Avatar billede Anders F Praktikant
27. maj 2014 - 13:54 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Word 2010: Hvor slår man stavekontrol fra , og hvor er "Hjælp" henne?

Hej

Hvor slår jeg, i Word 2010, stavekontrol fra, og hvor er "Hjælp" henne?

Word markerer alting "sønder og sammen" med røde og grønne bølgende linjer; hvis der fx sættes engelsk tekst ind i dokumentet. Det vil jeg gerne have lavet om.

Og så kan jeg ikke engang finde "Hjælp" i Word 2010 - jeg har haft Word 2000 hidtil. Pinligt.

Mvh.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. maj 2014 - 14:21 #1
Måske kan http://office.microsoft.com/en-us/outlook-help/learn-where-menu-and-toolbar-commands-are-in-office-2010-and-related-products-HA101794130.aspx hjælpe dig - Microsoft har lavet en interaktiv guide.
Du klikker på det du gjorde i gamle dage - og guiden viser dig hvad du skal gøre i dag.
Avatar billede Anders F Praktikant
27. maj 2014 - 14:32 #2
Hej.

Jeg har prøvet det, men når man klikker på guiden for Word, virker det ikke - der er bare en blank side (helt hvid).

Har nogen en forklaring på, hvor man finder de to ting, jeg beder om? Det ville hjælpe mig stort her og nu ...

Mvh
Avatar billede torben lind Forsker
27. maj 2014 - 14:45 #3
Hej andersfjeldberg.
Prøv at åbne word 2010 og under fanen filer,vælg åbne indstillinger,næst nederste mulighed og der kan du vælge ang. stavekontrol.
Angående "hjælp" I word 2010 når du står I Word,skal du trykke på F1 og så kommer hjælp frem.
Håber det hjælper det lidt.
Hav en god dag.
Torben
Avatar billede Anders F Praktikant
27. maj 2014 - 15:10 #4
Hej torbenlind

Tak, nu er jeg da på vej, men jeg mangler lige at komme i mål.

Jeg kan se, at jeg kan stå Filer - > Indstillinger - > Sprog ... og så dukker der mange muligheder op. Dansk og engelsk er aktiveret på tastaturlayoutet og Kokrrektur for de to er installeret.

Men hvad gør jeg så? Så vidt jeg kan se er alle de knapper, man skulle kunne trykke på, markeret med gråt, og man kan ikke klikke på dem?

Er jeg kommet ind det korrekte sted? Der står slet ikke noget om, hvordan man slår stavekontrol fra?

Og F1 virker fint til Hjælp - Hjælpen sidder bare ikke noget særligt nemt sted at finde, synes jeg.

Mvh.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. maj 2014 - 15:11 #5
Lidt flere detaljer, som måske kan hjælpe:

Du kan slå visning af mulige stavefejl fra i det enkelte dokument sådan:
Filer > Indstillinger > Korrektur > slå "Skjul stavefejl men kun i dette dokument" til.

Du kan generelt slå stavekontrol fra sådan:
Filer > Indstillinger > kategorien Korrektur > "Løbende stavekontrol" fra, men det er en generel indstilling, som gælder for alle dokumenter, indtil du ændrer indstillingen igen.

Måske denne artikel kan være dig til hjælp:
http://www.thedoctools.com/wordtips/hvis-stavekontrol-ikke-virker-som-forventet-i-word/

VIGTIGT: Når så meget bliver markeret som stavefejl m.m., er problemet med stor sandsynlighed, at din tekst ikke er sat til det rigtige sprog, dvs. det sprog, du skriver på. Stavekontrollen virker i forhold til sprogindstillingen på teksten. Hvis sproget er sat til engelsk, og du skriver på dansk, vil det meste blive betragte som forkert både stavemæssigt og grammatikmæssigt. Sproget bør være styret ved at være indstillet korrekt i den/de typografier, man bruger til at formatere teksten.

