundai og 2 GB Micron)
- Intel HD Graphics 3000 (GT2+) 2821 Mbytes
- OS: Windows 7 Home Premium 64-bit

Jeg ønsker en STATIONÆR computer, der kan performe yderst kraftigt i diverse statistikprogrammer, ofte med tunge kørsler.

Jeg kommer måske til at se en film i ny og næ på den, men det er langt fra det primære.

Der er 200 point til den, der giver mig 3 bud på stationære computere i forskellige prisklasser, og samtidig forklarer hvad jeg mere får for pengene i de forskellige prisklasser.

Prisklasser kunne fx være "op til 6.999", "7.000 - 9.999" og "10.000+".

Når jeg selv prøver at søge rundt på de forskellige sider, virker det som om, at man ikke kan komme op i kraftige computere, uden man også betaler spidsen af en jetjæger for, at det er en gamer pc, hvilket ikke er mit formål.
Avatar billede SebastianSteensson Nybegynder
12. maj 2014 - 22:35 #1
Det skal måske lige tilføjes, at jeg er ekstremt glad for Windows 7 og har på ingen måde lyst til at skifte til Windows 8. Så enten skal maskinen leveres uden OS eller også skal der være Windows 7 på.
Avatar billede Slater Ekspert
13. maj 2014 - 07:54 #2
Du kunne jo selv samle den - eller konfigurere den, hvis du ikke gider samle.

Jeg kunne forestille mig, statistikprogrammer var meget CPU-tunge. Du kunne f.eks. tage noget som: http://www.fcomputer.dk/?show=system_show&systemlinkid=129872

Der får du en af de kraftigste CPU'er på markedet, 16 GB RAM, stor harddisk og så ellers bare det absolutte minimum af andet, deriblandt kun det onboard grafikkort der er på motherboardet, som er rigeligt til at vise film osv, men ikke spille - og for 6000 kr (uden styresystem).

Hvis du ved, du ikke skal bruge den til noget grafiktungt, så er der sådan set ingen grund til at betale mere.
Avatar billede Slater Ekspert
13. maj 2014 - 07:57 #3
PS: Bemærk der heller ikke er CD/DVD-drev i. Du skal måske tage et billigt et, hvis du selv skal installere OS.
Avatar billede SebastianSteensson Nybegynder
13. maj 2014 - 09:42 #4
Byg selv er absolut en mulighed, bestemt også fordi man med tiden så kan opgradere, hvis mine formål med maskinen udvikler sig. Dog har jeg bare ikke så meget forstand på det, og er lidt nervøs for at sætte det forkert sammen så hele lortet brænder af. Men altså, jeg kunne da huske, at jeg for 15 år siden selv sad og skiftede blæser, RAM, harddisk, osv. Det er vel ikke blevet mere kompliceret siden dengang?

Kraftig CPU siger du og en god portion RAM.

- Angående harddisken, burde man så ikke ud i noget SSD? Og hvad blæsere?
- Hvad ville ideen være ved at vælge en dyrere bundkort?
- Ville en dyrere CPU-køler måske være nyttig?
- Er der altid onboard grafikkort på motherboardet?
Avatar billede Slater Ekspert
13. maj 2014 - 10:37 #5
Byg-selv er kun blevet lettere siden dengang, men jeg kan godt forstå, hvis du hellere vil betale dig fra det og være sikker.

Mht. SSD, så er de skiderare, men sjældent en nødvendighed. De får systemet og programmer til at starte hurtigere, men når de først er startet, foregår de fleste beregninger i RAM, og harddisken er mere eller mindre ligegyldig. Det er altså mest en bekvemmelighed.
Men bevares, hvis du har penge i overskud, ville jeg absolut tage en.

En dyrere CPU-køler er som regel kun en nødvendighed, hvis du har tænkt dig at overclocke CPU'en. Det kan naturligvis også være en god idé, når det er det du bruger mest.

Og nej, der er langt fra altid onboard grafik på et motherboard. Det bliver oftest lidt dyrere af det, men stadig meget billigere end et separat grafikkort.
Avatar billede SebastianSteensson Nybegynder
15. august 2014 - 13:44 #6
Lukkes