Avatar billede TobiasVN Novice
29. maj 2014 - 11:18 Der er 13 kommentarer

Kan man have 2 anti-virusser på samme tid?

Hej alle sammen!

Jeg har brugt TDC PC Sikkerhed i lang tid, og det har virket rigtig godt, men jeg har hørt fra nogen at Malwarebytes skulle være en af de bedste anti-virusser, så jeg købte det. Jeg tog en scanning og den fandt nogle skadelige filer TDC PC Sikkerhed ikke fandt. Jeg gik ind og googlede om man kunne have 2 anti-virusser på samme tid, og svaret var at det var en dum ide pga. at de ville prøve at slette hindanden. Kan man have 2 anti-virusser uden det skader den ene? Skal jeg slette den ene, inden der sker noget med den anden?

På forhånd, tak for hjælp.
Avatar billede sonalias Seniormester
29. maj 2014 - 11:55 #1
Slet den ene, det kan gå så galt at de begynder at angribe hinanden, grunden til dette er at begge programmer har en database med virus-signaturer (tænk fingeraftryk) og når den ene scanner computeren vil den finde den andens signaturer og prøve at slette dem. Samtidig vil det andet program ikke finde sig i at sine filer bliver slettet så den vil blokere for det andet program, altså en deadlock. Det kan resultere i at computeren bliver ubrugelig da din CPU vil bruge al sin kraft på dette.
Avatar billede TobiasVN Novice
29. maj 2014 - 12:07 #2
Tak for svar, jeg har slettet Malwarebytes da det ikke har været lige så dyrt. Nu kan jeg bare bruge det på mobil i stedet. Er stadig lidt bange for at på denne korte tid, måske har ødelagt TDC?
Avatar billede juleulven Nybegynder
29. maj 2014 - 12:19 #3
TobiasVN: måske det lige skal pointeres, at der er forskel på Virus og Malware og ikke alle programmer dækker alt ...

så at have et "TDC Antivirus" og et "Malwarebytes" er ikke nødvendigvis en konflikt ...

når det så er sagt ville jeg aldrig nogensinde betale for et antivirus program ... (med mindre computeren bruges kommercielt/forretningsbrug).

Så hent et Avast Free Edition og hav Malwarebytes (gratis udgaven) installeret til, at scanne for malware i ny og næ.

det samme kan du gøre med CCleaner.

disse 3 programmer er alt RIGELIGT for den "fornuftige" computer bruger. Hermed mener jeg, at hvis du sidder hensynsløsts og klikker på alt der ser spændende ud så er du ikke en fornuftig bruger imo :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
29. maj 2014 - 12:29 #4
Er fuldkomment enig med  #3
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2014 - 12:31 #5
Helt enig i #3.

Bruger selv Malwarebytes, og den har aldrig konfliktet med min antivirus lige meget om det har været Avast eller AVG jeg har kørt med. Med AVG har jeg brugt Malwarebytes med både en free og en pro udgave uden konflikter overhoved.

Lige nu kører jeg Avast Free sammen med Malwarebytes Pro på en Windows 8, som virker fint sammen uden konflikter.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2014 - 12:33 #6
Hov fik ikke opdateret. Men det ændrer ikke på min holdning til programmerne ;-)
Avatar billede TobiasVN Novice
29. maj 2014 - 12:54 #7
Ok, tak for svar alle sammen. Jeg er inde på en masse hjemmesider hverdag, og TDC kan selvfølgelig ikke tag alt. Betyder det, at jeg godt kan bruge begge to?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2014 - 13:14 #8
Ja jeg havde prøvet at køre dem begge to. Kan ikke tro de vil konflikte.
I øvrigt mener jeg ikke man kan beskytte sig 100% mod at få virus/malware på computeren, hvis man ikke bare er en smule kritisk når man surfer på nettet.
Der er sider der bare er for gode til at være sande, og der er sider der fortæller dig hvor dårlig stand din pc er i.
Det er i de fleste tilfælde ikke relevante oplysninger disse sider kommer med, og de er kun ude på at få fingrene i din pengebog. Så min opfordring er at holde dig fra disse sider.
Avatar billede TobiasVN Novice
29. maj 2014 - 13:41 #9
Jeg går selvfølgelig ikke ind på 'alle' hjemmesider, og især ikke sider hvor der står man har vundet noget, eller min pc er i stykker. Er stadig ikke helt sikker på om jeg tør have 2 antivirus, gider ikke have der sker noget?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2014 - 15:24 #10
Malwarebytes = antimalvare (ikke antivirus)
TDC Pakken = antivirusprogram (Før i tiden var det F-Secure der var antivirus her)
Derfor er det ikke programmer der søger på det samme og derved sløver computeren og får den til at konflikte.
Du kan se her hvad Sikkerhedspakken indeholder:
http://sikkerhed.tdc.dk/sikkerhedspakke/
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2014 - 18:23 #11
#3 den var ellers sjov.

måske det lige skal pointeres, at der er forskel på Virus og Malware

Malware er en fællesbetegnelse for virus, orme, spyware, trojaner og så vidre. http://da.wikipedia.org/wiki/Malware

og ikke alle programmer dækker alt ...

Et Internet Security gør.
http://www.avast.com/da-dk/index

Avast antivirus free ligger langt nede på listen på AV TEST. Klik en gang på Protiction - for at rangliste programmerne.Panda Cloud antivirus ( free ) ville være bedre.
http://www.av-test.org/en/home/

@TobiasVN
Husk at få opdateret dine programmer med Secunia PSI eller Heimdal.
https://heimdalsecurity.com/da/products
http://secunia.com/vulnerability_scanning/personal/
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juni 2014 - 18:35 #12
Tror ikke vi får mere ud af denne tråd her, så jeg smider overvågningen af den
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
12. juni 2019 - 22:40 #13
Jeg har nyligt geninstalleret Windows 10 i nyeste udgave og har installeret Malwarebytes Premium og Hitman Pro Alert og Stofas Safesurf som browserbeskyttelse ved nethandel og har slettet Mac Cafees internet security fordi den kom med en advarsel om at der var 2 antivirusprogrammer på pc'en.

Ccleaner kører også men alt virker fortrinligt - uden konflikter med hinanden og maskinen kører hurtigt nu.