Avatar billede kennith Nybegynder
07. juni 2014 - 10:40 Der er 7 kommentarer

Gendannelse af Excelfiler

Hej, efter at have mistet en masse data har vi gendannet harddisken, desværre kan excel filerne ikke læses når vi åbner dem så indeholder de "volapy" som dette ¥VLfY3ÒH‹Nè##L‹èH‹>I;~`„ ƒd$ L og intet andet.

Jeg har forsøgt at reparere med Windows indbyggede værktøjer og et par online tools men uden held. Jeg har også prøvet at skifte tegnsættet i filerne ligeledes uden held.

Skulle der mon være en af jer der lige ligger inde med et par gode tricks?
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
07. juni 2014 - 12:18 #1
Havde du sikkerhedskopieret Excel filerne?.
Avatar billede kennith Nybegynder
07. juni 2014 - 12:24 #2
nope!

Troede jeg havde lavet en backup inden formatering desværre lå hovedparten af filerne ikke i brugermappen. Der er derfor kørt en gendannelse af disken med noget software jeg har købt. Den har fint fundet filerne og gendannet dem men de iondholder altså ikke brugbare data
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
07. juni 2014 - 13:31 #3
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, men du burde altså tage onlinesikkerhedskopi af de vigtige filer.

Hvis du gør det, vil det ikke være noget problem næste gang og så mister du jo heller ikke vigtige oplysninger, så husk at tage sikkerhedskopi enten automatisk eller manuelt.

Jeg tager også sikkerhedskopi af mine vigtige dokumenter, for eksempel på OneDrive eller i en mail til mig selv.

Hvis du har brug for mere hjælp, med hvordan du sikkerhedskopiere vigtige dokumenter, kan du maile med mig.

Her er min e-mail adresse: send7juni2014@madshaupt.dk

Bemærk at denne e-mail adresse kun er midlertidig.
Avatar billede kennith Nybegynder
21. september 2014 - 18:10 #4
Sorry jeg ikke har fået lukket denne her. Vi fik aldrig gendannet det hele men sådan går det nogen gange. Lig et svar så får du nogle point.
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
21. september 2014 - 21:28 #5
Du kan prøve tidligere versioner af filer eller programmet https://www.piriform.com/recuva
Avatar billede kennith Nybegynder
27. februar 2015 - 06:09 #6
Hej Mads kan du ikke lige smide et svar så skal du få nogle point
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
28. februar 2015 - 00:40 #7
Hej.

Det er vigtigt at betragte formatering som noget man ikke bare gør, hvis man har filer liggende.
Det skal undersøges grundigt inden fornatering, hvis man har filer liggende.

At den gendannede fil indeholder volapyk, er som oftest fordi dele af filen allerede er overskrevet med andre data, altså at data'ene er gået tabt.
Og i nogle få tilfælde dårlig software, men jeg tror nu mere det er den første i det her tilfælde.
At få gendannet datane fra en harddisk vil jeg skyde på ville koste 10 eller 100 tusinder af kroner, hvis det overhovedet kan lad sig gøre.
Men hvis det er en nyere SSD der ikke er krypteret, vil jeg skyde på at det kan gøres billigere, hvis altså det kan lad sig gøre.
Det vil måske koste et sted mellem 10-100 tusind kroner.

Brmærk at prissættelserne kun er spekulationer fra min side af.

En vigtig ting at huske er aldrig at gendanne filer til samme disk som er formateret/ødelagt/beskadiget.
Fordi hvis disken er blevet formateret eller filsystemet er beskadiget/ødelagt, så vil alle skrivninger til disken jo sådan set slette dine data, så du vil kunne risikere at slette dine egne filer helt permanent.

Så husk altid at tage backup, hellere en for meget, end en for lidt. :)