Avatar billede Larsen785 Juniormester
27. august 2014 - 14:13 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Harddisk på vej ned?

Hej med jer

Jeg er begyndt at have problemer med at starte min computer op. Den kommer ikke forbi Windows logoet, men går i stedet i sort skærm. Troede først det var virus, men har kørt opdaterede versioner af Spybot, Malwarebytes og Super-Antispyware og kun fundet tracking cookies.

Nu er jeg begyndt at mistænke hardware problemer, mere specifikt harddisken. Computerens opstart er blevet langsommere igennem de sidste par måneder. Fx tager det den en del tid at indlæse ikonerne på skrivebordet, starte browsere op i begyndelsen etc. Computen kan godt startes i fejlsikret tilstand, og sjovt nok også i almindelige tilstand HVIS man genstarter fra fejlsikret. Jeg skriver fra den lige pt, efter at have gjort netop dette.

Jeg har kørt programmet Seagate, og SMART testen fejler den ikke, men til gengæld fejler den Short DST testen. Jeg har ikke haft lejlighed til at køre den lange test endnu, men regner med at sætte den i gang nu her. Har Googlet det lidt, og det virker som om, der er enighed om at fejl i Short DST mere eller mindre indikerer at harddisken synger på sidste vers.

Indtil videre betragter jeg dog stadig situationen som værende i "diagnosticeringsstadiet", så jeg vil meget gerne have input fra jer i forhold til hvad jeg kan gøre for at komme problemet nærmere. Sig til hvis I skal bruge mere information, men bemærk at jeg ikke er specielt skarp i computere generelt.

Jeg vil selvfølgelig helst undgå at investere i en ny harddisk, men computeren er købt i slutningen af september 2011, så reklamationen på harddisken holder måske stadig?

NB - Jeg har lige investeret i en ekstern harddisk, og er i gang med at lave en back-up af de betydningsfulde ting, så den del af det er der styr på.

På forhånd tak!

Andreas
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 14:23 #1
Prøv at analysere med Hard disk Sentinel. Man behøver ikke at købe det, for at prøve det. September 2011? Tja der er ofte 3 års garanti, problemet er bare, at man skal bevise, at disken ikke har været udsat for nogen form for forkert behandling. Klogt af dig at have en backup disk. http://www.hdsentinel.com/download.php
Avatar billede Larsen785 Juniormester
27. august 2014 - 14:43 #2
Tak for svaret, har lige downloadet prøveversionen

Det virker en smule modstridende; på den ene side klassificerer den disken som i fremragende tilstand, med 99 % sundhed, og rapporterer derudover:

"Der er fundet 1 svag sektor på harddiskens overflade. De kan omfordeles under en efterfølgende brug af harddisken.
Ved dette punkt er garanti erstatning af harddisken ikke muligt.
Medmindre sundheden falder yderligere.
Det anbefales at gennemgå harddiskens log regelmæssigt. Alle nye problemer der bliver registreret vil blive gemt der.

Ingen handlinger er nødvendige."

Men når jeg kører en kort self-test (den lange er ikke inkluderet i prøven), siger den:

"Test failed by read element
Svar 0x79"

Hvad betyder de her ting? Begynder at overveje om der er noget helt andet galt, men har ingen anelse om hvad det skulle være. Det virker som sagt at genstarte fra fejlsikret tilstand, men ellers kan jeg ikke undgå den sorte skærm efter Windows logoet :-/
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 15:25 #3
Ja det virker modstridende, men der menes formodentlig, at HDD overordnet er ok, men den indeholder en dårlig sektor, og hvis det er der windows ligger, giver det problemer. Du kan prøve at køre en chkdsk. Jeg har fundet et link til dig med en anvisning. Prøv den, og lad os se hvad der sker. http://www.computerdk.com/Fejlfinding/pc-troubleshooting/196539.html
Avatar billede Larsen785 Juniormester
27. august 2014 - 16:02 #4
Den står på 14 procent færdig indtil videre :-)
Avatar billede Larsen785 Juniormester
27. august 2014 - 17:39 #5
Den har nu kørt færdig, og siger at disken er okay. Det eneste den lader til at have ændret var noget med mit virusprogram:

Windows har erstattet beskadigede klynger i filen 24382 med navnet \windows\system32\config\system~1\appdata\local\avg2014\log\avgrsl~1.2

Jeg har efterfølgende genstartet, men med samme mønster. Denne gang lod jeg den dog stå i et par minutter, og pludselig gik den ind i login menuen. Så jeg har nok været for hurtig til at konkludere, at den sorte skærm var permanent.

Det efterlader dog stadig problemet med den ekstremt langsomme opstart, og Seagate skanningen, som fortsat slår negativt ud, også efter jeg har gennemført chkdsk. Jeg glemte i øvrigt at sige, at jeg tidligere forsøgte at reparere fra F8 menuen, hvor den fandt en "rodårsag" beskrevet som:

"Systemdiskenheden på disken er beskadiget"

Ved ikke helt hvor det her efterlader mig? Tak for hjælpen indtil videre i øvrigt.
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 18:36 #6
Jeg har lige testet min ekstra interne HDD. Windows siger, at disken er i orden, men Sentinel siger, at der er 104 dårlige sektorer. Jeg har tjeckket 2 andre HDD med Sentinel, og de fik begge fine resultater. http://gupl.dk/713681/
Jeg tror mere på Seagate og Sentinel. Så nu har jeg stillet det som et spørgsmål. http://www.eksperten.dk/spm/997273
Jeg tor din HDD er skadet, i det område, hvor windows ligger.
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 20:34 #7
Jeg glemte noget. Når man kører chkdsk i kommandopromten, skal man højreklikke på Kør som administrator og skrive chkdsk /r /f  med de mellemrum der er ved /r /f for at få scannet for closterfejl. Det gør jeg selv nu, det tager lang tid.
Avatar billede Larsen785 Juniormester
27. august 2014 - 22:12 #8
Har lige læst den anden tråd igennem, og det har nærmest kun forvirret mig yderligere. Det virker som om man ikke rigtig kan stole på de forskellige tests, når de varierer så meget. Man kunne selvfølgelig også købe et af programmerne, og køre alle tests...men så skal jeg til at vælge program. Hvilket jeg ville gøre lidt i blinde på nuværende tidspunkt :-/

Jeg har min back up, så jeg fortsætter med at bruge disken. Det kræver lidt længere tid til at starte op, men det kan jeg leve med. Den fungerer fint, når jeg har den i gang, og det er min stationære, som jeg ikke rigtig bruger til noget seriøst. Hvis det ændrer sig, må jeg tage stilling til det igen.

Tak for hjælpen under alle omstændigheder!
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2014 - 22:17 #9
Det er Ok, du lægger bare selv et svar, som du kan acceptere:-)