Avatar billede jesperdjensen Nybegynder
31. juli 2014 - 08:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjælp med at udregne baseline

Hej Derinde!

Jeg har følgende dataset:

Year
Week
Chain
Itemdesc.
Ean
pieces
turnover
Week2
Chain2
Itemnr
EanMlReg
Ean2
ChainWeek2YearItemnr
Campaignnr
CampaignPrice
CampaignDesc
Campaignweek

Dette drejer sig i al simpelhed salgstal pr. uge pr. kæde pr. produkt.
Derudover er der information om i hvilke uger der kører en kampagne.
Mit mål er at finde et tal for hvor meget der gennemsnitligt er solgt for i en periode på 8 uger før kampagneugen. De 8 uger må ikke indeholde andre kampagneuger.

Fx

Hvis der er en kampagne i Irma i Uge 21 2014 på produkt X, så vil jeg gerne have gennemsnitstallet for salget af produkt X i Irma i de foregående 8 ikke-kampagneuger...

Er der nogle der kan knække den nød?

Jeg har uploadet en datafil her:

http://gupl.dk/712806/

Håber nogle kan hjælpe!

MVH

Jesper
Avatar billede sdh Mester
31. juli 2014 - 10:30 #1
Jeg har uploadet et løsningsforslag til gupl.dk
Håber det er det du efterspøger.

http://gupl.dk/712809/
Avatar billede jesperdjensen Nybegynder
31. juli 2014 - 11:06 #2
Den er der næsten...! :)

Uden helt at have styr på formlen, så skal der vel divideres med antallet af uger for at få gennemsnittet for de tal der er summeret!?

Derudover kan jeg se, at hvis der blandt de 8 uger der bliver summeret bagud findes en kampagneuge, så summeres denne ikke med (hvilket er korrekt). Dog kommer antallet af data således ned på 7 uger (idet 1 uge er sorteret fra). Her ville det være rart hvis formlen på en eller anden måde kunne sikre at det altid var 8 uger, der blev summeret:

Altså:
Kampagne uge 19 -> gnm.snit af U11-18
men hvis der også findes en kmp i fx U12, så:
U10-11 samt U13-18, således der altid er 8 ikke-kampagne observationer...

Hvordan denne evt. kan knækkes henover årsskift, kan jeg ikke lige greje?

Skriv endelig hvis der er noget der er uklart!

Mvh

Jesper
Avatar billede sdh Mester
31. juli 2014 - 12:07 #3
Kan godt se hvad du mener. Det bliver lidt mere kompliceret end først lige antaget. Derudover er det også uger hvor der er mere end 1 post pr. kæde pr. produkt  - er det korrekt at dette kan forekomme?. Det vil være en klar fordel hvis posterne var unikke med hensyn til formelløsning.
Men tag et nærmere kig på det i morgen.
Avatar billede jesperdjensen Nybegynder
01. august 2014 - 08:39 #4
Desværre er det korrekt at der kan forekomme flere poster pr. vare pr kæde pr uge pr år.

Jeg har en ekstern leverandør af tallene som jeg har forespurgt hvorfor...og om de kan lave det om til kun 1 linie før de sender tallene til os...

Jeg vender tilbage :)
Avatar billede sdh Mester
01. august 2014 - 12:34 #5
Nu tror jeg den er der.

se http://gupl.dk/712841/

Kolonne S, T og V (data markeret med rød farve) er kun medtaget som forklarende mellemformler: Disse kan slettes uden indvirkning på de øvrige formler.

Hvis kampagne uge ligger i uge 8 eller tidligere beregner formlen kun gns. på de uger der ligger før uge 8.

Men hensyn til års problematikken kan dette evt. løses ved at du laver en ny kolonne med beregnede uger - dvs. hvis data starter i år 2013 i uge 1 - så vil f.eks uge 2 i år 2014 hedde uge 54.
Du skal selvfølgelig omskrive/ændre formlen så den refererer til den nye beregnede uge kolonne.
Avatar billede sdh Mester
01. august 2014 - 13:15 #6
Har lige gennemgået arket en ekstra gang. Løsningen virker desværre ikke helt endnu - da formlen kun korrigere for kampagneuger indenfor 8 uger. Ved ikke om jeg kan finde den endelige løsning - men jeg giver den lige et sidste forsøg.
Avatar billede jesperdjensen Nybegynder
04. august 2014 - 08:50 #7
Hej SDH

Jeg har bestemt mig for at føre det ind i Powerpivot, da jeg på længere sigt skal sammensmelte det med en anden datakilde...

Det betyder at jeg egentlig skal præstere det samme men med DAX programmering...

Så jeg synes ikke du skal kigge mere på denne løsning! Den kan jeg dog godt bruge indtil videre!

Tak for hjælpen!

MVH

Jesper
Avatar billede jesperdjensen Nybegynder
16. september 2014 - 11:15 #8
Lukker