Avatar billede dada0011 Nybegynder
14. juni 2014 - 20:33 Der er 5 kommentarer

Er Denne kniv lovlig at importere (karambit)

Halløj "eksperten" jeg går og overvejer at bestille en kniv hjem (Karambit) ( http://www.ebay.co.uk/itm/BudK-United-Cutlery-Honshu-Karambit-Black-Oxide-Shoulder-Harness-Sheath-UC2791-/231257121031?pt=UK_Kitchen_Accessories&hash=item35d7ffa107 ) men jeg kan simpelthen ikke finde ud af om den er lovlig fordi det er jo en "Daggert" og nå man kigger på den tænker man jo automatisk at den er forbudt men samtidig har jeg fundet et par webshops der sælger dem ect http://www.daggerten.dk/shop/mtech-karambit-bio-hazard-1078p.html og http://www.stg-shop.dk/pi/Sonic-Kerambit-United-Cutlery-_2010_116.aspx håber i kan komme med nogle svar
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
14. juni 2014 - 21:42 #1
Den ser drabelig ud, men som jeg har forstået reglerne, må man gerne købe og eje den. Ligesom en meget større køkkenkniv. Ingen af dem må medbringes på offentlige steder, dog gerne hvis man er på vej til og fra en fisketur, sammen med det øvrige fiskegrej. Man må så ikke slå et smut forbi bodegaen på vej hjem.
Venlig hilsen
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
15. juni 2014 - 07:13 #2
Når kniven er lovlig i Danmark, må man gerne selv importere den.
Den viste kniv er et arbejdsredskab, hvilket fremgår af udformningen.
En daggert er derimod et decideret våben beregnet til stød, hvilket også fremgår af udformningen, evt. med tværstillet greb for større stødkraft.
Venlig hilsen
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. juni 2014 - 11:01 #3
Først og fremmest - danske butikker sælger rask væk masser af knive, der er ulovlige. Det er ikke ulovligt at sælge dem, men ulovligt at bære dem/have dem.

Jeg er selv spejder, og det er en løbende diskussion, hvordan knivloven tolkes, og hvad der er "anerkendelsesværdigt formål"...

Men helt bogstavligt kan du læse følgende: https://www.politi.dk/da/servicemenu/baggrund/Vaabenloven_knive.htm?WBCMODE=presentationun

Det er trods alt ikke så langt, og beskriver i store rammer de regler der er.

Den kniv du har fundet står der, så vidt jeg kan se, ikke mål på.

Er klingen (målt fra skæftet på den skarpe side, HELT fra skæftets start, selv om der er et lille stykke der ikke er slebet) over 12cm, skal du ikke købe den.

Du må faktisk ikke have den hjemme jf:
Forbuddet er generelt og ikke begrænset til offentligt tilgængelige steder. F.eks. vil en spejder ikke uden tilladelse hverken på offentligt område eller privat kunne erhverve, besidde, bære og anvende en dolk, hvis klinge overstiger 12 cm.

At en køkkenkniv (eller Rockwool kniv for den sags skyld) accepteres alligevel, er fordi de bruges til et specifikt formål.

Jeg tvivler på at krumningen/udformningen gør den til et "arbejdsredskab" - i så fald er jeg meget i tvivl om erhvervet.

Summa summarum, som jeg tolker loven, afhænger det hele af om klingen er over eller under 12cm. Og under alle omstændigheder må du ikke have den med nogen steder hen - udelukket i din private bolig/have.
Avatar billede Andreas Knudsen Praktikant
25. september 2016 - 19:57 #4
Avatar billede Foghen Praktikant
09. december 2019 - 13:10 #5
en Karambit er ikke et arbejdsredsab det er et våben som bruges i flere militære organisationer... den er lovlig at eje med blankvåbentilladelse... må ikke medbringes på fisketur eller andet lignende...