Avatar billede keldo Nybegynder
27. juni 2014 - 15:21 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan deles en access database 2010 over nettet?

Jeg har lavet en access database 2010. Heri er bla. nogle tabeller og forespørgsler, samt formularer og rapporter.
Jeg vil gerne at en kollega og jeg begge kan taste ind i samme formular (gerne på samme tid, (dog ikke i samme post)) og oprette nye poster. Det bruges som en slags CRM system, og derfor skal vi kunne følge hinandens oplysninger. Det kan man normalt uden problemer når man ex. sidder i samme kontor og har en fælles server. Men jeg kan ikke få det til at virke når jeg ligger databasen ud på nettet ex. i Wuala. Wuala er blot et ekstra eksternt drev, men det virker ikke. Dvs, jeg kan godt bruge den, men min kollega kan ikke åbne den eller se de data jeg lige har tastet ind. Jeg har også prøvet at lave den som front-end/back-end men det virkede heller ikke. Ved ikke om det måske kræver en speciel server på nettet for at det virker.
Nogle gode råd til hvordan jeg kan det få det til at virke?
Tak
Avatar billede larsgrau Forsker
27. juni 2014 - 18:45 #1
Hej

Du skal nok overveje en Front- back-end system, hvor man har sin front end liggende på ens computer og backend ligger på en server, måske Dropbox vil virke
Avatar billede larsgrau Forsker
27. juni 2014 - 18:47 #2
Avatar billede keldo Nybegynder
27. juni 2014 - 19:58 #3
Hej Lars

Som skrevet, har jeg prøvet  Front- back-end system. Det virkede ikke. Jeg tror m¨ske det kan være noget med rettigheder....? Ingen af filerne er skrivebeskyttet.
Avatar billede terry Ekspert
29. juni 2014 - 09:45 #4
I know NOTHING about Wuala but if it is anything like DropBox then it isnt possible. The changes you make are on your PC and first need to be synched to the online copy, which is then synched to your colleagues PC (if its switched on).

You need a storage device where which you both have access to at the same time.

In Access 2010 and 2013 you can make Access Web apps.
http://office.microsoft.com/en-001/access-help/what-s-new-in-access-2013-HA102809500.aspx

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff402351(v=office.14).aspx
Avatar billede larsen45 Juniormester
29. juni 2014 - 11:17 #5
Mit råd til dig ville være at se bort fra Microsoft access database 2010.

Du ønsker at dele oplysninger med kollega og muligvis andre personer i forbindelse med arbejde. Det du har brug for er en server det vil sige Microsoft server 2012 eller den nye 2014 udgave som findes i flere forskelige version alt efter hvor meget plads som du har brug for.

Du kan lave localhost til din egen computer og sætter share rettigheder op til din kollega, eller du kan sætte den op som rigtig server online til din kollega.

Den er ikke kun hurtigere, men kan også klarer flere data, og i vil begge 2 kunne bruge oplysningerne.

Du kan også smide 250-300 kroner ud pr. år og få et webhotel med phpadmin php eller asp classic / asp.net webhotel med 15-20gb hvor du og din kollega kan klarer det via et login.

Der er mange muligheder.

Ellers er der naturligvis altid bare den almindelige metode med du uploader filen til one drive som lige har opgraderet alle gratis kunder til 15gb i denne måned eller 100gb som betalende, eller dropbox gratis eller betalende alt efter hvor meget plads du skal bruge, eller google drev 15gb plads.
Avatar billede terry Ekspert
29. juni 2014 - 12:51 #6
even if kelo decides to implement his own server then a dB/front end of some sort is still required!
Avatar billede terry Ekspert
29. juni 2014 - 12:52 #7
kelo = keldo
Avatar billede keldo Nybegynder
30. juni 2014 - 14:04 #8
Terry, Thx. Jeg tror du har helt ret. Det er noget med manglende opdatering. Jeg tror også at jeg skal bruge "You need a storage device where which you both have access to at the same time.".

Jeg vil se nærmere på de links du har lagt og vender tilbage asap.
Tak.
Avatar billede keldo Nybegynder
30. juni 2014 - 14:07 #9
Tak Larsen, du har sikkert ret, men jeg vil gerne undgå at min maskine (som server) skal være tændt hele tiden. Og det skal den jo, hvis min kollega skal kunne bruge databasen.
Avatar billede keldo Nybegynder
01. august 2014 - 20:34 #10
Larsgrau smid et svar. Du hjalp sammen med Terry.
Det vidste sig at problemet med Wuala netop er at den ikke kan synkronisere. Jeg prøvede at løse det med Microsoft egen SharePoint, men den kan heller ikke synkronisere med flere brugere...helt gak gak. Så jeg prøvede i stedet med DropBox, og bum, det virker fint :)
Så tak for inspiratione og hjælpen. Terry du havde helt ret i din antagelse, og Lars du gav mig et hint vedr. Dropbok, så i får 50/50 af point.
Avatar billede keldo Nybegynder
05. august 2014 - 20:15 #11
Larsen, en opdatering. Jeg troede det virkede med Dropbox, men det viste sig at der kommer konflikter efter et stykke tid fordi Dropbox ikke kan finde ud af at synkronisere når der er flere brugere, så den løsning er droppet.

Du nævner noget om at sætte min egen pc til server, og give adgang til den ander bruger? How?
Eller skal jeg bruge en ekstra gl. pc som kan bruges til server? Et webhotel er også en mulighed, jeg har allerede et webhotel, det er Surftown, men jeg tror ikke de har sådan noget, med mindre jeg opgraderer til proff....?
Jeg har ikke noget imod at det koster lidt, lige nu handler det om at finde en løsning hurtigt der virker og som er relativ let at bruge.