Avatar billede jansjensen Nybegynder
14. juni 2014 - 12:36 Der er 11 kommentarer

Windows i min bærbar vil ikke åbne

Hej alle

Jeg har en Medion bærbar, en dejlig pc, men jeg har været et fjols og tabe den på gulvet, og nu vil den ikke åbne Windows eller noget som helst,,

vores bærbar viser dette på skærmen:

AMIBIOS (C) 2006 American Megatrends, Inc.
BIOS Version: A16GKAM7 Ver105
CPU Type: AMD Athlon (tm) II P320 Dual-Core Processor
DCT0 = 1067 MHz, DCT1 = 1067 MHz

Press F2 key for BIOS Setup
Press F12 key for LAN Boot
Press F10 key for Boot Menu

Initializing USB Controllers .. Done.
3840MB OK

SATA Port0  WDC WD5000BEVT-00A0RT0  01.01A01
                    S.M.A.R.T. Capable and Status BAD
SATA Port1  TSSTcorp CDDVDW SN-S083C  SB01
Auto-detecting USB Mass Storage Devices ..
00 USB mass storage devices found and configured.

AHCI Port0 Device Error
Press F2 to Resume

Jeg ved ikke om det gir nogen mening?

håber i kloge mennesker kan hjælpe mig.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. juni 2014 - 13:18 #1
det vigtige er
SATA Port0  WDC WD5000BEVT-00A0RT0  01.01A01 S.M.A.R.T. Capable and
Status BAD

Status BAD = din harddisk med alle data er i udu.
Avatar billede jansjensen Nybegynder
14. juni 2014 - 14:00 #2
ved du om det kan laves?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2014 - 14:01 #3
Jeg er enig i at den har mistet forbindelsen til bundkortet, men man kunne jo prøve at åbne ind og se om den sidder tilsluttet korrekt i stikket.
PS Du skal dog ikke gøre de største forhåbninger, men det er værd at prøve.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2014 - 14:03 #4
#2
Har du backup af dine personlige ting, kan man købe en ny harddisk, og så skulle computeren køre igen vil jeg tro.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2014 - 14:04 #5
Trykker du F10 får du ikke mulighed for at boote på harddisken vel?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. juni 2014 - 14:19 #6
har du lavet en reparations-cd - eller var der medfølgende cd'er (bla med windows)?
I så fald prøver du at starte på den (rep-cd eller windows-cd) og vælger reparation / kommandoprompt.
du kan (hvis du kommer så langt) køre disse to kommendoer
bootrec  /fixboot
bootrec  /fixmbr

så udtag cd - genstart - og send en lille bøn til din gud.
Avatar billede jansjensen Nybegynder
14. juni 2014 - 15:17 #7
hej igen, jeg har ikke backup,, var til at skulle gøre det inden jeg tabte den.. jeg kan godt gå ind på F10 hvad skal jeg gøre derinde?
Avatar billede jansjensen Nybegynder
14. juni 2014 - 15:33 #8
hvis jeg højst sandsynligt ikke får den til at virke,, kan jeg så få alle billeder og div dokumenter ud af den alligevel?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. juni 2014 - 15:45 #9
det er tvivlsomt. Der kan være sket 2 ting (umiddelbart).
1) harddisk har fået et skub, og ledning til bundkort sidder ikke korrekt (den tror jeg ikke på - den har jo kontakt til hd jf dit spørgsmål)
2) hd er defekt internt (læse/skrivehoved har ikke klaret landingen)

den hurtige test er at starte på en live-cd med en let-at-gå-til linux, og fra den se om du kan se data på harddisken. Hvis du kan, så træk filer til en usbstik. Data ligger så typisk i
?:\Users\[dit brugernavn
og så \documents \pictures (altid den engelske)

hent live-cd på https://ubuntudanmark.dk/download/
ned til 'Minimal cd' og hent Ubuntu Desktop 14.04 LTS 32 bit
brænd den og boot på den på din medion.

Virker det ikke, så prøv med http://www.ultimatebootcd.com/ som har en masse programmer, du kan prøve at redde din disk med.
Avatar billede Blueeyez Mester
14. juni 2014 - 18:58 #10
Som der skrives så hent Ubuntu.
Hvis ubuntu ikke kan tilgå disken så er der en stor sandsynlighed for at den er for beskadiget.

Personligt ville jeg nok hente Hard Disk Sentinel DOS, brænde .iso filen på en cd/dvd og se hvad den skriver om diskens helbred som det første.

Du skal nok os have en harddisk klar til at smide filerne over på..

Fremover anbefales det at have en backup eller opbevare sine data i skyen eller på en nas.
Har selv en nas da det giver flest muligheder.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2014 - 09:04 #11
#7 F10 skulle give mulighed for at vælge harddisken som 1 boot prioritet, men som før sagt skal du nok ikke have forventninger til det virker. Jeg tror mere på læsefejl på disken som claes57 også skriver, da den registreres på bundkortet med fejl.
Men jeg havde da stadig givet #3 en chance.

Når du starter computeren op, kan du høre disken køre (snurre), eller kommer der lyde fra den som du ikke har hørt før (skurren)?
Er det det sidste så er der ikke meget af gøre :-(