Avatar billede Christina74 Praktikant
29. juni 2014 - 15:14 Der er 7 kommentarer

Ekstern boks med min gl. harddisk er ikke tilgængelig

Jeg har købt en boks til min gamle harddisk fra min gl. pc, som jeg nu har tilsluttet min nye pc, og forsøger at få de data ud, som lå på den gamle computer.
Når jeg tilslutter harddisk-boksen, skriver den at jeg skal formatere harddisken, før jeg kan bruge den.
Men det skal jeg da ikke, vel?? I min verden betyder det, at jeg sletter alle data der er på den.
Når jeg forsøger at tilgå harddisk-boksen via computeren, skriver den at E:/ ikke er tilgængelig, adgang nægtet.
Er der nogen der kan hjælpe mig?
Har vigtige dokumenter på denne harddisk, som jeg gerne skulle ha fat i.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juni 2014 - 15:33 #1
mange gange er linux mindre krakilsk mht tilgang af diske. Så prøv en livecd (fra cd eller usbstick) med fx ubuntu.
Når du booter på livecd/usb skal den eksterne disk også være tilsluttet, så ubuntu kan se den.
https://ubuntudanmark.dk/download/
går du ned til Minimal CD og henter "Hent Ubuntu Desktop 14.04 LTS 32 bit"
og brænder den til cd - eller - hvis det skal på usbstick, så via http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juni 2014 - 15:35 #2
OBS en livecd/usb installerer ikke ubuntu - men der kommer en 'install' ikon på ubuntu-skrivebord - den skal du så IKKE klikke på - men bruge resten af systemet til at tilgå dine drev.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. juni 2014 - 15:38 #3
Er harddisken en 2,2" eller en 3,25" Hvilken ekstern Boks med eller uden Strømforsyning!
Avatar billede poko1 Ekspert
29. juni 2014 - 15:39 #4
en 2,5" eller en 3,25"
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. juni 2014 - 11:37 #5
For at svare direkte på dit spørgsmål, så NEJ - du skal IKKE formattere - du har fuldstændig ret i at du så sletter alt på harddisken.

Men dernæst - der er jo en grund til at den ikke kan læse harddisken - enten er det et filsystem som PC´en ikke forstår, eller også er der grundlæggende fejl på harddisken.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. juni 2014 - 11:58 #6
Hvis det er disk fra bærbar, så kan den have brug for mere strøm end et usbstik kan give. Nogle kabler har 2 usbstik i den ene ende. Har du det, så skal de begge i pc.
Avatar billede poko1 Ekspert
30. juni 2014 - 12:01 #7