Avatar billede hyha Nybegynder
04. august 2014 - 12:57 Der er 1 løsning

ALPS touchpad fundet som PS/2, kan installeres manuelt, men resettes ved genstart.

OSB: Spørgsmålet er oprindeligt stillet på følgende link, men grundet manglende aktivitet prøver jeg også her.
http://askubuntu.com/questions/505633/alps-touchpad-detected-as-ps-2-corrected-with-psmouse-dkms-alpsv7-but-reset-aft

Jeg håber nogen kan hjælpe mig lidt med dette problem. Jeg har en Lenovo Ideapad Z510, med et ALPS touchpad. Og OS = Kubuntu 14.04 (og Windows 8.1 parrallelt)

Touchpad findes som et PS/2 touchpad. Ved at følge denne guide http://askubuntu.com/a/417518/262262, samt mindre ændringer i filerne, lykkedes det nug at få touchpad til at virke med multitouch. Men efter genstart er ændringerne/installationen forsvundet igen, og ses endnu engang som et PS/2 touchpad.

Er det mulig at gøre disse ændringer permanente?

Før ændringerne:

Touchpad ses som PS/2 mouse:
[code]
    chp@chp-Lenovo-IdeaPad-Z510-kubuntu:~$ xinput list
| Virtual core pointer                          id=2    [master pointer  (3)]
|  -- Virtual core XTEST pointer                id=4    [slave  pointer  (2)]
|  -- PS/2 Generic Mouse                        id=13  [slave  pointer  (2)]
|  -- Logitech Unifying Device. Wireless PID:4027      id=14  [slave  pointer  (2)]
| Virtual core keyboard                        id=3    [master keyboard (2)]
    -- Virtual core XTEST keyboard              id=5    [slave  keyboard (3)]
    -- Power Button                              id=6    [slave  keyboard (3)]
    -- Video Bus                                id=7    [slave  keyboard (3)]
    -- Video Bus                                id=8    [slave  keyboard (3)]
    -- Power Button                              id=9    [slave  keyboard (3)]
    -- Lenovo EasyCamera                        id=10  [slave  keyboard (3)]
    -- Ideapad extra buttons                    id=11  [slave  keyboard (3)]
    -- AT Translated Set 2 keyboard              id=12  [slave  keyboard (3)]
[/code]
dmesg skriver:
[code]
chp@chp-Lenovo-IdeaPad-Z510-kubuntu:~$ dmesg | grep -i alps
[    1.457466] psmouse serio1: alps: Unknown ALPS touchpad: E7=73 03 0a, EC=88 b6 06
[/code]

Ændringerne:

Jeg har fulgt denne guide (http://askubuntu.com/a/417518/262262), men hver gang jeg genstartede PC'en var GIT mappen forsvundet fra /tmp, så jeg fylttede den til /msp istedet. (chmod 777)
[code]
file = install.sh

#!/bin/bash  #  changed from: #!/bin/bash

#original linie: MDIR="/usr/lib/modules/$(uname -r)"
MDIR="/lib/modules/$(uname -r)"

#original linie: NEWMDIR="$MDIR/${DEST_MODULE_LOCATION[0]}"
NEWMDIR="$MDIR${DEST_MODULE_LOCATION[0]}"
[/code]
[code]
file = dkms.conf

#original linie: DEST_MODULE_LOCATION[0]="/updates"
DEST_MODULE_LOCATION[0]="/updates/dkms"
[/code]

Og installerede det. Ændringerne herover gjorde at der ikke kom fejl under installeringen.

