Avatar billede frexxit Juniormester
07. august 2014 - 18:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Mysql / opdel resultat

hej.

Jeg har en data base med ordre i, jeg kunne godt tænke mig at kunne se hvad der skal bestilles hjem til fx denne ordre.

fx: 1 ordre er lige med 10 rows i min data base, de kunne have bestilt ipad covers.
mit problem kommer her:

kunde 1 har bestilt et i rød til ipad 2
kunde 2 har bestilt et i rød til ipad Air
kunde 3 har bestilt et i grøn til ipad Air
kunde 3 har bestilt et i grøn til ipad 2

Farve er i en kolonne, og model er i en anden i min database.
hvis jeg bruger GROUP by farve: så kan jeg ikke se om de har bestilt ipad air eller ipad 2 osv.

kan jeg ikke få den til at skrive sådan:

Ipad Air:
4 grønne
3 blå
5 sorte
Ipad mini:
14 grønne
33 blå
54 sorte

Osv.

så det er nemmer at se hvad man skal bestille hjem, lige nu sidder jeg og tæller hvor mange grønne ipad air osv der er :)

Håber nogen kan hjælpe mig.

Rigtig god dag derude..
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2014 - 19:06 #1
SELECT ... GROUP BY model, farve

?
Avatar billede frexxit Juniormester
07. august 2014 - 19:28 #2
Tak Arne_v. det er tildels rigtigt :)

jeg har bare en tæller/Count function, som så ikke virker. sikker mig der har sat forkert sammen.
er sku ikke for god til det :)

men jeg har en kode som er sådan:
    $results = $mysqli->query("SELECT COUNT(dropdown),dropdown,product_info,prod_name_ship FROM tib_ordre WHERE indlost != 'Annulleret' AND prod_id = '".$_GET[prod_id]."' AND pakke_sendt = '2' GROUP BY dropdown, product_info");

        while($obj = $results->fetch_object())
                {
                    echo $obj->dropdown.' '.$obj->product_info.' '.$obj->prod_name_ship.' '.COUNT(dropdown).' <br>';

            }

Problemet nu er bare den skriver kun 1 ud for alle sammen, hvordan kan jeg få den til at fortælle mig det rigtige antal.
se her: http://i.imgur.com/1O4U6cB.png

Dropdown er farven
product_info er model
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2014 - 20:09 #3
Jeg kan ikke se nogen kombinationer af farve og model som er ens i din PNG saa skal alle counts ikke vaere 1??
Avatar billede frexxit Juniormester
07. august 2014 - 20:14 #4
det burde ikke være en, men har en dropdown som kan være farver, noget andet i den dur, så har jeg product_info som kan være ipad model, kjole størrelse osv.

Jeg skal så have en count som tæller hvor mange af hver slags i hver fx. farve jeg skal bestille hjem.

det kunne også være kjoler der skulle bestilles. så ville det se sådan her ud:
blå kjole Large 3 stk
rød kjole small 4 stk
blå kjole small 2 stk

skal bare vide hvor mange af hvad størelse i hver farve.

Ikke sikkert det kode jeg har lavet kan bruges.
Avatar billede frexxit Juniormester
07. august 2014 - 21:12 #5
Har fået det til at virke. :) ikke sikkert det et så pænt/rigtigt i kodningen, men det virker :) smid bare et svar arne_v
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2014 - 00:53 #6
ok