Avatar billede Snoffy Nybegynder
19. maj 2014 - 20:41 Der er 9 kommentarer

Matematik program for Mac?

Hej Eksperten.

Jeg leder efter et program, jeg kan downloade til min Mac (10.6.8), som jeg kan bruge til at løse matematiske ligninger, og som jeg kan bruge offline.
Jeg er selv fortrolig med at løse ligninger, men er træt af at bruge min tid på at skrive løsningen ned step-by-step. Derfor leder jeg efter et program, der kan løse ligninger (førstegrads-, -andengradsligninger, med to ubekendte, etc.), som viser step-by-step løsningen, som en normal studerende ville regne det ud.
Eksempelvis:

8 + x = 2x
8 = 2x - x
x = 8

Jeg ved, at Microsoft Mathematics kan gøre dette, og derfor ærgrer det mig. Jeg har prøvet crossover, men kunne ikke få det til at virke, da den også krævede .NET framework, og selvom jeg fik det hele installerede (dog med fejl undervejs) fik jeg ikke et program, jeg kunne åbne, og har nu givet op på dén løsning.

Nogen forslag? Ud over at installere Windows eller købe en ny computer....
Avatar billede claes57 Ekspert
19. maj 2014 - 20:52 #1
virtualbox, og lav en lille windåse i den.
https://www.virtualbox.org/
bare husk, at den så er sin egen maskine, og derfor skal have en viruskontrol installeret.
Avatar billede madseksperten Nybegynder
19. maj 2014 - 21:42 #2
maple?
Avatar billede Snoffy Nybegynder
19. maj 2014 - 21:57 #3
#1 Hvad er det helt præcis programmet gør? Hvad er en windåse? Jeg er ikke den store computer-ekspert, så skal have det hele skåret lidt ud i pap, er jeg bange for.

#2 Jeg har Maple, men desværre kan den ikke vise step-by-step solutions. Eller jo, teknisk set kan den godt, men løsningerne, den bruger, er ikke noget, almindelige studerende bruger. Den udregner på en helt anden måde, og jeg kan ikke bruge udregningerne til noget.
19. maj 2014 - 22:37 #4
Windåse = Windows.

Hvad med MathWorks Matlab?
Avatar billede claes57 Ekspert
20. maj 2014 - 08:20 #5
virtualbox - nu du ikke gider besøge linket - er en virtual pc (dvs et program, der styrer en kunstig pc). Ved start af programmet (første gang) opretter du en fil til pc-data, og så kan du installere en windows (eller linux) i denne fil. Herefter kan du (samtidig med at mac kører normalt) starte denne kunstige pc og afvikle programmer på den.
Det kan faktisk sættes op, så windows er helt 'gennemsigtig' du ser kun processlinjen på mac's skrivebord. Og så kan du starte programmer som vanligt på pc. Ved denne opsætning kan det være praktisk at flytte processlinjen fra bund til højre side, så den ikke skubber til mac's ikoner.
Avatar billede Snoffy Nybegynder
20. maj 2014 - 18:32 #6
#4 Jeg har haft kig på Matlab, men så vidt jeg har fundet ud af, kan den ikke gøre det, jeg vil.

#5 Jeg gik ind på linket.... forstod bare ikke helt idéen.
Så det er lidt ligesom at installere windows styresystem på min Mac og så åbne programmer derfra? Altså selvom det er en "virtual pc" og ikke et styresystem. Så lidt samme koncept som crossover?
Men fylder det ikke ret meget og tager lang tid om at starte op? (kan altså ikke lige finde noget om det, så derfor spørger jeg).
Avatar billede claes57 Ekspert
20. maj 2014 - 19:04 #7
Det fylder med en komplet windows7 ca 12gb. Det kører samtidig med Mac, så der er ikke skift/genstart undervejs. Mit (på en win8 med Linux som virtuel pc) er opsat så de deler arbejdsmappe i win8. Og der er fuld træk/slip klip/kopier understøttelse. Det tager ca 10 sek på mit system at starte Linux eller en win7 maskine.
Avatar billede Snoffy Nybegynder
20. maj 2014 - 19:52 #8
Det er bare fordi min Mac er pretty slow og sådan. Men det er klart noget, jeg vil overveje. Tak for råddet :-)
Avatar billede Snoffy Nybegynder
20. maj 2014 - 19:53 #9
Nåh, okay, skriver du lige et svar? Har ikke prøvet at give point før herinde.