Avatar billede muddyw. Praktikant
07. september 2014 - 23:58 Der er 4 kommentarer

formatere felter med timer og minutter

Er helt ny på excel - så bær over med mig :)

Er ved at lave en timeseddel.
Man skal dagligt taste ind hvor mange timer man har været på arbejde og det opsummeres så i slutningen af  hver måned.
Man skal eks. taste 7 timer og 45 minutter som 7.45 - altså SKAL man skrive punktum før minuttallet - ellers går der ged i sammentællingsfeltet af en eller anden grund.

Hvordan skal indtastningsfelterne formateres, så man kun kan og skal taste . og ikke , eller : i felterne.
kan man evt. få en fejlmeddelse hvis man glemmer at taste punktum i felterne?

ps. Bruger Excel 2011
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
08. september 2014 - 07:00 #1
7 timer og 45 min er ikke 7,45 men i excell skives det på denne måde 7:45 hvis du du vil have det i 100 dele skal det ganges med 24 cellen formaters som hh:mm 7 timer og 45 min er 7,75 i 100 dele

håber det hjælper dig på vej.
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
08. september 2014 - 07:19 #2
jeg vil foreslå at du indtaster timerne med : også har en celle ned under den celle hvor du laver sammentællingen feks i celle d31 så laver du en formel i d32 : =d31*24 så har du timerne i 100 dele og kan gange dem med timesatserne hvis det er det vil.
Avatar billede muddyw. Praktikant
08. september 2014 - 14:05 #3
ok tak, forsøger mig med det iaften eller imorgen.
Avatar billede muddyw. Praktikant
08. september 2014 - 17:01 #4
mit ønske er, at det skal regne i minutter og ikke i decimaler. Den regner i minutter hvis jeg bruger punktum eller : og ikke komma - fint.

men kan jeg lave en formel hvor det kun er muligt at indtaste . og ikke komma i felterne?? for det kommer man jo nemt til, og så går der ged i udregningen.