Avatar billede steelman Novice
29. juni 2014 - 22:24 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Intels i5 eller i7

Heysan,

Jeg går og overvejer at udskifte min 10 år gamle laptop. Har kig på Intels i5 eller i7. Primært brug er office programmer, surf,mail, Picassa, let/få redigeringer i Photoshop og ingen video redigering. Jeg "konverterer" dog jævnligt dvd'er til mp4 filer til at kunne smide dem på ipaden og det må den jo også gerne kunne klare uden at gå ned med influenza :-S

Jrg tænker selv at i5 Dual vil være rigeligt til dette brug, men hvad er jeres holdning?
Avatar billede Blueeyez Mester
29. juni 2014 - 22:30 #1
Lyder til i5 er nok og den er mig bekendt os hurtigere. I7s fordel er kun hvis alle kerner kan bruges hvilket jeg ikke tror helt i dit tilfælde.
Avatar billede montago Praktikant
29. juni 2014 - 22:55 #2
Hvis du bruger din computer offline - altså på batteri og du gerne vil have glæde af lang batteritid, skal du IKKE vælge en Core i7.

en i7'er vil dog være hurtigere til at konvertere film til MP4 - men hvis du er lidt smart, kan du sætte den til at konvertere henover natten ;)

dernæst skal du sørge for at det er en Haswell version (4xxx serien)  - de har bedre batteritid og bedre performance.
Avatar billede steelman Novice
30. juni 2014 - 09:53 #3
Ok. Super med så hurtige tilbagemeldinger. Jeg vil gå på jagt efter i5 haswell serien..... Og da der sikker skal win8 på tænker jeg minimum 8gb ram og mindst 1GB til grafikkortet - er det helt hen i skoven?
Avatar billede montago Praktikant
30. juni 2014 - 10:11 #4
8 GB er minimum i 2014.. så det har du helt ret i.

mht til grafikkort er der ikke nogen tommelfingerregel andet end:

- Gamer GFX skal have dedikerede RAM, ikke delte !
- Gamer GFX skal have 1 GB pr Megapixel skærm: fx: FullHD = 2Mpixel = 2GB
Avatar billede steelman Novice
03. juli 2014 - 21:29 #5
Tak for hjælpen.....  Jeg har nu siddet og kigget lidt på nogle forskellige 'emner'....
Hvis man nu ser bort fra konverteringen af film filer og blot skal bruge laptoppen til surf, office, picasa.... Vil Core i3 så være en mulighed? Eller har i andre i tankerne, hvis man skal gå lidt ned af prisstigen? helst Intel.... Har  kigget på denne i5 https://www.fcomputer.dk/computer/bærbar/lenovo/g510-8gb-core-i5-15.6″-hd8570m-1gb-sort-med-tekstur.html Og denne i5 3. Gen http://www.edbpriser.dk/baerbar/asus-x552cl-sx013h-id-7614829.aspx
Avatar billede steelman Novice
07. juli 2014 - 07:29 #6
Ingen der er frisk på lidt input her? ;-)
Avatar billede Blueeyez Mester
07. juli 2014 - 09:01 #7
Begge har en core i5? Dog er den ene en gen3 og den anden gen4:. (Gen4 er mig bekendt bedre)
Avatar billede steelman Novice
07. juli 2014 - 09:24 #8
Men hvis nu man skulle et trin ned af prisstigen, hvad kunne så evt. anbefales? :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
07. juli 2014 - 12:01 #9
Du er i forvejen meget langt nede i pris med de 2 du henviser til så jeg vil sige du ikke skal blive mere nærig ;-)
Jeg selv overvejer at købe den her: http://www.mm-vision.dk/g4560-kompakt-gamer-baerbar

Årsagen er at den kan jeg åbne og vedligeholde..

Ellers overvejer jeg fn macbook pro til ca 25000 (med 3 års totalcare)

Der hvor jeg vil hen er at du er tæt på at købe noget skrammel som du vil fortryde meget hurtigt...
Avatar billede steelman Novice
08. juli 2014 - 14:20 #10
Ok. Point taken..... :-) kan også blive for billigt...... Jeg er nok kommet ned på disse tre:

http://www.edbpriser.dk/baerbar/lenovo-g510-id-8129517.aspx
http://www.edbpriser.dk/baerbar/lenovo-b5400-80b6-id-8100526.aspx?q=b5400
http://www.edbpriser.dk/baerbar/lenovo-thinkpad-edge-e531-6885-id-8362675.aspx

Selvfølgelig med 8gb i.......

Somsagt skal den ikke bruges til at spille spil på.....
Avatar billede Blueeyez Mester
08. juli 2014 - 16:55 #11
De her ser ok ud.

http://www.edbpriser.dk/baerbar/lenovo-thinkpad-edge-e531-6885-id-8362675.aspx

http://www.edbpriser.dk/baerbar/lenovo-b5400-80b6-id-8100526.aspx?q=b5400

Grundet jeg ikke vil anbefale den 3 er at den har et amd grafikkort hvilket jo ikke er nødvendigt..de 2 der er er med i5 og i7. I5 har acceleration og i7 har muskler..

Jeg vil dog ikke stå indefor hvor nemt det er at rense deres blæsere for støv (oftest det der dræber bærbare).

Hvis du vil have flere ram i så undersøg hvilke der kan bruges da der ved begge eller den ene bruges ddr3L ram..
Avatar billede steelman Novice
08. juli 2014 - 17:33 #12
Men er det en ulempe med separat gfx kort?? (til mit brug)
Avatar billede Blueeyez Mester
08. juli 2014 - 17:44 #13
Ulempen er at der er et ekstra grafikkort og grafikkort er det komponent der oftest bliver varmest.. I sidste ende er det dit valg, men du skriver den ikke er til spil. Derudover så har den kun op til 100 mbit lan hvor de 2 andre har gigabit..
Avatar billede steelman Novice
09. juli 2014 - 08:46 #14
Ok. Det var også blot for at forstå din kommentar ;-)
Tak for hjælpen! Svar........
Avatar billede Blueeyez Mester
09. juli 2014 - 08:53 #15
Eller vent.. Gennemgik lige tråden og du nævner photoshop.. Nu ved jeg ikke hvor meget belastning photoshop laver på grafikkortet, men antager du ved?
Avatar billede steelman Novice
09. juli 2014 - 12:35 #16
Næ desværre ikke..... Jeg antog blot at det tog kræfter på gfx kortet, men jeg bruger det måske en gang om måneden så det er nok ikke dette brug der skal bære den afgørende faktor.  Fandt også denne mulighed http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE59416330/lenovo-z50-15-6-barbar-computer-sort men den har så også separat gfx kort.....
Avatar billede Blueeyez Mester
09. juli 2014 - 12:50 #17
Eneste jeg kan mistro er dens cpu.. Men hvis den kører i turbo tilstand er den vidst meget god.. Der er dog kun 500 til salg på lands plan..
Avatar billede steelman Novice
09. juli 2014 - 14:01 #18
er det clockfrekvensen du tænker på?
Avatar billede Blueeyez Mester
09. juli 2014 - 15:15 #19
Ja, det er jo den der afgører hvor hurtigt den kan gøre ting og os hvor mange ting du kan have aktive før den bruger al cpu..
Avatar billede steelman Novice
09. juli 2014 - 22:56 #20
Ja netop.... Ok jeg finder på noget.... Tak for hjælpen
Avatar billede steelman Novice
13. juli 2014 - 22:35 #21
nogen der smider svar?
Avatar billede Blueeyez Mester
13. juli 2014 - 22:52 #22
Får du her.

Overvågning afmeldes også.