Det er ikke pinligt, at du ikke kan finde noget i Word 2010. Det er så meget anderledes end Word 2000, som du er vant til, og mange funktioner, som tidligere forekom lette at finde, er gemt godt og grundigt.
Det link, Ole sendte i #1, er OK, når jeg prøver - men det tager lige lidt tid at loade den interaktive guide, så siden er først blank. Du kan finde link til flere varianter af guiden her:
"Hjælp til at finde kommandoer i Word 2007 eller Word 2010, hvis du kender Word 2003 eller tidligere versioner af Word",  http://www.thedoctools.com/wordtips/find-kommando-i-word-2007-eller-word-2010/
Avatar billede Anders F Praktikant
27. maj 2014 - 16:12 #6
Hej lene-fredborg

Også en stor tak til din beskrivelse. Jeg er glad for, du skriver, jeg ikke behøver at føle mig dum.

Dit link (+ linket fra torbenlind når man bruger det korrekt) giver mig også håbet om, at noget kan blive bedre i fremtiden.

Mit problem er bl.a., at jeg både sætter dansk, svensk og norsk og engelsk tekst ind i mine Worddokumenter, og det er en plage med alle de streger!

Smider I ikke svar begge to, så fordeler jeg dem mellem jer?

Lene Fredborg: Må jeg spørge dig om en ting til, som jeg tror bliver rigtig svær at finde i diverse vejledninger (og jeg har mange andre spørgsmål, jeg skal til at søge svar på nu under jeres links):

Når jeg trykker "Gem som" i Word 2010, så kommer Gem som-palletten op, og i den vises de dokumenter, en bestemt mappe indeholder, på min pc både som "Store ikoner", "Oversigt" og "Detaljer". Hvordan sætter man Word til som udgangspunkt altid at vælge "Oversigt"; og hvordan kan man enkelte gange sætte den til at vælge en af de to andre?

Hvis du vil have 200 ekstra points for det svar, så opretter jeg gerne spørgsmålet som et nyt?

Mvh.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. maj 2014 - 16:48 #7
Dette er lavet som et svar.

Mht. sproget:
Der er mange detaljer at holde rede på mht. styring af sprog, og de ting, jeg henviste til ovenfor dækker kun små hjørner af det.
Forudsætningen for, at stavekontrol kan virke på et givet sprog er, at det pågældende sprog er dækket af din Word-version. Hvis du f.eks. har en dansk version af Microsoft Office 2010 installeret, indeholder den sprogværktøjer til dansk, engelsk, tysk og svensk. Der er ikke norsk med. Derfor har du brug for en norsk sprogpakke, hvis du skal dække norsk også. Se  http://www.thedoctools.com/wordtips/word-2010-sprogpakke-hvis-du-har-brug-for-et-ekstra-sprog/.

Jeg så først din tidligere tråd om dit sidste spørgsmål i weekenden (har været væk). Det var min plan at prøve at svare dig, men jeg er ikke nået til det endnu. Jeg vil prøve at skrive noget i din oprindelige tråd, så snart jeg kan nå det. Det er bedst at placere det der, så tingene hænger rigtigt sammen (jeg skal ikke bruge point til noget).
Avatar billede torben lind Forsker
27. maj 2014 - 16:49 #8
Hej  andersfjeldberg.
Det var godt at du kunne bruge vores svar til noget nyttigt.
Det andet du spørger om kan jeg ikke lige få til at ligne min "gem som",måske lene-fredborg kan løse den for dig.
Torben
Avatar billede Anders F Praktikant
27. maj 2014 - 18:03 #9
Hej begge

Svar-points er givet.

Tusind tak.

Ja, jeg sætter jo også svenske tekster ind, og der er der ingenting, der driller, så der må være installeret en 'dansk' sprogpakke!

Og jeg hører meget gerne om det sidste problem "Gem som"-problemet!

Og så må jeg til at læse lidt op på det hele!

Mvh.