Avatar billede Pepse Nybegynder
15. maj 2014 - 11:22 Der er 4 kommentarer

Hjælp til gigabyte ga-H87-wifi mini- ITX build

Hej

Jeg har lige sammlet min første Mini ITX PC. Men den vil ikke starte. Jeg kan ikke forstå hvorfor. Nogle der kan hjælpe?
Computeren tænder meget kort,møllerne går igang for så at slukke. Den kommer slet ikke til Bios.
Atx 12V og Atx er sat i. Ram sidder rigtigt, pillet ud og afprøvet en af gangen. Har prøvet at pille grafikkortet ud og starte uden ( der er grafikkort i bundkortet). Psu'en kommer fra min gammle computer og virkede dagen før. Jeg har pillet cpu køleren af igen og cpuen ud og sat den på igen. Det er en meget stor cpu køler og den er drejet 90 grader for at der er plads.

Jeg lavede en fejl ved ikke at sætte 12v stikket til cpu'en først da jeg trode det kun var til z87 bundkort. Skal man så clear cmos for at den glemmer at v12 stikket ikke skal være i?

Nogle idére? Hvad jeg skal gøre?

CPU : INTEL CORE I5 4670K 3.4GHZ 6MB S-1150
Bundkort: GIGABYTE GA-H87N-WIFI H87 S-1150 MINI-ITX
Kassen: FRACTAL DESIGN NODE 304 M-ITX BLACK
RAM : CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE 1600MHZ CL9 (2X4GB)
CPU køler: COOLER MASTER HYPER 212 EVO S-1150/1366/2011/AM3+/FM1
Gpu: Genward GTX 570 1,5 gb.
PSU :Corsair Tx850
Avatar billede montago Praktikant
15. maj 2014 - 18:15 #1
Jeg har læst en del om at gamle PSU'er ikke understøtter Haswell CPU'er fordi de bruger så lidt strøm at den tror den er slukket.. det BURDE dog ikke være derfor da computeren er igang med at starte op.

P4-power (12v) mener jeg ikke er så vigtigt, har læst et sted at det kun giver ekstra stabilitet, men at computeren godt kan køre uden.

Det lyder dog lidt som om enten CPU eller Mobo er defekt eller brændt af pga. statisk elektricitet :-/
Avatar billede Pepse Nybegynder
19. maj 2014 - 14:22 #2
Jeg har så fundet ud af at den køler jeg havde monteret.

COOLER MASTER HYPER 212 EVO S-1150/1366/2011/AM3+/FM1

passer ikke på det bundkort. Man bliver nød til at dreje køleren 90 grader for at få plads til grafikkortet. Hvor på monteringspladen bagpå vil mase en modstand på bagsiden.

Så det er et nyt bundkort for min pengepung.. tror jeg.. nu bliver det sendt tilbage og vuderet.
Avatar billede montago Praktikant
19. maj 2014 - 22:10 #3
det kan umuligt være køleren

hvis den kører rundt og er sat til CPU_FAN stikket på motherboardet så SKAL computeren starte !

At CPU'en bliver for varm betyder ingenting, ALLE Intel CPU'er har termisk throttling som gør at du teknisk set kan køre uden køler !!!

der MÅ være noget andet galt !
Avatar billede Pepse Nybegynder
20. maj 2014 - 08:09 #4
Hej Montago..

Altså hvis beslaget der holder køleren på plads, maser en modstand på bundkortet, så ville sige at køleren ikke passer til motherbordet..?

Motherbordet er dødt, køleren virker stadig, jeg går også udfra at der ikke er sket noget med cpu'en.. :)

Forrige post var til venlig oplysning til dem der tænkte på at parer den køler med Gigabyte's mini itx 87 serie.. men gigabyte's nye z97 og H97. er designet anderledes, så vil tro at den passer derpå, uden at have set bagsiden at det nye board.