Avatar billede koppelgaard Praktikant
18. maj 2014 - 19:33 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

netsh kommando som administrator

Jeg har brug for at kunne disable og enable en networkadaptor som administrator.

BAGGRUND:
Jeg har installeret win7 på en ældre labtop.
Efter installation finder labtoppen ikke det trådløse netwærk ved opstart.
Jeg har dog fundet ud af, at jeg bare skal disable og derefter enable netværksadaptoren med nedenstående netsh kommando som ligger i en batfil.
Dette skal imidlertid gøres som administrator.

SPØRGSMÅL:
Kan man bygge administrator-rettigheder ind i batfilen?

netsh interface set interface name="Wireless Network Connection" admin=disable
netsh interface set interface name="Wireless Network Connection" admin=enable
18. maj 2014 - 19:40 #1
Hvis du ønsker at "spørge om" at scriptet skal køres som administrator, så kan du tilføje denne stump kode til start af din bat fil - http://pastebin.com/qPDB9mwz
Avatar billede koppelgaard Praktikant
18. maj 2014 - 19:51 #2
Jeg skal tilføje dette:

@ECHO OFF
:: BatchGotAdmin
:-------------------------------------
REM  --> Check for permissions
>nul 2>&1 "%SYSTEMROOT%\system32\cacls.exe" "%SYSTEMROOT%\system32\config\system"

REM --> If error flag set, we do not have admin.
if '%errorlevel%' NEQ '0' (
    echo Requesting administrative privileges...
    goto UACPrompt
) else ( goto gotAdmin )

:UACPrompt
    echo Set UAC = CreateObject^("Shell.Application"^) > "%temp%\getadmin.vbs"
    set params = %*:"=""
    echo UAC.ShellExecute "%~s0", "%params%", "", "runas", 1 >> "%temp%\getadmin.vbs"

    "%temp%\getadmin.vbs"
    exit /B

:gotAdmin
    if exist "%temp%\getadmin.vbs" ( del "%temp%\getadmin.vbs" )
    pushd "%CD%"
    CD /D "%~dp0"
:-------------------------------------

Korrekt ?

Skal det være før eller efter ?
18. maj 2014 - 19:56 #3
Ja, det er korrekt. Det skal før din kode.
Avatar billede FastEthernet Novice
18. maj 2014 - 20:16 #4
I stedet for at være tvunget til at køre en batchfil ved hver opstart, var det så ikke bedre at se om du kunne løse problemet på anden vis?

Du kan f.eks. starte med at prøve at fjerne det pågældende trådløse netværks profil fra computeren (sørg først for at du har adgangskoden til netværket!):

Kontrolpanel > Netværks- og delingscenter > Administration af trådløse netværk

Markér navnet på det trådløse netværk i listen og fjern det. Genstart evt. computeren og se om den selv finder netværket igen efter opstart, og opret forbindelse til det.

Hvis ovenstående ikke hjælper, kan du prøve at geninstallere den trådløse adapter (sørg her for at du har de nødvendige drivere o.lign. ved hånden hvis du ikke har adgang til nettet fra en anden pc).
Avatar billede koppelgaard Praktikant
18. maj 2014 - 20:11 #5
det virker, men jeg bliver stillet spørgsmålet:

"Do you want to allow following program to make changes to this computer"

kan man undgå det således at batfilen kan køre automatisk ved opstart af labtoppen?
18. maj 2014 - 20:19 #6
#4
Du kan køre bat scriptet ved computer opstart eller login automatisk med administrator rettigheder ved at lave en "Schedule Task".
Avatar billede koppelgaard Praktikant
18. maj 2014 - 20:23 #7
Problemet er det samme uanset hvilket trådløst netværk jeg tilgår.

Men jeg kunne forsøge at få en bedre driver.
Ved ikke om det er den rigtige. Det var den, der kom da jeg installerede win7.
Hvordan og hvor skal man finde den korrekte driver?
Under device manager hedder adaptoren "802.11n wireless lan card"
Avatar billede koppelgaard Praktikant
18. maj 2014 - 20:26 #8
TheBlackKnight :
det prøver jeg ......
18. maj 2014 - 20:30 #9
Du kan finde NICets id via Device Manager -> "enheden" -> Properties -> Details (tabben) -> Properties (dropdownen) -> "Hardware Ids".

Hvis der er flere, så er den først nævnte (den i toppen af listen), det mest præcise id for det netværkskort du har.

Kopier det (ctrl + c) og søg online på tekst strengen, det skulle gerne give dit kortets model navn.
Avatar billede koppelgaard Praktikant
18. maj 2014 - 21:00 #10
Okay det prøver jeg.
Er det ok at I deler pointene?
18. maj 2014 - 21:08 #11
Jeg behøver dem ikke, hvis FastEthernet ønsker dem, så er det fint med mig :)

Hvis du kan poste hardware IDet, så kan jeg prøve at finde den nyeste driver til dig.
Avatar billede koppelgaard Praktikant
18. maj 2014 - 21:15 #12
Det var sørme pænt af dig. Hardware kommer lds kommer her:

PCI\VEN_1814&DEV_0781&SUBSYS_27901814&REV_00
18. maj 2014 - 21:28 #13
NICet skulle været et Ralink RT2860 802.11n Wireless LAN Card.

Denne driver skulle være den nyeste - http://www.mediatek.com/en/downloads/pcimpcicbrt2860rt2760rt2890/ (MediaTek har købt Ralink).
Avatar billede koppelgaard Praktikant
18. maj 2014 - 21:34 #14
super !
Lige nu er det gamle hakkebræt dog ved at installere hele 106 opdateringer!
SÅ der går lige lidt inden jeg kan bryde ind.
Jeg skal nok melde tilbage om det var en succes :)
Avatar billede koppelgaard Praktikant
19. maj 2014 - 09:00 #15
Hej
Er ikke helt med på det link, du har sendt.
Skal man kontakter firmaet ved at udfylde formularen nederst for at få driveren?
19. maj 2014 - 16:34 #16
Du skal bare indtaste et eller andet for at få lov til at hente driverne.
Avatar billede koppelgaard Praktikant
19. maj 2014 - 21:01 #17
Det hjalp desværre ikke med driveren - men tak for hjælpen :o)