Avatar billede Kattenkat Nybegynder
30. august 2014 - 22:16 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kontanthjælp omkring skat

Hej alle jer derude! Jeg har et spørgsmål (der måske i nogles øre lige er til at forstå) men desværre ikke i mit. Jeg har modtaget kontanthjælp (6890,- kr ca hver måned)  lige siden oktober 2013 og indtil nu. Problemet er så, at jeg i sidste måned blev trukket ca 500,- kr hvilke jeg ikke lod mig påvirke af, men så i denne måned ca 2500,- kr.

Så lyder spørgsmålet: bliver jeg fremover (altså til sidst på året, hvor man jo får et nyt frikort) trukket i skat fordi jeg ikke har fordelt min skat ud på året?  Håber der er en, der kan hjælpe derude?
Avatar billede softspot Forsker
31. august 2014 - 08:57 #1
Det meste sikre, ville nok være at kontakte SKAT. Det afhænger givetvis helt af din konkrete situation, så det bliver svært at give dig et fyldestgørende svar, uden at du skal til at blotlægge hele din privatøkonomi (hvilket jeg ikke antager, du har lyst til at gøre på internettet...?).
Avatar billede Antlars Novice
31. august 2014 - 09:14 #2
Hvis du er over 18år har du ca. kr. 42.000,- på frikortet. Derefter bliver du beskattet med din skatteprocent uden fradrag.(Fradrag er opbrugt).
Derfor kan det godt passe at du nu og resten af året skal af med kr.2.500 pr. måned.

Hvis du finder dig et arbejde, vil din løn også blive beskattet uden fradrag.-Og du kan ikke aflevere frikort til arbejdsgiver, da det er opbrugt.

Hvorfor ikke lave om til normalt skattekort(Hovedkort-bikort)?
Frikort er beregnet for folk med ca.3.500 i mdl. indkomst, -f.eks. avisbude.
Avatar billede Kattenkat Nybegynder
31. august 2014 - 16:28 #3
Har slet ikke styr på alt det med frikort osv, så har bare ikke gjort noget - og så har de sikkert bare brugt mit frikort
Avatar billede Antlars Novice
31. august 2014 - 18:11 #4
Det er netop dit frikort som er brugt op nu, derfor din forholdsvis høje skat resten af året.
Hvis du har NEM-id, så gå ind på Skat.dk og få lavet skattekort for 2015,-ellers får du samme problem næste år.
Håber du kunne bruge svaret, ellers spørger du bare om mere.
Avatar billede Kattenkat Nybegynder
01. september 2014 - 05:54 #5
Tusind tak! Det vil jeg gøre, men satser på at finde mig et job (da det ikke holder at leve for 4400,- om måneden) 😊
Avatar billede Antlars Novice
01. september 2014 - 07:07 #6
Her kan du tildele point.