Avatar billede Trez Seniormester
26. august 2014 - 19:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Harddisk ved at dø - redde data

Hejsa,

jeg har en løs gammel sag af en IDE harddisk som i går besluttede sig for ikke at ville starte op længere.

Når man tænder den står den og klikker et par gange som om den forsøger og giver så op.

Den kan ikke ses når den tilsluttes eller noget som helst, er der nogen måde hvorpå jeg kan komme til at redde de data der ligger på?

Der er en del gamle billeder osv. som jeg vist ikke har liggende andre steder.

Tak på forhånd.
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2014 - 20:05 #1
Det lyder desværre som den HDD er helt færdig. Det er formodentlig
"Harddrive click of dead" du kan høre.
Teoretisk kan du prøve at skifte printpladen, men den skal være absolut magen til, og det kan du næppe finde, til den gamle sag.
Og så ville det måske slet hjælpe.
Kun specialister kan redde data fra den disk, men det er meget dyrt.
https://www.youtube.com/watch?v=vbq8vfs1wYY
Avatar billede Trez Seniormester
26. august 2014 - 20:27 #2
Suk, håber der kommer andre forslag, ellers ender det nok med at de billeder må ryge sig en tur, for har sgu ikke lige en mindre formue til data recovery
Avatar billede Blueeyez Mester
26. august 2014 - 20:35 #3
Du kan ikke selv reparere den, harddiske er meget meget meget støv og skidt følsomme så hvis du åbner den så er den færdig.

Skønt det lyder absurd tænker jeg der måske kan gøres 1 ting, men om det vil virke er jeg meget usikker på.
Hent Ubuntu 32 bit og boot op på systemet via dvd (hvis der er dvd drev)

Se om Ubuntu kan få adgang. Som sagt tvivler jeg meget, men kunne tænkes.. Husk dog at tilslut en ekstern hdd så du kan kopiere dataen og fremover bedes du lave backup af din data ;-)
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2014 - 21:27 #4
#3
HDD kan slet ikke ses, og så kan Ubuntu heller ikke se den.
Avatar billede chiefbigchief Mester
27. august 2014 - 15:26 #5
Hej trez
Du kan prøve at komme HDD. i fryseren et par timer, hvis du er heldig kan du rede data.
Mvh. chiefbigchief
Avatar billede Trez Seniormester
04. september 2014 - 15:17 #6
OK der er ikke penge til redning, og turen i fryseren hjalp ikke, men tak for muligheden :)

Smid et svar hvis der skal deles points ud :)
Avatar billede chiefbigchief Mester
05. september 2014 - 11:42 #7
Bare luk selv mit råd hjalp jo ikke.
Mvh. chiefbigchief
Avatar billede Trez Seniormester
05. september 2014 - 12:12 #8
Gør jeg så, endnu engang tak for forsøget :)