Avatar billede dadwizz Juniormester
17. august 2014 - 10:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Er 50mbit internet hurtigere ?

Har tidligere haft 10mbit internet, og glædede mig da vi fik mulighed for fibernet, og dermed hurtigere internet. Nu skulle websiderne poppe op som popkorn fra en varm gryde...

Nu har vi så fået 60mbit - MEN; det kunne vi da godt have sparet os idet jeg ikke føler væsentlig forskel når jeg åbner websider. Det er  kun hvis jeg åbner en mappe med flere sider i faner på een gang , at jeg mærker markant forskel.

Nu til spørgsmålet: er der andre parametre jeg kan ændre på for at udnytte den højere hastighed (CPU, grafikkort, router og lign.)?

PC er kablet direkte til en D-link Trådløs router GO-RT-N300
Avatar billede claes57 Ekspert
17. august 2014 - 13:48 #1
tjek din reelle hastighed på http://bredbaandsmaaleren.dk/maaler.html
hvis den er nogenlunde ok, så må du leve med, at nogle servere er langsomme (fx er bt's billedserver langsom/overbelastet)
Har du for lav hastighed så kan det være router/wifi der har for meget støj. Sæt router, så antenne er i fri linje til din pc mens du tester, og kør fx inSSIDer for at se, om der er andre lige omkring din routers kanal. Hvis der er bedre plads et andet sted, så kan du skifte kanalnummer (hos yousee er det via deres hjemmeside - men den ved din udbyder). http://inssider.da.softonic.com/
Avatar billede dadwizz Juniormester
17. august 2014 - 14:05 #2
Hastigheden er reel nok iflg. diverse målere, og m.h.t. antennen og kanalnummer på router, så er jeg (som ovenst.) jo kablet til router.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. august 2014 - 14:24 #3
Når målt hastighed er ok, så er det de servere, som du besøger på nettet, der har problemer mht hastighed. Det kan du ikke gøre noget ved.
Nogle servere (der downloades fra) begrænser båndbredden til den enkelte ip-adresse. Nogle fildelingstjenester har så mulighed for at tilkøbe større båndbredde på deres server.
Avatar billede dadwizz Juniormester
17. august 2014 - 17:42 #4
Hvis det er tilfældet, så er der reelt ingen grund til at vælge den højere (og DYRERE) hastighed som alm. "hverdagsbruger".

10 mbit er nok...

Men den anden del af spørgsmålet; er der ikke andet man kan opgradere ?
Avatar billede claes57 Ekspert
17. august 2014 - 17:57 #5
du kan sikkert opgradere noget på din pc - men det vil ikke hjælpe på hastighed på nettet.
Det vigtigste er at din browser ikke sovser til i gamle data og cookies. Er du på Internet Explorer, så Funktioner/internetindstillinger, fanebladet Generelt, ved browserdata klik på indstillinger og sæt diskplads ned til et minimum (50mb). Og ryd op i cookies jævnligt (brug fx ccleaner)
Avatar billede dadwizz Juniormester
18. august 2014 - 09:31 #6
Oaky, men undrer mig bare over at vi "jævne" brugere så ikke har nogen udnytte af den højere hastighed.

hvordan er det nu med point - svarer du igen claes57 for point ?
Avatar billede claes57 Ekspert
18. august 2014 - 09:39 #7
Du kan bare lægge et svar selv og beholde point, jeg har rigeligt.
Avatar billede dadwizz Juniormester
18. august 2014 - 11:36 #8
til point