Avatar billede nico1992 Novice
15. juni 2014 - 13:40 Der er 5 kommentarer

ekstern harddisk problem

Hej

jeg har denne her Transcend
model st500lm012
http://76.my/UserImages/Items/TB220/147/704/147704552.jpg
Den plejer at virke meget godt, indtil for 2 dage siden.

'USB-enhed blev ikke genkendt
Anbefaling: prøv at tilslutte enheden igen. hvis windows stadigvæk ikke kan genkende den, virker enheden måske ikke korrekt'

Den lyser stadig op når den sidder i. og har prøvet på en anden pc, uden held. Jeg har en del billeder og andre sager derpå jeg helst ikke vil miste.
Er der noget jeg kan gøre eller er den gået tabt?
15. juni 2014 - 14:04 #1
Der kan være æsken eller harddisken, som enten er stået af eller blevet korrupt.

Prøv at tage harddiske ud af æsken og tilslut den direkte i computeren, for at se om der er liv i den.

Hvis ikke, så kan du sende den til data recovery.
Avatar billede nico1992 Novice
15. juni 2014 - 15:00 #2
tilslut den direkte til computer?
15. juni 2014 - 16:01 #3
Det er højst sandsynligt en harddisk med SATA interface.

Hvis du har en stationær PC, så kan du tilslutte den (inde i kabinettet).

Hvis ikke, så er de muligt at tilslutte harddisken via en SATA to USB adapter. Eks. http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-All-In-1-Hard-Disk-Link
Avatar billede eurositi Ekspert
15. juni 2014 - 16:29 #4
Hvis harddisken kan identificeres som et drev på computeren - også selv om du ikke kan tilgå det, så prøv med dette DOS værktøj kaldet TestDisk, som jeg lige har haft stor succés med, da partitionstabellen pludselig forsvandt fra en ekstern harddisk:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Jeg har skrevet hurtig gennemgang af, hvordan man kører det hér:
http://www.eksperten.dk/spm/994965#reply_8136786

- Hvis det drejer sig om mange data, så husk at have en anden ekstern harddisk klar, når du skal flytte data ud fra den nødstedte disk.

Det er altid meget slemt at miste data på en harddisk, så held og lykke med projektet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. juni 2014 - 10:42 #5
Før du prøver alle de gode råd - så prøv lige at finde et andet USB-kabel, og/eller prøv at slutte den til en anden PC.

Bare lige for at finde ud af om fejlen er i PC, kabel eller harrdisk enhed.