Avatar billede NSDK Nybegynder
22. maj 2014 - 16:21 Der er 5 kommentarer

Oprettelse af Javascript-array

Hej Eksperter,

Jeg skal bruge noget hjælp.
Jeg vil gerne have oprettet et Javascript-array indeholdende noget data jeg henter ud fra min MySQL-database.
Som I kan se i nedenstående eksempel, så vil jeg gerne have udskiftet værdierne "Andorra" mv. med mine værdier fra databasen.

var countries = [
"Andorra",
"United Arab Emirates"
];

Jeg vil meget gerne se et eksempel så jeg kan lære hvordan det skal gøres.

På forhånd tak.
Avatar billede Slater Ekspert
22. maj 2014 - 18:02 #1
Det kommer langt mere an på, hvordan du hiver data ud af databasen, end Javascript. Hvilket sprog og hvordan gør du?
Avatar billede NSDK Nybegynder
22. maj 2014 - 18:09 #2
Nå for pokker. Jamen jeg benytter PHP til at hente data ud fra min MySQL-database.
Avatar billede Slater Ekspert
22. maj 2014 - 19:40 #3
Skal vi gå ud fra, du bruger mysql eller mysqli til det?

Så vil din kode f.eks. ligne noget i denne stil:

<?php

// Mysql forbindelse og SQL kald her.

$countries = array();
while ($row = $result->fetch_assoc())
  $countries[] = '"'. $row['country'] . '"';

?>

var countries = [<?php echo implode(',', $countries); ?>];

- Men det er kun et eksempel. Vi skal se din PHP-kode for at vide mere præcist end det.
Avatar billede NSDK Nybegynder
22. maj 2014 - 23:07 #4
Kan det eksempel du har lavet skrives i en .js fil?
Jeg prøver lige nu at tilpasse og få et autocomplete-input script til at fungere som jeg gerne vil have det, og i deres eksempel er alle værdierne bare skrevet ud i en .js fil, og jeg vil så gerne hente mine værdier fra en database, da jeg har rigtigt mange.

Sådan ser min .js fil ud nu (Har fjernet databaseforbindelsen):
<?php
$con = mysqli_connect('','','','');
if (!$con) {
  die('Could not connect: ' . mysqli_error($con));
}

mysqli_select_db($con,"");
$sql="SELECT * FROM Clubs";
$result = mysqli_query($con,$sql);

$countries = array();
while ($row = mysqli_fetch_array($result))
  $countries[] = '"'. $row['Name'] . '"';

?>

var countries = [<?php echo implode(',', $countries); ?>];
Avatar billede Slater Ekspert
23. maj 2014 - 07:20 #5
Ikke umiddelbart. Filen skal fortolkes som PHP-kode, før du kan skrive PHP-kode i den, og det som standard kun .php-filer.

Hvis du har adgang til serverens opsætning, kan du sætte den til at fortolke .js-filer som PHP også, selvom det indbyder til grimme fejl, hvis du nogensinde flytter server. Bedre er at bruge noget rewriting, f.eks. i .htaccess, til at omskrive den .js-fil til en .js.php-fil, og så have koden i den.

Men den letteste løsning her, vil være at sætte det array i en php-fil. Du kan stadig have al din anden Javascript-kode i en ekstern .js-fil, bare du lige har linjen
var countries = [<?php echo implode(',', $countries); ?>];
i en PHP - og naturligvis før resten af din Javascript-kode bliver indlæst.