Resultatet:
[code]
chp@chp-Lenovo-IdeaPad-Z510-kubuntu:/psm/psmouse-dkms-alpsv7$ sudo ./install.sh
[sudo] password for chp:
___________ Building with dkms ____________

Error! DKMS tree already contains: psmouse-dkms-alpsv7-1.0
You cannot add the same module/version combo more than once.
Module psmouse-dkms-alpsv7/1.0 already built for kernel 3.13.0-32-generic/4
** Old module backed up as:
    /lib/modules/3.13.0-32-generic/kernel/drivers/input/mouse/psmouse.ko.orig'
[/code]
[code]
____________ Installing with dkms ____________

Module psmouse-dkms-alpsv7/1.0 already installed on kernel 3.13.0-32-generic/x86_64
Install succeded:
    /lib/modules/3.13.0-32-generic/updates/dkms/psmouse.ko' found and copied to:
    /lib/modules/3.13.0-32-generic/kernel/drivers/input/mouse/psmouse.ko'
--- rmmod psmouse
--- modprobe psmouse
ok.
[/code]
xinput:
[code]
chp@chp-Lenovo-IdeaPad-Z510-kubuntu:/psm/psmouse-dkms-alpsv7$ xinput --list
| Virtual core pointer                          id=2    [master pointer  (3)]
|  -- Virtual core XTEST pointer                id=4    [slave  pointer  (2)]
|  -- Logitech Unifying Device. Wireless PID:4027      id=14  [slave  pointer  (2)]
|  -- ALPS PS/2 Device                          id=13  [slave  pointer  (2)]
|  -- AlpsPS/2 ALPS GlidePoint                  id=15  [slave  pointer  (2)]
| Virtual core keyboard                        id=3    [master keyboard (2)]
    -- Virtual core XTEST keyboard              id=5    [slave  keyboard (3)]
    -- Power Button                              id=6    [slave  keyboard (3)]
    -- Video Bus                                id=7    [slave  keyboard (3)]
    -- Video Bus                                id=8    [slave  keyboard (3)]
    -- Power Button                              id=9    [slave  keyboard (3)]
    -- Lenovo EasyCamera                        id=10  [slave  keyboard (3)]
    -- Ideapad extra buttons                    id=11  [slave  keyboard (3)]
    -- AT Translated Set 2 keyboard              id=12  [slave  keyboard (3)]
[/code]
dmesg:
[code]
chp@chp-Lenovo-IdeaPad-Z510-kubuntu:/psm/psmouse-dkms-alpsv7$ dmesg | grep -i alps
[    1.457466] psmouse serio1: alps: Unknown ALPS touchpad: E7=73 03 0a, EC=88 b6 06
[ 2072.514926] input: ALPS PS/2 Device as /devices/platform/i8042/serio1/input/input18
[ 2072.536678] input: AlpsPS/2 ALPS GlidePoint as /devices/platform/i8042/serio1/input/input17
[/code]
synclient:
[code]
chp@chp-Lenovo-IdeaPad-Z510-kubuntu:/psm/psmouse-dkms-alpsv7$ synclient -l
Parameter settings:
    LeftEdge                = 614
    RightEdge              = 3481
    TopEdge                = 307
    BottomEdge              = 1740
    FingerLow              = 12
    FingerHigh              = 15
    MaxTapTime              = 180
    MaxTapMove              = 201
    MaxDoubleTapTime        = 180
    SingleTapTimeout        = 180
    ClickTime              = 100
    EmulateMidButtonTime    = 75
    EmulateTwoFingerMinZ    = 141
    EmulateTwoFingerMinW    = 7
    VertScrollDelta        = 91
    HorizScrollDelta        = 91
    VertEdgeScroll          = 1
    HorizEdgeScroll        = 0
    CornerCoasting          = 0
    VertTwoFingerScroll    = 1
    HorizTwoFingerScroll    = 0
    MinSpeed                = 1
    MaxSpeed                = 1.75
    AccelFactor            = 0.0436872
    TouchpadOff            = 0
    LockedDrags            = 0
    LockedDragTimeout      = 5000
    RTCornerButton          = 2
    RBCornerButton          = 3
    LTCornerButton          = 0
    LBCornerButton          = 0
[/code]
Avatar billede hyha Nybegynder
09. november 2015 - 21:47 #1
Lukker spørgsmålet...

Problemer løste mere eller mindre sig selv efter OS opdatering...