Avatar billede Kim Rosgaard Praktikant
07. juni 2014 - 11:12 Der er 3 kommentarer

Valg af ny NAS

Jeg leder efter en ny NAS der skal erstatte min nuværende Qnap TS-219 Turbo. Den har tjent mig godt gennem årene men den har en begrænsning på 4 TB diskplads som konstant tvinger mig til at prioritere hvilke film jeg gerne vil beholde.

Jeg har læst denne test: http://inputmag.dk/stortest/masser-af-plads.aspx
men synes ikke artiklen er særlig seriøs da den primært koncentrerer sig om blæserstøj og andre ting som er fint til de der bare vil have mulighed for at gemme billeder og streame småting.
Det jeg vægter høj er performance og hastighed samt masser af plads. Jeg streamer ofter remuxede bluray film over mit gigabit netværk og det sætter krav til hardwaren da filerne er meget tunge (ofte 30-40 GB). Min nuværende kan sagtens klare det men mangler som sagt bare mere kapacitet.
Jeg lusker lidt rundt om Synology men kender intet til deres modeller. Er der nogen der kan komme med varme anbefalinger til en model der kan håndtere 4-6 diske med en kapacitet på hver 4 TB og samtidig overføre med minimum 80 MB pr. sek? NAS'en skal helst have en CPU på mindst 1.5 GHz og 1 GB RAM.
Nogen seriøse bud? :)
08. juni 2014 - 23:46 #1
Jeg vil foreslå en HP ProLiant MicroServer Gen8, hvis du har behov for flere end 4 diske, så anskaf et PCI-E storage controller med external SAS + et Disk Array Chassis til 4, 8 eller 16 diske.

Det er også muligt at opgradere CPU og RAM, hvis behovet skulle opstå.
Avatar billede montago Praktikant
09. juni 2014 - 00:28 #2
hold dig langt væk fra Synology hvis du går efter performance !!!

hvis du vil holde dig til QNAP er det en fx en TS-670 Pro du skal have fat i : http://www.qnap.com/i/en/product/model.php?II=107

det fede er at du kan opgradere med en i5 eller i7 som kan transcode dine BlueRay via PLEX - hvis du vil det.

Alternativt skal du købe en rigtig server som #1 har foreslået - men det kræver at du selv roder med operativ system - evt Server før du får glæde af den.

en NAS som skal køre max på Gigabit, koster 3500 og op efter.

Jeg har selv samlet en lille ITX server med desktop komponenter og kostede ikke ret meget - og performer SINDSSYG godt : 350/270 MB/s og 100/100 MB/s over Gigabit.
Avatar billede Kim Rosgaard Praktikant
06. oktober 2014 - 17:49 #3
Montago: smid et svar - du fik mig til at se nærmere på andre Qnap devices og jeg tror mit valg bliver en TS-251 da den opfylder mit behov til en rimelig penge :)